loading...
عطاری آنلاین
اطلاعیه سایت عطاری
از آن جا که این سایت تحقیقات گسترده ای را پیرامون گیاهان دارویی ، عرقیجات ، ادویه جات و... آغاز کرده خواهشمندیم هر کدام از بازدید کنندگان گرامی ما را با نظرات خویش راهنمایی کنند و همچنین اگر اشکالی در مطلبی از سایت وجود دارد در نظرات همان مطلب به اطلاع ما برسانند تا دیگر بازدید کنندگان به اشتباه از مطلبی نتیجه گیری نفرمایند.

آخرین ارسال های انجمن
مدیر سایت بازدید : 807 سه شنبه 27 بهمن 1394 نظرات (4)

افدرا گیاهی است که قدمتی طولانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و کاهش وزن دارد، اما اخیراً تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این ماده اثرات خطرناکی بر سیستم عصبی و قلب و عروق دارد…
این روزها که تب لاغری بالا گرفته است و افراد برای چند کیلو لاغرتر شدن به هر دری می‌زنند، بازار بسیاری از عطاری‌ها و استفاده از گیاهان دارویی برای کاهش وزن حسابی داغ شده است و گیاهان متعددی برای این منظور پیشنهاد می‌شوند. یکی از گیاهانی که در زمینه لاغری قدمت طولانی دارد و در بسیاری از نقاط جهان به منظور کاهش وزن استفاده می‌شود، گیاه افدرا می‌باشد؛ اما این که افدرا تنها بر بافت چربی موثر است یا اینکه سایر ارگان‌های بدن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بحثی است که مفصلاً در این مقاله در باره آن صحبت خواهیم کرد.
افدرا چیست؟
افدرا ماده‌ای است که از گیاهی با نام افدرا سینیکا گرفته می‌شود که یک گیاه دارویی چینی می‌باشد و به طور سنتی در داروهای چینی استفاده می‌شود. نام چینی آن MA HUANG (ماهوانگ) است و ماده موثر موجود در این گیاه افدرین می‌باشد. افدرین ترکیب شبه آمفتامینی بسیار قوی است که هم سیستم عصبی و هم سیستم قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیش از ۴۰ گونه از این گیاه در سرتاسر جهان شناسایی شده‌اند. گیاه افدرا از مواد شیمیایی متعددی تشکیل شده است که از جمله آن: افدرین، پسودوافدرین، نورپسودوافدرین، نورافدرین، متیل افدرین، تانن، هیدروکسی کینورنیک اسید، کوئینولین و … را می‌توان نام برد. در حقیقت افدرین و پسودوافدرین با افدرا متفاوت می‌باشند و گیاه کامل افدرا اثرات ملایم‌تری به نسبت افدرین و سودوافدرین استخراج‌شده از این گیاه دارند. این اختلاف همانند تفاوت گیاه قهوه و کافئین خالص می‌باشد.
 اثرات درمانی افدرا
گیاه افدرا برای مدت بیش از ۲ هزار سال در سرزمین‌های شرقی آسیا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. گیاه افدرا دارای اثرات ضد التهابی و ضد آرتریت می‌باشد و برای درمان برونشیت، آسم، سرماخوردگی، آنفلوانزا، سردرد، سرفه، تب بالا، ادم، بیماری‌های مفصلی و استخوانی و … به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر افدرین این گیاه سرشار از تانین می‌باشد که اثرات محافظت‌کننده در نارسایی کلیوی دارد.
افدرا و لاغری موضعی
امروزه افدرا در مکمل‌های لاغری به طور گسترده استفاده می‌شود. اگر روزانه ۵۰۰ کالری کمتر از حالت عادی مصرف کنید و از گیاه افدرا هم استفاده کنید، افدرین موجود در گیاه افدرا کمک می‌کند تا هفته‌ای نیم کیلوگرم وزن کم کنید. مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه کمک می‌کند تا چربی‌های ناحیه شکم راحت‌تر سوزانده شود.
کاهش اشتها با کمک افدرا
ماده شیمیایی افدرین که در گیاه افدرا موجود می‌باشد بر سیستم اعصاب مرکزی موثر است و مراکز سرکوبگر اشتها را در مغز فعال می‌کند. در نتیجه با مصرف این گیاه، اشتهای شما محدود می‌شود و به شما کمک می‌کند تا احساس گرسنگی کمتری داشته باشید. ممکن است شما در فاصله ناهار تا شام نیازی به مصرف میان‌وعده نکنید و در این مدت گرسنه نشوید و نهایتاً کنترل بیشتری بر زمان‌های صرف غذایتان خواهید داشت.
 افدرا یک چربی سوز طبیعی
افدرین و سودوافدرین موجود در برگ‌های این گیاه، منجر به افزایش متابولیسم بدن و فعالیت قلب و مغز می‌شوند. در نتیجه سطح انرژی بدن افزایش می‌یابد. همه این‌ها به علت اثرات گرمازایی ناشی از افدرین می‌باشد. این گرمازایی منجر به افزایش تجزیه چربی‌های ذخیره‌شده و افزایش مصرف انرژی در بدن می‌شود.
افدرین و نور افدرین موجود در گیاه افدرا وقتی در جریان خون آزاد می‌شود انتقال خون و اکسیژن را به سلول‌ها تسریع می‌کند و گلوکز و لیپید بیشتری را برای تبدیل شدن به انرژی جابه‌جا می‌کند. در نتیجه افدرا به عنوان یک چربی سوز طبیعی معرفی می‌شود.
ترکیبات حاوی افدرا برای لاغری
به منظور کاهش وزن لازم است تا مصرف مواد غذایی توسط افراد کاهش یابد و بدن انرژی بیشتری را بسوزاند. اگر ترکیب جادویی وجود داشته باشد تا هر دوی این اهداف را با هم تامین کند، به منظور لاغری کاربرد وسیعی خواهد داشت. افدرا گیاهی است که هر دوی این اهداف را با هم تامین می‌کند. البته در بسیاری از مکمل‌ها از ترکیبات دیگری در کنار افدرا استفاده می‌شود تا اثر آن را تکمیل و تشدید نماید. در بسیاری از مکمل‌های لاغری از افدرا در کنار کافئین یا جینسنگ استفاده می‌شود.
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد مصرف افدرا و کافئین در کنار هم باعث کاهش اشتها و تحریک متابولیسم چربی‌ها و گرمازایی می‌شود و ترکیب این دو ماده به نسبت وقتی که هر یک از آن‌ها به تنهایی مصرف شوند، اثرات بیشتری خواهد داشت و اگر در دوز مشخصی مصرف شود اثرات جانبی و علائم نامطلوب کاهش می‌یابد.
چگونه از افدرا استفاده کنیم؟
اگر از گیاه افدرا استفاده می‌کنید، از یکی از منابع حاوی کافئین مانند قهوه در کنار آن استفاده نمایید و همچنین در صورت مصرف افدرا از آب زیادی استفاده کنید تا مواد خطرزای موجود در گیاه هرچه زودتر از بدن خارج شود. لازم به ذکر است، ۸۸ درصد آن بعد از ۴ ساعت و ۹۷ درصد آن بعد از ۴۸ ساعت از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. در ضمن از افدرا در هنگام شب استفاده نکنید، زیرا این گیاه به خواب رفتن را مشکل می‌سازد و ممکن است مشکلات خواب یا بی‌خوابی برایتان به همراه داشته باشد.
اثرات جانبی افدرا
تا قبل از سال ۲۰۰۵ افدرا یک ماده قانونی و مجاز به حساب می‌آمد؛ اما بعد از تحقیقات متعدد و گزارشات مختلف مبنی بر عوارض خطرناک این گیاه، دو ماده افدرا و افدرین به عنوان مواد خطرناک شناسایی شدند و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع گردیدند؛ و اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی در ترکیب مکمل‌های لاغری خود از این گیاه استفاده نمی‌کنند.
چند مورد از عوارض این گیاه در زیر آمده است:
۱٫ عوارض ناشی از افزایش سطح انرژی در بدن مانند اضطراب، افزایش تعریق، گرگرفتگی، اختلالات خواب و بی‌خوابی.
۲٫ اختلالات عصبی مانند جنون، رعشه، برافروختگی، خارشک، خستگی و سردرد.
۳٫ اختلال در سیستم گردش خون مانند افزایش فشارخون و احتمال سکته از دیگر عوارض این گیاه است.
۴٫ اختلال در ژن‌ها: تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد افدرا ممکن است فعالیت تیروزیناز و ملانین را کاهش دهد. چون افدرا بر بیان ژن تیروزیناز موثر است.
۵٫ سایر عوارض مانند اسهال، آلرژی، افزایش دفع ادرار و …
 سخن آخر:
کاهش وزن تنها با تکیه بر داروهای گیاهی بدون رژیم غذایی و فعالیت بدنی ممکن نیست. در حقیقت بهترین راه برای کاهش وزن با تکیه بر سبک زندگی درست استوار است که شامل رژیم غذایی کم کالری و سالم و نیز فعالیت بدنی مداوم می‌باشد و استفاده از ترکیبات گیاهی تنها جنبه کمکی دارند. علاوه بر این باید از ایمن بودن ترکیبات گیاهی که استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید تا به عوارض جانبی و خطرزای ناشی از آن‌ها دچار نشوید.
مدیر سایت بازدید : 711 سه شنبه 02 تیر 1394 نظرات (0)

رازیانه یک گیاه دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.
قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر 40 روز زمان نیاز دارد.
در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این گیاه ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد.




برای خانم‌ها

رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از 90 درصد از خانم‌ها تجویز می‌شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. رازیانه ضد چاقی است، التهاب‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌کند. علاوه بر این اگر با گل‌گاوزبان صرف شود، قاعده‌آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می‌کند.


رازیانه برای جوانی

رازیانه برای پوست ما هم خواص بیشماری دارد. مثلا برای ورم پلک و چین و چروک پوست مفید است که البته باید به صورت پماد مصرف شود. بدین صورت که باید بذر رازیانه را جوشانده و یا پودر کرد و سپس آن را داخل Cold Cream ریخت و به صورت کرم به پوست مالید. کُلدکرم یک کرم پایه است که می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.
رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.


ضد سکسکه

رازیانه برای کلیه خواص فراوانی دارد و همراه با کاکل ذرت باعث دفع سنگ‌های کلیوی می‌شود. اگر فردی که مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از 5 میلی‌متر) است، روزی 4 تا 5 مرتبه بذر رازیانه و کاکل ذرت را بجوشاند و میل کند، سنگ‌ها دفع خواهد شد.
ریشه این گیاه نیز باعث برطرف شدن مشکلات کلیوی می‌شود. علاوه بر این دارای خواص گوارشی فراوانی نیز هست.
رازیانه ضداسپاسم و ضد نفخ است؛ ورم‌های روده و معده را از بین می‌برد؛ به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند و باعث کاهش میزان اشتها می‌شود. همچنین سکسکه و سوءهاضمه را برطرف می‌کند.


خواص معجزه‌آسای رازیانه:

یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه (که در گیاهان دیگر کمتر به چشم می‌خورد) تقویت دید است. به این ترتیب که عرق رازیانه را جوش می‌دهیم تا استریل شود و از وجود هر نوع میکروب یا عفونت پاک شود. سپس آن را داخل قطره‌چکان ریخته و داخل چشم می‌چکانیم. روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید می‌شود. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است.
برای بدبویی دهان و درمان گلو‌درد نیز می‌توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید.
زنان باردار با صرف رازیانه به زیباتر شدن نوزاد کمک می‌کنند. علاوه بر این، رازیانه احتمال اینکه فرزندتان دختر باشد را نیز افزایش می‌دهد، یعنی به تعیین جنسیت فرزند نیز کمک می‌کند.




مضرات رازیانه

مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند.
از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.
اثر عجیب رازیانه این است که خانم‌ها را لاغر و آقایان را چاق می‌کند!

سیر

مدیر سایت بازدید : 711 یکشنبه 10 اسفند 1393 نظرات (0)

سير                    Garlic

نام علمی      Allium sativum

 


سير گياهی است علفی و دائمی كه ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتيمتر نيز می رسد . قسمت زير زمينی آن متورم و مركب از 5 تا 12 قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظريف به رنگ خاكستری مايل به سفيد مي باشد . برگهای آن باريک و نواری شكل برنگ سب تيره و گلهاي آن كوچك و صورتي رنگ كه بصورت يك چتر در انتهاي ساقه ظاهر مي شود .

سير و پياز رابطه اي نزديك با هم دارند كه شايد بدليل بوي بد آنها مي باشد .

نام سير در كتاب مقدس آمده ست و در مصر قديم براي موميائي مدرگان و خوش طعم كردن غذاها بكار يم رفته است . هومر شعر باستان در نوشته هاي خود از آن ياد برده است .

مردم در اروپا و اسپانيا از قبل از ميلاد مسيح آنرا مي شناختند و از آن استفاده مي كردند .

بقراط پدر علم طب در نوشته هاي خود از خواص آن ياد كرده و يكي ديگر از دانشمندان قديم 61 خاصيت مختلف براي سير قائل شده است .

سه نوع سير وجود دارد :

1-سير آمريكايي بنام Greole ناميده مي شود . اين نوع سير داراي پوست سفيد بوده و از انواع ديگر قوي تر است .

2-سير تاهيتي كه از بقيه درشت تر است و گاهي قطر آم به 8 سانتيمتر مي رسد .

حضرت محمد (ص) براي سير 70 خاصيت مختلف قائل شده اند و مي فرمايند :

از سبزي سير تا مي توانيد استفاده كنيد زيرا سير دواي هفتاد درد است اما آنكس كه سير وپياز خورده به مسجد نيايد و به مردم نزديك نشود .
تركيبات شيميايي:

سير د اراي تركيبات گوگردي مي باشد كه خاصيت ضد عفوني كننده ميكرب كشي و جرم كشي باين گياه مي دهد .

سير همچنين داراي موايد بنام آليسين ، آليساتين مي باشد كه ميكرب هاي حصبه و پاراتيفوئيد را از بين مي برد

در صد گرم سير خام مواد زير موجود است :

آب                       61 گرم

انرژي                    6 كالري

موادنشاسته اي     29 گرم

چربي                 0/2 ميلي گرم

كلسيم              30 ميلي گرم

فسفر                200 ميلي گرم

پتاسيم              530 ميلي گرم

آهن                   1/5 ميلي گرم

سديم               20ميلي گرم

ويتامين آ             20 واحد

ويتامين ب 1        0/25 ميلي گرم

ويتامين ب 2        0/8 ميلي گرم

ويتامين ث           15 ميلي گرم
خواص داروئي:

سير از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است اسانس سير كه در اثر تقطير سير با بخار آب حاصل مي شود مركب از مواد سولفوره بوده و مايعي است به رنگ قرمز نارنجي و دريا بوئي كمتر كه از خودس ير كه براي تغيير طعم غذا مصرف مي شود .

1)سير بادشكن وضد عفوني كننده است .

2)خوردن سير مصونيت  بدن را در مقابل بيماريها افزايش مي دهد .

3)سير كرم كش است .

4)سير محرك و تقويت كننده بدن است .

5) سير داروي سرمخوردگي و زكام است .

6)سير اثر خوبي در معالجه سل درد

7)سير خون را رقيق مي كند

8)سير اثر خوبي در تنگي نفس درد

9)خوردن مداوم سير لقوه ور عشه را از بين مي برد .

10)سير چون گرم و خشك است بنابراين رطوبت معده را از بين مي برد و دردهاي مفاصل را خوب مي كند.

11)سير درمان كننده دردهاي نفاصل ، سياتيك و نقرس مي باشد .

12)سير براي تقويت نيروي جنسي و افزايش توليد اسپرم در اشخاص سرد مزاج بسيار مفيد است .

13)آنهائي كه قطره قطره ادرار مي كند بايد حتما سير بخورند تا بيماري آنها درمانش ود .

14)سير زخم هاي ريه و درد معده را زا بين مي برد .

15)سير سنگ هاي كليه را شكسته و خارج مي سازد .

16)سير را با زيره بپزيد براي تقويت دندان مفيد است .

17)ماليدن سير پخته به دندان ، درد دندان را تسكين مي دهد .

18)سير را بسوزانيد وبا عسل مخلوط كنيد و ضمادي از آن درست كنيد اين ضماد براي رفع خون مدرگي زير پلك چشم مفيد است .

19)سير بعلت مدر بودن براي رفع آب آوردن انساج مفيد است .

20)براي از بين بردن ميخچه كف پا از ضماد سير استفاده كنيد .

21)جهت رفع دردهاي رماتيمسي و عصبي ضماد سير بسيار موثر است .

22)جهت ضد عفوني كردن دستگاه تنفسي در هنگام بيماريهاي مربوطه از شربت سير استفاده كنيد :

مقدر 100 گرم سير را با 200 گرم آب و 200 گرم شكر يا قند مخلوط كرده و آنرا بجوشانيد تا له شود . مقدر مصرف براي اين منظور سه قاشق سوپخوري در روز است .

23)جديدا در يكي از بيمارستان هاي آمريكا براي ضدعفوني كردن فضاي بيمارستان از سير استفاده كنيد .

24)پاستور پزشك معروف فرانسوي آزمايشات زيادي روي سير انجام داد و اثر باكتري كشي سير را تائيد كرده است .

25)سير ضد انعقاد و لخته شدن خون است .

26) در شوروي سير بنام پني سيلين معروف است و معمولا هنگاميكه آنفولانزا شبوع درد مصرف آنب الا مي رود درچندسالپ يش كه آنفلوانزا شيوع پيدا كرد مردم شوروي 500 تن سير مصرف كردند .

27)خوردن سير سلولهاي سرطاني را از بين مي برد .

28)يكي از دانشمندان آمريكايي كه در دانشگاه فلوريدا روي مرض ايدز تحققي مي كند معتقد است كه سير روي مرض ايدز اثر مثبت درد .

29)مصرف سير مقدر كلسترول خون را پائين مي آورد . مقدر LDH را كاهش مي دهد . مقدر مصرف سير براي اين منظور 30 گرم در روز است . جالب است كه با مصرف سير در چند ماه اول مقدر كلسترول ممكن است بالا رود و اين بدين علت است كه كلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون مي شود كه از آنجا دفع گردد بعد از اينكه كلسترول بحالت نرمال رسيد بايد براي نگاهدري آن روزي نصف سير خام مصرف كرد . گ

30)خوردن سير از سرطان جهاز اهضمه جلوگيري مي كند .

31)چيني ها قرن هاست كه براي پائين آوردن فشار خون از سير استفاده مي كنند .
طرز استفاده:

به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد
مضرات :

سير با آنكه خواص بسياري درد بايد بحد اعتدال مصرف شود زيرا استفاده زياد از آن در بعضي اشخاص موجب سردرد ، ضعف نيروي جنسي ، ضعف چشم و  عوارض بواسير مي شود  . سي براي آنهائيكه اسهال دارند مضر است .

آنهائيكه معده ضعيف دارند و بطور كلي سيستم هاضمه آنها ضعيف است نبايد در خوردن سير افراط كنند .

كسانيكه يبوست دارند نبايد سير بخورند و براي رفع مضرات آن سير را بايد با آب و نمك پخته و كمي بان روغن بادام يا كرده اضافه كنيد تا مضر نباشد .

اشخاصي كه گرم مزاج هستند اگر مي خواهند سير بخورند طبق توصيه ابن سينا حكيم ايراني بايد سير را بپزند يا از سير ترشي استفاده كنند .

براي  پختن سير پس از پوست كندن آنرا بمدت سه دقيقه بخار دهيد . اشخاصي كه داراي فشار خون پائين هستند نيز نبايد سير بخورند و همينطور كسانيكه آلرژي دارند نبايد از سير استفاده كنند.

مدیر سایت بازدید : 814 یکشنبه 10 اسفند 1393 نظرات (0)

خاكشير             FLixweld

نام علمی    Descurainia sophia

 


خاكشير گياهي است علفي يكساله يا دو ساله كه ارتفاع ساقه آن تا يک متر نيز مي رسد . پایين گياه كرک دراست در حاليكه بالای آن بدون كرک مي باشد .

تخم اين گياه كه همان خاكشير است ريز و كمي دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد يكي از آنها قرمز كه دارای طعم كمي تلخ است و ديگري برنگ قرمز تيره مي باشد .

 

تركيبات شيميایی:

خاكشير داراي تعدادي اسيد چرب مانند اسيد لينوئيك ،‌اسيد لينولنيك ، اسيد اولئيك ،‌اسيد پالمتيك و اسيد استئاريك مي باشد . ضمنا در خاكشير اسانس روغن فراري وجود دارد كه داراي مواد بنزيل و ايزوسيانات است

 

خواص دارویی:



خاكشير از نظر طب قديم ايران گرم و تر است .

1)التيام دهنده زخم و جراحات است .

2)جوشانده خاكشير براي رفع اسهال هاي ساده و رفع ترشحات زنانگي مفيد است .

3)خاكشير ادرار آور است .

4)خاكشير تب بر است .

5)براي دفع كرم مفيد است .

6)التهاب كليه را برطرف مي كند.

7)سرخك و مخملك را دوا مي كند .

8)خاكشير صدا را باز مي كند .

9)براي از بين بردن كهير و التهابات پوستي از خاكشير استفاده كنيد .

10)از گلها و برگهاي گياه مي توان براي رفع بيماري ناشي از كمبود ويتامين C استفاده كرد .

11)سنگ كليه را دفع مي كند.

12)براي دفع سنگ كليه مي توان خارشتر ،‌خاكشير و ترنجبين را با هم مخلوط كرده وصبح ناشتا خورد .

13)براي برطرف كردن جوشهاي صورت كه بعلت خوردن چربي و شيريني زياد ايجاد مي شود بايد جوشانده يك قاشق ترنجبين را با دو قاشق غذاخوري خاكشير مخلوط كرده و هر روز صبح ناشتا بمدت دو هفته آنرا ميل ميل كنيد تا جوشها از بين برود.

مضرات :

بعضی از افراد هنگاميكه خاكشير مي خورند ممكن است سردرد بگيرند اينگونه شاخاص بايد خاكشير را با كتيرا بخورند .

مدیر سایت بازدید : 958 یکشنبه 10 اسفند 1393 نظرات (0)

تخم كتان         FLAX SEED

نام علمی     Linum usitatissimum

 


امروزه گياه كتان در منطقه وسيعي از اروپا و آُيا می رويد . از اين گياه استفاده های زيادی بعمل مي آيد . از الياف آن برای يافتن پارچه  استفاده می شود . پارچه كتان برای البسه مخصوصا در تابستان نوعی مناسب بشمار می رود .

كتان گياهي است كه از قدی الايام شناخته شده و بكار ميرفته است . حتی پرورش آن در مصر در حدود پنج قرن قبل از ميلاد مسيح معمول بوده است .

تركيبات شيميايی:

از دانه های كتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغني بدست مي آيد كه به روغن كتان ( براي اينكه با روغن برزك اشتباه نشود) ناميده مي شود .

خواص دارویی:

روغن تخم كتان علاوه بر داشتن Omega-3 داراي ويتامين E نيز مي باشد و حتي اگر بمقدر بيش از احتياج ( يك قاشق چايخوري در روز ) مصرف شود عوارض جانبي نخواهد داشت .

خاصيت مهم ديگر روغن كتان اثر ضد تورم آن مي باشد . ميگرنهاي دردناك را شفا دادنه و عادات ماهانه دردناك را از بين مي برد .

مطالعات جديد نشان داده است كه روغن تخم كتان حتي مي تواند مصونيت بدن را در مقابل بيماريها بالا ببرد . استفاده از اين روغن از سرطان جلوگيري مي كند .

تخم كتان بعلت داشتن موسيلاژ زياد نرم كننده بسيار خوبي است و در رفع يبوست مي توان از آن استفاده كرد . بدين منظور بايد تخم كتان را روي زبان ريخت و با مقدري آب آنرا بدون جويدن بلعيد و يا مي توان تخم كتان را در آب خيس كرده و صبح ناشتا خورد .

دم كرده تخم كتان نيز معجزه گر است . دم كرده آن علاج بيماريهاي مجاري ادرار ، زخم معده و وروم روده ، يبوست ، ورم مثانه ، سنگ كليه ،‌سرفه ، دردهاي پريود و حتي مرض قند مي باشد .

مي توان تخم كتان را با مقداير آب جوشانيد و سپس جوشانده آنرا در داخل وان حمام ريخت و در آن دراز كشيد . خارش پوست را فورا از بين مي برد .

 
طرز استفاده:

روغن تخم كتان بنام Flax Seed Oil ناميده مي شود و مي توان آن را از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريدري كرد كه البته در يخچال نگهدري شود و بايد دقت كرد كه تاريخ مصرف آن نگذشته باشد .

 

مضرات :

مضرات خاصي برای آن بيان نشده است .

مدیر سایت بازدید : 663 چهارشنبه 29 بهمن 1393 نظرات (0)


بادام شیرین در منابع طب ایرانی در درجه اول گرم و تر دانسته شده است و از این رو در مقادیر متعارف، برای هیچ یک از مزاجهای هشتگانه صِحّی زیانی ندارد و موجب دگرگونی مزاجی نمی شود.
بادام حفظ کننده نیروهای سه گانه بدن (نیروی حیاتی در قلب، نیروی نفسانی در مغز و سیستم عصبی، و نیروی طبیعی در کبد) است.
حکیم اعظم خان چشتی در کتاب گرانقدر اکسیر اعظم توصیه می کند که هر شب پیش از خواب هفت عدد بادام شیرین با مقدار هموزن آن نباتِ کوبیده، آمیخته شده و میل گردد.
این ترکیب حفظ کننده بافت عصبی مغز است و برای همگان به خصوص کسانی که به کارهای فکری می پردازند (مانند دانش آموزان و دانشجویان، نویسندگان، مترجمان، هنرمندان، مدیران پرکار، متصدیان امور مالی و ...) سودمند است.
کسانی که دچار دغدغه مستمر ذهنی و خستگی عصبی هستند نیز از این ترکیب بهره بسیار می برند.
برای کسب نتیجه دلخواه این ترکیب باید به طور متوسط چهل شب مصرف شود.

مدیر سایت بازدید : 1329 چهارشنبه 29 بهمن 1393 نظرات (0)


مِهرگیاه یا مَردُم‌گیاه یا سگ‌شکن نام یک گیاه‌است.

این گیاه دارای ریشهٔ ضخیم و گوشتی غالباً دو شاخه می‌باشد و شکل ظاهری ریشه شباهت به انسان دارد. و به همین خاطر افسانه‌های زیادی دربارهٔ آن ساخته شده‌است. این گیاه در مناطق مدیترانه‌ای به خصوص در جزیره سیسیل و کالابر به فراوانی می‌روید.

مزاج:


در سوم سرد و تا سوم خشك است و برخی پنداشته اند كه كمی گرمی دارد . بیخش بسیار خشكاننده است و پوست بیخش از بیخ ناتوان تر است . برگش تر یا خشكیده استعمال شود مفید است . این مجموعه برگ ها خودبخود دارای رطوبت هستند.

خاصیت:

مخَدِّر است . هم افشره اش مخَدِّر است و هم قطره تراوشی ولی افشره در این زمینه از قطره قوی تر است . اگر بخواهند اندام كسی را قطع كنند مقدار سه ابولوس از افشره آن را در شربتی به بیمار بخورانند به خواب می رود. گویند اگر عاج ر ا مدت سه ساعت ب ا بیخ یبروح در آب بجوشانن د عاج نرم می شود و به آسانی می توان آن را در صنعت بكار برد.

آرایش:

لكه سیاه پوست را مدت یک هفته یا برگ آن و به ویژه با برگ سبز و شاداب آن ماساژ دهند بدون زخم كردن خوب می شود. شیره مهرگیاه لكه های سیاه و سفید پوست را بدون سوزش و گزش برمی دارد.

ورم و جوش:

درمان دمل های سخت و دمل های درونی و خنازیر است و اگر بیخ را بكوبند و نرم بسایند و با سركه بیامیزند و بر جوش و جمرَه( اخگر) مالند بهبودی حاصل شود.

مفاصل:

بیخش كه با قاوت باشد و ضماد شود درد مفاصل را از بین می برد و شاید در درمان واریس هم نافع باشد

سر:

چرت آور  و خواب آور است . اگر در شراب ریزند بسیار مستی می دهد . اگر در مقعد شیاف كنند میخوابند. بو كردنش خواب می آورد . كه این خاصیت از آن نوع سفید برگ بی ساقه است كه آن را نرینه گویند . زیاد استعمال كردن و بو كردن مهرگیاه ممكن است به سكته كردن بیانجامد و بویژه آنچه برگش سفید است این خاصیت را بیشتر دارد و ممكن است از یبروح شربتی سازند كه مرض بی خوابی را از بین ببرد  عمل شربت به قرار زیر است :

 سه من از پوست بیخ مهرگیاه با یك مطریطوس شراب شیرین مخلوط كنند و سه قوانوس از آن بنوشند . اگر پوست بیخ مهرگیاه را در ش راب بجوشانند تا نیرویی كه دارد به شراب منتقل شود كمی از آن خواب آور است و اگر بخواهند كه به خواب گران تر فرو روند بیشتر بخورند . بعضی از پزشكان برای این كه خواب زده مهرگیاه را هشیار سازند بیمار را در آب بسیار سرد می نشانند به هوش می آید .

كه به عقیده من در ا ین حالت حرارت در جسم مریض جمع می شود . مهرگیاه حس انسان را كند می كند . برای داغ كردن یا ختنه كردن یا دریدن اعضائی اگر بخورد بیمار دهند تخدیر می شود و به خواب گران فرو رود و در حین عملیات احساس درد نمی كند . اگر كسی یك مثقال از بیخ نوع سوم مهرگیاه كه ذكر شد تنها یا با قاوت یا با نان یا همراه اش بخورد گیج و منگ می شود و به خواب می رود و تا سه یا چهار ساعت به خود نمی آید و هیچ احساسی نمی كند و اگر ناگزیر باشیم كه یكی از اندامان شخصی را قطع كنیم  از پوست مهرگیاه بدون گرمای آتش شربتی می سازیم و سه من از آن شربت را با پیمانه ای)مكیال( شراب شیرین مخلوط می كنیم و مقدار سه قوانوس را قبل از عملیات به بیمار می دهیم . كسی كه می رود. Coma; Stupor/ آن را بو كند یا افشره اش را به بینی كشد به اغما .

چشم:

قطره تراوشی آن درد بسیار آزار دهنده چشم را برطرف می كند . برگش ر ا بر چشم گذارند درد چشم تسكین یابد.

اندام های غذا:

مقدار یك اوقیه از قطره تراوشی مهرگیاه با عسل آب خفیف تناول شود . مراره و بلغم را بیرون دهد و در این زمینه كار خَربق را انجام می دهد. اما اگر از یك اوقیه بیشتر باشد سم است.

اندام های دفعی:

مقدار نیم ا ونولوس از قطره تراوشی شیاف شود . ادرار بول كند و جنین را بیرون آورد . تخم مهرگیاه تناول شود زِهدان را می پالاید . اگر آن را با گوگردی كه آتش ندیده مخلوط كنند و فَرزجه شود . خونریزی زِهدان قطع می شود . شیره مهرگیاه بلغم و مراره )تلخ آ ب(را بیرون راند . اگر بچه خردسال اشتباها مهرگیاه بخورد به چنان استفراغ و اسهالی گرفتار می شود كه شاید بمیرد.

زهرها:

همه انواعش و چنان كه گویند بویژه آن نوعی كه برگش سفید و كوچك تر از بقیه است پادزهر تاجریزی
سمی است . كسی كه از مهرگیاه مسموم می شود عوارض خفگی زِهدان در او پیدا شود و گونه اش سرخ گردد و چشمش بالا می آید و باد می كند و تو گویی مست مست است . در این حالت درمانش روغن و عسل است و اگر استفراغ كند مفید است.

مدیر سایت بازدید : 449 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (1)

از قسمت های مختلف این گیاه، استفاده خوراکی و موضعی می شود. این گیاه خواص متعددی دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم.

* آرام کننده و پاک کننده سیستم گوارشی است.

* خاصیت ژله ای آن باعث می شود که با حرکت در روده، سموم موجود در روده ها به آن جذب و دفع شود.

* حاوی ۱۲ماده از جمله B-isterole است که التهاب را کاهش می دهد.

* برای مرطوب کردن و جوان سازی پوست مفید است.

* به دلیل خواص ضدمیکروبی برای درمان بسیاری از زخم ها و جراحت ها و سوختگی و اگزما به کار می رود.

* انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد.

* به کاهش وزن کمک می کند.

* بدن را قلیایی می کند.

* از سیستم قلبی عروقی حمایت می کند.

* رشد تومورها را کند می کند.

* کاهش دهنده کلسترول است.

* به اکسیژن رسانی در بدن کمک می کند.

* از بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند.

* سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

* سرشار از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب است.

مدیر سایت بازدید : 306 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (0)


مامیران یا "مامیزان کبیر" گیاهی داروئی از تیره "خشخاش Papaveraceae" است که نام علمی آن"Chelidonium Majus"می باشد .مامیران ،" گیاه پرستو " میز نامیده میشود.

گیاهی است علفی، چندساله با شیره نارنجی رنگ، منشعب به رنگ سبز تیره، واجد كرك های پراكنده و دارای بن ساقه ای پوشیده از قاعده های پایای برگ ها و ساقه ای منشعب به ارتفاع ۹۰- ۳۰ سانتیمتر. برگ ها شانه ای دارای ۷-۵ برگچه تخم مرغی تا مستطیلی شكل. گل آذین چتر مانند آن دارای ۶-۲ گل، گل با دو كاسبرگ آزاد و ریزان و چهار گلبرگ كامل زرد رنگ، واژ تخم مرغی است. پرچم ها زرد رنگ، میوه به شكل كپسول كشیده، كمابیش مستقیم و فاقد كرك است.

دانه های آن سیاه رنگ هستند. اندام دارویی مامیران قسمت هوایی گیاه است كه در هنگام گل دادن جمع آوری می شوند. از مامیران به صورت خوراكی به عنوان صفراآور، ضداسپاسم، مسكن (ضعیف) و مدر و به صورت موضعی در درمان زگیل استفاده می شود. در طب گذشته از تمام قسمت های گیاه مامیران به ویژه شیرابه و ریشه آن در درمان ناراحتی های پوستی به ویژه برص، درد دندان و نیز به عنوان صفراآور استفاده می كردند.

سرشاخه هوایی مامیران دارای ۱-۱/۰ درصد آلكالوئید با بیش از ۲۰ آلكالوئید است. این گیاه در زمین های بایر به صورت خودرو رشد می كند و به صورت وسیعی در اروپا و آسیای شمالی و مركزی می روید.

اندام دارويى ماميران قسمت هوايى گياه است كه در هنگام گل دادن جمع آورى مى شوند. از ماميران به صورت خوراكى به عنوان صفراآور، ضداسپاسم، مسكن (ضعيف) و مدر و به صورت موضعى در درمان زگيل استفاده مى شود. در طب گذشته از تمام قسمت هاى گياه ماميران به ويژه شيرابه و ريشه آن در درمان ناراحتى هاى پوستى به ويژه برص، درد دندان و نيز به عنوان صفرا آور استفاده مى كردند. سرشاخه هوايى ماميران داراى ۱-۱/۰ درصد آلكالوئيد با بيش از ۲۰ آلكالوئيد است.

تركيبات شيميایی:
اين گياه سمي است و استفاده زياد از آن باعث مي شود .
ماميران كبير داراي آلكالوئيد هاي مختلفي مانند چليدونين ، هيموچليدونين ، كلريتين ، پروتوپين ، آليكري توپين ، هربرين و اسپارتئين مي باشد . در ماميران كبير همچنين نمك هاي كلسيم ، منيزيوم و آلمينويم ، مواد رزيني و موسيلاژ موجود است .

خواص دارویی:
تمام قسمت هاي اين گياه و شيره آن مصرف دارويي دارند البته ريشه آن قوي تر از بقيه قسمت هاي آن است

1)جوشانده و يا دم كرده ماميران براي درمان سرطان معده بكار مي رود

2 )در معالجه آسم اثر مفيد درد

3) تشنج را برطرف مي كند

4)فشار خون را پائين مي آورد

5)ادرار آور و ملين است

6)درمان كننده تصلب شرائين است

7)دردهاي سرطاني را ساكت مي كند

8)براي معالجه آنژين دپواترين از آن استفاده مي كنند

9)براي درمان آب آوردن بدن مفيد است

10)سنگ كليه را خرد كرده و دفع مي كند

11)براي معالجه نقرس مفيد است

12)داروي خوبي براي برطرف كردن بيماريهاي كبدي است

13) براي درمان زخم ها ي چركين ، ريشه له شده ماميران را مانند ضماد روي اينگونه زخم ها بگذاريد

14)شيره ماميران داروي موثري براي از بين بردن زگيل و يا ميخچه است . اين شيره را با گليسرين به سنبت مساوي مخلوط 0

دیگر خواص این گیاه :
اختلالات قلبی وعروقی
جوشانده ریشه مامیران ،تصلب شرائین وفشار خون را درمان نموده و از بروز سکته قلبی جلوگیری می نماید.

اختلالات عصبی
جوشانده ریشه مامیران،تسکین دهنده دردهای عصبی ،خواب آور وآرام بخش است.

اختلالات پوستی
عصاره مامیران ،زخمها ،زوائد گوشتی و زگیل و دیگر اختلالات پوستی را برطرف می سازد.

اختلالات کلیوی
جوشانده مامیران،محرک کلیه،فزونی دهنده حجم ادرار،دفع کننده سموم بدن و درمان کننده عفونتهای کلیه و مثانه ومجاری ادرار است.

اختلالات چشمی
شست و شوی چشم با عرق مامیران ،درد و ورم و عفونتهای چشم را التیام میبخشد
خلاصه آنکه مامیران،گیاهی مدر و مخدر و درمان کننده اختلالات قلبی و عروقی،عصبیريالپ.ستی کلیوی و چشمی است.مامیران تصفیه کننده خون درمان کننده عفونتهای سفیلیسی ،تنگی نفس ،آسم و بواسیر است


  طرز استفاده:
جوشانده :
مقدر 20 گرم برگ خشك و يا ريشه ماميران را در يك ليتر آب حل كنيد . مقدر مصرف آن يك فنجان سه بار در روز است .

دم كرده ماميران :
30 گرم برگ خشك ماميران را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد براي مدت ده دقيقه دم بكشد . سپس صاف كرده و مصرف كنيد .

تنطور ماميران :
اين تنطور را مي توانيد از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريدري كنيد و يا اينكه مقدر 100 گرم برگ خشك يا ريشه ماميران را در 500 گرم الكل سفيد خيس كرده بگذاريد براي مدت دو هفته بماند . البته هر روز آنرا تكان دهيد پس از اين مدت آنرا صاف كرده و در شيشه دربست نگاهدري كنيد . مقدر مصرف آن 10-15 قطره سه بار در روز است .

شيره ماميران :
براي استفاده از شيره ماميران آنرا با عسل مخلوط كرده و استفاده كنيد .

موارد منع مصرف :
همانطور كه گفته شد مصرف زياد ماميران كبير توليد مسموميت مي كند و حتي استفاده زياد آن بصورت له شده روي رخم ها نيز همين خطر را د ارد زيرا از راه پوست جذب بدن مي شود .
این گیاه سمی است و مقدار زیاد آن در مصارف داخلی ممكن است موجب تشنج و حتی مرگ شود.


مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است.


بنابراين بايد مصرف آن در حد گفته شده باشد و تحت نظر متخصص مصرف شود.

پرورش گیاه:
پرورش این گیاه از طریق دانه صورت می گیرد و زمین زراعتی باید سایه دار و نسبتاً مرطوب, ماسه ای و نرم با خاک پوسیده باشد. بذر آنرا در گلخانه در اویل اسفند و یا مستقیماً در زمین شخم خورده در ردیفهایی به عرض 50 سانتی متر در طول فروردین ماه می کارند میزان بذر مورد نیاز گلخانه هر هکتار 200 گرم و میزان آن در زمین اصلی 2 کیلو گرم د رهکتار می باشد.
ماههای اردیبهشت و خرداد نهالها را در کرتهای 20*50 سانتی متر نشاء می کنند.جهت تقویت زمین مقدار 150 تا 75 کیلو گرم کود ازت خالص ( نیترات آمونیوم و کلسیم سیانید ) در هر هکتار اضافه می کنند. برای مبارزه با علفهای هرز یک تا دوبار چنگک با دیسک ماشینی زده می شود.

برداشت:
قسمت هوایی گیاه را در فروردین تا شهریور و ریشه ها را از مهر تا آبان یا اسفند تا فروردین قبل از جوانه زدن محصول برداری می کنند ( از دومین سال کشت چین اول گیاه را در ماه اسفند و فروردین و چین دوم آنرا در شهریور یا مهر با علف چین و ریشه ها را در مهر و آبان و اسفند و یا فروردین برداشت می نمایند).پس از برداشت محصول و تمیز کردن آن قسمت هوایی را در حرارت 50 تا 60 درجه سانتی گراد و ریشه را در حرارت 60تا 80 درجه سانتی گراد خشک می نمایند. با شرایط فوق الذکر بازدهی هر هکتار 6/3 تن محصول خشک به صورت گیاه کامل و 8/2 تن ریشه است.

دامنه انتشار:
نواحی شمال ایران مانند گیلان: اطراف رشت, رودبار, عمارلو ( کبوتر چاک و زرد چین ) , گرگان: بندر گز, مازندران.

مدیر سایت بازدید : 523 چهارشنبه 08 بهمن 1393 نظرات (0)

انجير    Fig

نام علمی   Ficus carica

 


درخت انجير از زمانهای بسيار قديم وجود داشته و از آن استفاده زيادی مي شده است . در تورات از اين درخت نام برده شده و اشعيای نبی يكی از انبيای بنی اسرائيل خرقيا پادشاه آن زمان را در حدود 700 سال قبل از ميلاد با انجير مداوا كرده است .

درخت انجير بومی آسيای غربی و كشورهای مديترانه است و از آنجا به عربستان ، سوريه و اسرائيل برده شده است .

درخت انجير در نزد يونانيان مقدس و محترم بوده به طوريكه صادرات آن ممنوع اعلام شده بود .

شاعران و نويسندگان يوناني مانند هومر ، هرودوتوس و افلاطون در نوشته ها و اشعار خود آنرا ستوده اند در اوائل قرن هجدهم ، انجير بوسيله ميسيونرهاي مذهبی اسپانيايي به كاليفرنيا برده شد و امروزه بمقدر زياد در اين ايالت و ايالات جنوبي آمريكا كشت مي شود.

حدود 85 درصد از محصول انجير بصورت خشك ببازار عرضه مي شود زيرا انجير رسيده زود خراب مي شود .انجير درختي است با برگهاي زرد و پنجه اي برنگ سبز خاكستري كه بلندي آن تا شش متر مي رسيد و چون در مقابل سرماي شديد مقاومت ندارد بنابراين در مناطق معتدله و گرمسير كشت مي شود .

درخت انجير معمولا از سال چهارم شروع به ميوه دادن مي كند و تا سن بيست سالگي ميوه مي دهد.

 

تركيبات شيميایی:

انجير ميوه مغذي و خوش طعمي است ، داراي مواد قندي ، مواد ازته ، چربي ، مواد معدني ، آمينو اسيد ،‌ آنزيم هاي مختلف و كاروتن مي باشد . در برگهاي آن حدود 0/06 درصد مواد تلخي مانند فيكوسين Ficusin و برگاپتين Bergaptene وجود دارد .

شيره سفيدي كه با شكستن شاخه هاي درخت انجير و يا از ميوه نارس آن خارج مي شود بسيار سمي است و اگر بر روي پوست زده شود سلولها را از بين برده و ميكشد .

برگهاي انجير داراي كوسايداروتين Glycosiderutin مي باشد .

در صد گرم انجير رسيده و تازه مواد زير موجود است :

انرژي                              80 كالري

مواد قندي                        4 گرم

پروتئين                           1/5 گرم

چربي                             0/5 گرم

كلسيم                            20 گرم

فسفر                             55 ميلي گرم

سديم                            35 ميلي گرم

پتاسيم                          65 ميلي گرم

ويتامين آ                         80 واحد

ويتامين ب 1                   0/2  ميلي گرم

ويتامين ب 3                   0/7 ميلي گرم

ويتامين ث                      2 ميلي گرم

ويتامين ث                      25 ميلي گرم                

 

خواص دارویی:

خواص طبي ميوه انجير

انجير از نظر طب قديم ايران گرم و تر است .

1)انجير تعرق بدن را زياد مي كند .

2)ادرار آور است .

3)حرارت بدن را كاهش مي دهد .

4)چاق كننده است و آنهائيكه مي خواهند وزن اضافه كنند و يا براي بيماراني كه دوره نقاهت خود را مي گذرانند بسيار مفيد است . بدين منظور مي توان آنرا با شير سويا مخلوط كرده و بين غذاها خورد.

5)انجير يبوست را برطرف مي كند و يكي از بهترين ميوه ها براي تميز كردن روده بزرگ و رفع يبوست است . در قيم براي از بين بردن يبوست از شربت انجير استفاده مي كردند .

6)براي درمان ناراحتيهاي سينه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجير خشك و مويز را با هم مخلوط كرده و آسياب كرده سپس اين پودر را با يك ليتر آب جوشانده تا حجم آن به نصف برسد . از اين جوشانده مي توان بمقدر سه فنجان در روز مصرف نمود .

7)جوشانده انجير خشك درمان كننده التهاب مجاري دستگاه تنفسي ، كليه ، ذات الريه ، ذات الجنب ، سرخك ،مخملك و آبله مي باشد .

8) جوشانده غليظ انجير خشك براي رفع سرمخدرگي بسيار مفيد است .

9)براي برطرف كردن سياه سرفه ، برونشيت و ذات الريه از قهوه انجير استفاده كنيد و براي درست كردن اين قهوه انجير را ابتدا بو داده و سپس آنرا آسياب كنيد تا بصورت پودر دارايد .

10)انجير دستگاه هاضمه را تقويت مي كند .

11)انجير براي درمان سوء هاضمه مفيد است .

12)سوپ انجير بسيار مقوي است و براي افزايش شير در زنان شير ده مفيد است .براي تهيه سوپ ، انجير نارس را با گوشت بپزيد .

13)براي برطرف كردن ورم گلو ، 50 گرم انجير زرد را در 500 گرم شير ريخته و مدت 15 دقيقه بگذاريد سپس آنرا غرغره كنيد و مقدري از آنرا نيز بنوشيد ( مي توانيد آنرا با عسل هم شيرين كنيد .)

14) جوشانده انجير خشك در شير براي درمان آنژين ، ورم لثه و ورم مخاط دهان نيز موثر است .

15)يكي از داروهاي بسيار موثر براي درمان آرتروز و درد مفاصل ، مخلوط شير بز و انجير سياه ميباشد . اين مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج كرده و درد را از بين مي برد.

16)انجير را مي توان همراه با ميوه هاي ديگر مصرف كرد انجير با ميوه هاي اسيدي مانند پرتقال و گريپ فروت سازگار نيست .

17)انجير براي آنهائيكه قند خونشان پائين مي آيد و يكباره احساس ضعف مي كنند مناسب است زيرا قند آن بسرعت در روده كوچك جذب مي شود.

18)خوردن انجير باعث افزايش نيروي جنسي مي شود .

19)انجير تقويت كننده كبد است .

20)اگر ترشح ادرار كم باشد خوردن انجير باعث ازدياد آن مي شود .

21)براي برطرف كردن ورم بناگو ش و دمل ها ، ضمادي از انجير خشك با در و و گندم درست كرده و روي ورم دمل بگذاريد .

22)دم كرده انجير با شنبليله براي سينه درد و رفع خشونت سينه مفيد است .

23)براي رفع ورم طحال ، انجير را به مدت نه روز در سركه خيس كنيد و هر روز پنج عدد آنرا با سركه بخوريد .

24)انجير ضد سرطان است .

25)انجير در معالجه بيماريهاي پوستي موثر است .

خواص شيره درخت انجير

شيره درخت انجير طعم تلخ و سوزنده اي درد :

1.مسهل بسيار خوبي است .

2.داراي دياستازهاي مختلفي است و براي نرم و تدر كردن گوشت بكار مي رود .

3.شيره درخت انجير را اگر بمدت چند روز روي زگيل و يا ميخچه پا بگذاريد آنرا از بين مي برد .

4.براي معالجه بيماريهاي پوستي مفيد است .

5.شيره درخت انجير را با زرده تخم مرغ و يا روغن مخلوط كنيد و روي زخم ها بگذاريد باعث التيام آنها خواهد شد .

6.ضماد شيره درخت انجير با شنبليله براي رفع نقرس مفيد است .

7.براي معالجه جراحت هاي پوستي ضمادي از شيره درخت انجير با در جو درست كرده روي آنها بگذاريد .

8.ماليدن شيره درخت انجير بر روي سر از ريزش مو جلوگيري مي كند .

خواص برگ انجير

1)برگ پخته درخت انجير ملين است .

2)برگ انجير را له كنيد و براي برطرف كردن درد بواسير بر مقعد بماليد .

3)براي برطرف كردن ورم و تومورهاي مختلف برگ انجير را روي اين قسمت ها بگذاريد .

4)جوشانده ساقه هاي جوان درخت انجير آب اضافي را از بدن خارج مي كند .

5) براي درمان اسهال هاي ساده و خونريزي هاي مختلف از جوشانده پوست تازه درخت انجير استفاده كنيد .

6)برگ درخت انجير را در آب جوشريخته و بگذاريد كمي سرد شود و داخل لگني بريزيد و داخل آن بنشينيد بواسير دردناك و متورم را درمان مي كند .

7)جوشانده برگ درخت انجير شكم درد را برطرف مي كند

 

مضرات :

انجير براي كبدهاي ضعيف مناسب نيست و آنهائيكه كبد ضعيف دارند بايد انجير را با گردو بخورند.

زياده روي در مصرف انجير توليد نفخ شكم و اسهال كرده و براي چشم نيز مضر است .

مدیر سایت بازدید : 498 چهارشنبه 08 بهمن 1393 نظرات (0)

شنبليله         Fenugreek

نام علمی   Trigonella gracum

 


شنبليله سبزی اصلی قورمه سبزی ، غذای مطبوع ايرانی است . اين گياه در نواحی مختلف ايران ، مصرف هند و الجزيره ، ايتاليا و اسپانيا می رويد . شنبليله دارای مواد چرب و مواد نشاسته ای ، مواد ازته ، مواد فسفره و مادهای بنام گونل لين می باشد .

 

تركيبات شيميايی:

البته اين گياه دارای طعم و اسانس معطر می باشد . تحقيقات جديد نشان داده است كه شنبليله داراي اسيد نيكوتينيك يا نياسين كه ويتامين B3 نيز ناميده مي شود ،‌مي باشد . اين ويتامين عامل جلوگيري كنند ه از بيماري پلاگرا مي باشد و همچنين اثر گشاد كننده عروق را نيز درا است .

 

خواص دارویی:

يكي از دانشمندان با تحقيقات زيادي كه روي شنبيليه انجام درد دريافت كه شنبليله در رفع سل استخواني اطفال بسيار موثر است . شنبليله در طي قرون گذشته  در ايران براي بسياري از بيماريها مصرف مي شده است . براي اين منظور حتي از دانه شنبليله استفاده شده است و بيماريها سريعا بهبود پيدا مي كند .

شنبليله چون داراي مواد فسفره ،‌آهن ،‌ازته و ياستازهاي مختلف مي باشد تقويت كننده لوزالمعده نيز مي باشد و بنابراين دستگاه هاضمه را بكار انداخته و لاغري هاي مفرط را از بين مي برد .

شنبليله بطور كلي شفادهنده بيماريهاي روحي و جسمي است وحتي اثرات مفيدي در اشخاص مبتلا به مرض قند و سل ريوي و استخواني درد . در قديم شنبليله براي مداواي بيماري قند بكار مي رفته است دانه شنبليله با اين همه خواص مفيد داراي بوي ناپسند است بنابراين براي استفاده از آن دانه در شده آنرا با مواد معطر بايد مخلوط نمود كه بوي بد آن را تا اندازه اي برطرف كنند .

 
طرز استفاده:

براي تهيه پماد شنبليله 3 تا 4 قاشق سوپخوري در دانه شنبليله را با سركه مخلوط كرده و براي رفع التهابهاي سطحي پوست بدن مصرف كنيد .برای تقويت عمومي بدن بهتر است كه دانه شنبليله و گياه آن را قبل از غذا مصرف كرد .

 

مضرات :

مضرات خاصی برای آن بيان نشده است .

مدیر سایت بازدید : 551 پنجشنبه 18 دی 1393 نظرات (0)

رازيانه                FENNEL  

نام علمی      Foeniculum vulgare

 


رازيانه گياهی است معطر ، علفی و دوساله كه ارتفاع آن تا 2 متر می رسد ساقه آن دارای شيارهای هم دريف و موازی می باشد برگهای آن نازک و نخی مانند شود است گلهای رازيانه زرد و به صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود . بوته رازيانه كوچک و به طول حدود 8 ميلی متر و عرض 3 ميلی متر بوده و دارای بویی معطر و طعمی شيرين مي باشد .

رازيانه درمناطق مديترانه ای به خوبی رشد می كند و در ايران در مناطق شمالی كشور در دامنه های كوههای البرز به طور خودرو می رويد .

 

تركيبات شيميايی:

رازيانه دارای حدود  10% روغن ، كيم مواد قندی و مسويلاژ و حدود 4% اسانس می باشد . روغن رازيانه دريا 4% اسيد پال ميتيك ، 22% اسيد اوليئك ، 14% اسيد لينوئيك و 60% اسيد پتروسلينيك  می باشد.

اسانس رازيانه از تقطير ميوه آن به وسيله بخار با مايعات زرد به دست می آيد.

درصد گرم برگ رازيانه تازه مواد زير موجود است :

آب                       90 گرم

پروتيئن                 2/5 گرم

چربي                    0/4 گرم

مواد نشاسته اي      4/5 گرم

كلسيم                   100 ميلي گرم

فسفر                     50 ميلي گرم

آهن                       2/5 ميلي گرم

پتاسيم                 400 ميلي گرم

ويتامين آ                3500 واحد

ويتامين ث              30 ميلي گرم

 

خواص دارویی:
 

رازيانه از نظر طب قديم ايران گرم و خشک است . ريشه رازيانه گرم تر از بقيه قسمت های گياه است .

1) رازيانه اثر زياد كنده شير را در زنان شير ده دارد و بدين منظور می توان از دم كرده رازيانه استفاده كرد .

2 )اشتها آور و مقوی است .

3)نفخ و گاز معده را از بين می بر د .

4)قاعده آور است .

5)برگهای رازيانه ادرار آور است .

6)جوشانده ريشه رازيانه ملين مسهل است .

7)روغن تخم رازيانه كرم روده را از بين می برد .

8)حالت تهوع را بر طرف مي كند .

9)برای برطرف كردن آسم ، سرفه و تنگی نفس از دم كرده تخم رازيانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده كنيد .

10)برای رفع اسهال رازيانه را با زیره سبز به نسبت مساوی دم كرده و به مريض بدهيد .

11)ميتوان از رازيانه داروی ضد نفخ بصورت زير تهيه كرد :

5 گرم پودر انيسون و 5 گرم پودر زيره كرمان ، 5 گرم پودر تخم گشنيز و 5 گرم پودر رازيانه را با هم مخلوط كرده در يک ليتر آب جوش بريزيد و آن را به مدت 10 دقيقه دم كنيد سپس آن را صاف كرده و كم كم بنوشيد .

12)رازيانه به علت داتشن هورمون زنانه رشد دخترها را جلو می اندازد .

13)رازيانه مغز را فعال مي كند .

14)ريشه رازيانه داراي كومارين Coumarin مي باشد . چون اين ماده رقيق كننده خون است بنابراين آنهايی كه مبتلا به تصلب شرائين يا انسداد رگها هسند می توانند از جوشانده ريشه رازيانه استفاده كنند .

15)دردهای مفاصل را برطرف می كند .

16)اشتها را زياد می كند .

17)برای از بين بردن درد آرتروز روغن رازيانه را در محل درد بماليد .

 

طرز استفاده:

1)دم كرده رازيانه : مقدر يک قاشق چايخوری رازيانه را كوبيده و در يک ليوان آب جوش بريزيد و آن را به مدت 10 دقيقه دم كنيد .

2)شراب رازيانه : 40 گرم رازيانه را در يک ليتر شراب بريزيد و به مدت يک هفته بگذاريد بماند سپس آن را صاف كرده و در شيشه دربسته نگهداری كنيد .مقدار مصرف شراب رازيانه دو قاشق چايخوری بعد از غذا است .

3)دم كرده برگ رازيانه : 30 گرم برگ رازيانه را در يک ليتر آب جوش ريخته و به مدت ده دقيقه دم كنيد . اين دم كرده مقوی اعصاب بوده و هضم غذا را سريع می كند .

 

مضرات :

رازيانه چون گرم است بنابراين برای گرم مزاج ها خوب نيست و اينگونه افراد بايد آن را با سكنجبين بخورند به طور کلی زياده روی در مصرف رازيانه معده را سست كرده و تشنج می آورد.

تعداد صفحات : 35

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 661
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 508
  • آی پی امروز : 123
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 246
  • باردید دیروز : 336
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 114
  • بازدید هفته : 1,079
  • بازدید ماه : 832
  • بازدید سال : 33,129
  • بازدید کلی : 1,086,260
  • کدهای اختصاصی

    عطاری آنلاین
     , عطاری 24 , عطاری , عطاری اینترنتی , عطاری آنلاین , عطاری دکتر روازاده , عطاری های تهران , عطاری دایا , عطاری تورنتو , عطاری در لندن , عطاری ابا , عطاری اصفهان , عطاری ابن سینا , عطاری ابا اصفهان , عطاری ایرانیان , عطاری ابا94 , عطاري انلاين , عطاری اهواز , عطاری ایلیا , عطاري آنلاين , عطاری آبا , عطاری آنلاین وبلاگ , عطاری آقای قدیری , عطاری آریایی , عطاری آویشن , عطاری آنلاین روازاده , عطاری آستانه شیراز , عطاری آریاشهر , عطاری به انگلیسی , عطاری بزرگ شرق , عطاری بزرگ تهران , عطاری بهارنارنج , عطاری بوعلی , عطاری بهار , عطاری بزرگ نارمک , عطاری باغ خدا , عطاری برای لاغری , عطاری بهشت , عطاری پل چوبی , عطاری پویانا , عطاری پاسارگاد شیراز , عطاری پارک وی , عطاری پل ستارخان , عطاری پونه , عطاری پامچال , عطاري پامچال , عطاری پارسا , عطاری پاسداران , عطاری تهران , عطاری تبریز , عطاری تهرانی , عطاري تهران , عطاری تجریش , عطاری ترنج , عطاری تهرانپارس , عطاری تبریزی , عطاری تریتا , عطاری ثابت , عطاری ثعلب , عطاری جلالی , عطاری جلال , عطاری جلالی ابادان , عطاری جینسینگ , عطاری جردن , عطاری جاویدی , عطاری جاده ابریشم , عطاری جمشید خدادادی , عطاری جنسینگ , عطاری جمالزاده , عطاری چیست , عطاری چهار فصل , عطاری چهل گیاه شیراز , عطاری چینی , عطاری چیذر , عطاری چاق کننده , گیاهان عطاری چربی سوز , عطاری حکیم چنومیا , داروی عطاری برای چاقی , عطاری حکیم , عطاری حکیم تهرانی , عطاری حکیم خراسانی , عطاری حکاک اهواز , عطاری حاج اسماعیل اصفهان , عطاری حکیم مومن تبریزی , عطاری حسامی , عطاری حکمت طرقبه , عطاری حکیم شهرضا , عطاری حاج نوروز , عطاری خوب در تهران , عطاری خوب در شیراز , عطاری خوب , عطاری خوب در اصفهان , عطاری خوب در کرج , عطاری خوب در اهواز , عطاری خیابان مطهری , عطاری خدادادی , عطاری خوب تهران , عطاری خورشید دکتر سماواتی , عطاری در تورنتو , عطاری دالاهو , عطاری در تهران , عطاری دینی , عطاری دانیال , عطاری در اصفهان , عطاری در شیراز , عطاری رضاییان , عطاری روازاده , عطاری رایگان , عطاری رضائیان , عطاری ره , عطاری رضایی , عطاری روغن , آدرس عطاری روازاده , دکتر عباس عطاری روانپزشک , آدرس عطاری دکتر روازاده , عطاری زنجان , عطاری زعفرانچی , عطاری زیتون , عطاری زود انزالی , عطاری زاهدان , عطاری زیر پل چوبی , عطاری زمانی , عطاری زکریا , عطاری زعفران , زهرا عطاری , عطاری سبزینه , عطاری سینا , عطاری سلامت , عطاری سنتی , عطاری سید شیرازی , عطاری سبز , عطاری سید جلال , عطاری سراجیان , عطاری سقطی تبریز , عطاری سیستانی , عطاری شفا , عطاری شقایق , عطاری شیراز , عطاری شرق , عطاری شمس , عطاری شفا روازاده , عطاری شبانه روزی , عطاری شاه جهان , عطاری شهرکرد , عطاری شفا تهران , عطاری صحرا , عطاری صورتی , صنف عطاری , صالح عطاری , صنایع پزشکی عطاری , عطاری صبا , عطاری صالحی , عطاری صداقت , عطاری صادق , عطاری صانعی , داروی عطاری ضد سرفه , عطاری طیرانی مشهد , عطاری طیرانی , عطاری طب سنتی , عطاری طبیب , عطاری طب الرضا , عطاری طب الکبیر در اصفهان , عطاری طوبی , عطاری طاهرنژاد , عطاری طب النجات , عطاری طاها , عطاری عقیلی خراسانی , عطاری عطارنژاد , عطاری عطار , عطاری علیزاده , عطاری عرفان , عطاری عبا , عطاری عمده فروش , عطاري عقيل خراساني , عطاری عمده , عطاری علیزاده اهواز , عطاری غرب , عطاری غرب تهران , عطاری غرب کشور , عطاری غرب همدان , مجهزترین عطاری غرب , معجزه ترین عطاری غرب , عطاری های غرب تهران , عطاری شهرک غرب , عطاری بزرگ غرب , عطاری در غرب تهران , عطاری فرامرزی , عطاری فرهنگ , عطاری فیسبوکی , عطاری فیس بوک , عطاری فرمانیه , عطاری فرزین , عطاری فیض مند , عطاری فارابی , عطاری فیاضی , عطاری فریور , عطاری قم , عطاری قائم , عطاری قاسمی , عطاری قزوین , عطاری قانون , عطاری قدیری , عطاری قهوه سبز , عطاری قرص کمر , عطاری قدیمی , عطاری قاصدک , عطاری کربلایی , عطاری کرمانی , عطاری کیمیا , عطاری کرج , عطاری کرمان , عطاری کعبه , عطاری کرمانشاه , عطاری کربلایی بهارستان , عطاری کیمیا در پاسداران , عطاری کیمیا پاسداران , عطاری گلها , عطاری گله داری در اهواز , عطاری گل سرخ , عطاری گیاهی , عطاری گلبرگ , عطاری گله داری , عطاری گله داری اهواز , عطاری گیاهان دارویی , عطاری گل نرگس , عطاری گرگان , عطاری لاغری , عطاری لپه ییان , عطاری لقمان حکیم , لیست عطاری های تهران , لیست عطاری های مشهد , لوازم عطاری , لیست عطاری های شیراز , ليست عطاري هاي تهران , لیست عطاری های اصفهان , لیست عطاری , عطاری معروف تهران , عطاری معجزه , عطاری مشهد , عطاری معتبر , عطاری میر قهاری , عطاری معروف شیراز , عطاری مرتضی علی , عطاری ممتاز , عطاری معروف , عطاری مدرن , عطاری ناجیان , عطاری نور , عطاری نیشابوری تهران , عطاری نیشابوری , عطاری نادری , عطاری نباتی , عطاری نعوظ , عطاری نیشابور , عطاری نارمک , عطاري نياوران , عطاری و لاغری , عطاری وزیر نظام , عطاری وزیر نظامی , عطاری و داروهای گیاهی , عطاری و گیاهان دارویی , عطاری و طب سنتی , عطاری ونک , عطاری ویکی پدیا , عطاری ولیعصر , عطاري وعليان , عطاری های اصفهان , عطاری های مشهد , عطاری های شیراز , عطاری های معروف تهران , عطاری های معتبر تهران , عطاری های معتبر , عطاری های کرج , عطاری های تبریز , عطاری های اهواز , عطاری یاس , عطاری یزد , عطاری یبوست , عطاری یوسف آباد , یوسفی نژاد عطاری , دکتر یوسفعلی عطاری , عطاری های یزد , یگانه عطاری , عطاری طوبی یوسف آباد ,  , عطاری آنلاین , عطاری آنلاین وبلاگ , عطاری آنلاین روازاده , عطاری آنلاین رازک , عطاري آنلاين , سایت عطاری آنلاین ,