loading...
عطاری آنلاین
اطلاعیه سایت عطاری
از آن جا که این سایت تحقیقات گسترده ای را پیرامون گیاهان دارویی ، عرقیجات ، ادویه جات و... آغاز کرده خواهشمندیم هر کدام از بازدید کنندگان گرامی ما را با نظرات خویش راهنمایی کنند و همچنین اگر اشکالی در مطلبی از سایت وجود دارد در نظرات همان مطلب به اطلاع ما برسانند تا دیگر بازدید کنندگان به اشتباه از مطلبی نتیجه گیری نفرمایند.

آخرین ارسال های انجمن
مدیر سایت بازدید : 66 چهارشنبه 26 مهر 1396 نظرات (0)

سینوس


سینوس ها، حفره هایی توخالی در استخوانهای سر و صورت هستند. این حفره ها که همگی در اطراف بینی قرار گرفته اند؛ 4 گروه هستند:


1- سینوس های استخوان پیشانی، بالای ابروها در قسمت نزدیک به وسط صورت.


2- سینوس های استخوان گونه، در زیر کاسه چشم ها.


3- سینوس های واقع در استخوانی که  بین چشم ها و بینی قرار گرفته است.


4- سینوس های واقع در قسمت پشتی بینی.


آنچه که در بین عموم مردم به عنوان سینوزیت شناخته می شود؛ عمدتاً ناشی از التهاب در 3 دسته اول است.


 

 

عملکرد


در طبّ جدید دو عملکرد اساسی برای سینوس ها مطرح است:


1- رزونانس صدا: یعنی به مانند محفظه پر از هوایی که در بسیاری از آلات موسیقی وجود دارد؛ سینوس ها هم باعث می شوند که صدای ما رساتر به نظر بیاید؛ همچنین سینوس ها از انتقال صدای شخص از راه استخوانی جلوگیری می کنند؛ یعنی وقتی که کسی حرف می زند؛ صدای خودش را فقط از راه هوا می شنود؛ در حالی که اگر قرار بود این انتقال از راه استخوان ها هم انجام شود؛ شخص به هنگام صحبت کردن، صدای خودش را دو جور می شنید.


2- کاهش وزن جمجمه: سینوس ها با کم کردن جرم حجمی استخوان های جمجمه، تحمّل وزن آنها را برای انسان، آسان می سازند. در واقع اگر سینوس ها نبودند، سر آدمیزاد روی تنش سنگینی می کرد!

 

سایر عملکردهای ذکر شده برای سینوس ها عبارت است از:


- کمک به کنترل تغییرات رطوبت هوای تنفّسی.


- مبارزه موضعی با عوامل عفونی. 


- تامین موکوس(مایع لزج کننده) دستگاه تنفّس فوقانی. 


- کاهش اثر ضربه های وارده به سر. 


- اثر به عنوان عایق حرارتی.

 

 

وظایف سینوس ها بر اساس نظر طبّ سنّتی ایران


براساس آموزه های طبّ سنّتی ایران، عمل اصلی سینوس ها، تخلیه رطوبت اضافه و موادّ دفعی ناحیه سر و گردن( مغز، بینی، گوش ها، چشم ها، دهان و دندان ها و ...) است.


بنابراین درک این نکته که چرا التهاب سینوس ها و نقص در عملکرد آنها حتی می تواند باعث کاهش تمرکز و حافظه، خستگی چشم ها و ... شود کار چندان سختی نخواهد بود. در این تعریف، عملکرد سینوس ها نسبت به ناحیه سر و گردن مانند عملکرد روده هاست به کل بدن و همانگونه که یبوست، اسهال و یا هرگونه اختلال عملکرد دیگری در روده ها کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اختلال عملکرد سینوس ها هم می تواند باعث مشکلات عملکردی در مغز، گوش ها، چشم ها، بینی، دندان ها و ... شود. این دیدگاه که نسبت به دیدگاه طبّ جدید بسیار کامل تر است؛ از سویی ما را در درک بهتر عملکرد سینوس ها یاری می کند و از جهتی اهمیت پیشگیری و درمان صحیح سینوزیت را یادآوری می کند.

 

سینوزیت


به التهاب سینوس ها و افزایش یا احتباس ترشّحات در آنها، سینوزیت اطلاق می شود.


سینوزیت به دوگونه است. یکی سینوزیت حاد که به دنبال بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی عارض می شود و بسیار پر سر و صداست و با تب و درد شدید و ... همراه است و دیگری سینوزیت مزمن که متاسفانه به نظر می رسد درصد زیادی از مردم کشور ما – بسیار فراتر از آمارهای رسمی – از آن رنج می برند.

 

علایم و نشانه های سینوزیت


* سردرد یا سنگینی سر به خصوص در ناحیه پیشانی و گونه ها: البته در سینوزیت های مزمن، درد، غلبه و بروز کمتری دارد و بیشتر سنگینی سر احساس می شود. درد را بیشتر در سینوزیت های حاد یا سینوزیت های مزمن که به طور ناگهانی دچار عفونت می شوند می توان دید. این درد خیلی از مواقع با خم شدن بیمار به جلو(و به طور معمول با سجده رفتن در نماز) تشدید می شود که علّت آن، اثر فیزیکی این کار در جابجایی چرک موجود در سینوس هاست. این درد ممکن است به نواحی دیگر سر و صورت انتشار پیدا کند.


نوع دیگر سردرد ناشی از سینوزیت که به ویژه در سینوزیت های مزمن رخ می دهد؛ سردرد یا حتّی گلودرد با تماس با باد گرم یا سرد است.


* آبریزش از بینی: بیشتر در موارد حاد یا در سینوزیت های آلرژیک دیده می شود.


* ترشّحات پشت حلقی به ویژه صبح ها: این ترشحات، به طور عادی میزان کمتری دارند و از راه بینی دفع می شوند؛ اما با افزایش میزان آنها و ایجاد مشکل دفع از راه عادّی، این ترشحات در پشت حلق جمع می شوند.


* بوی بد دهان: به علت تجمع ترشحات غلیظ یا عفونی در خود سینوس ها یا پشت حلق به وجود می آید. شایع ترین علت بوی بد دهان، سینوزیت است. بنابراین اگر بیمار هیچ شکایتی جز بوی بد دهان ندارد باید سینوزیت را به عنوان متّهم اصلی، درمان نمود.


* بی اشتهایی به خصوص برای صبحانه: این مساله از سویی به دلیل غلبه حالت عفونی در بدن است و از سویی به علت احساس ناخوشایند ناشی از بلع ترشحات و ورود آنها به معده.


* تنگی نفس و بد خوابی شبانه: در شب و با کاهش حرارت سینوس ها و کاهش حرکات مژکهای سلول های موجود در سینوس ها، ترشحات غلیظ تر می شوندکه باعث تنگی نفس، کاهش میزان اکسیژن خون و به دنبال آن کاهش کیفیت خواب خواهد شد.


* کندی جریان فکر و کاهش حافظه و تمرکز: به دلیل کاهش تخلیه مواد دفعی از مغز.


* خستگی طول روز: به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون و اختلال خواب شبانه، غلبه حالت عفونی بر بدن و ....


* حالت تهوّع و استفراغ به ویژه پس از برخاستن از خواب: عمدتاً به دلیل بلع ترشحات و تجمّع آنها در معده.


* حسّاسیت به گرما و سرما به ویژه باد گرم و سرد: سینوس ملتهب اغلب به سرما واکنش منفی نشان می دهد؛ اما در بسیاری از موارد و با ایجاد حالت آزردگی در سلول های سینوس ها، فرد با قرار گرفتن در معرض باد گرم هم احساس درد و ناخوشی می کند.


* سرفه یا عطسه: که ناشی از واکنش دفاعی بدن برای دفع ترشحات است.


* تنگی نفس، گرفتگی و اسپاسم عضلات گلو یا آسم: عمدتاً در طولانی مدت و با تحریک مداوم ریه ها به دلیل ریزش مکرّر ترشحات سینوس ها به آنها به وجود می آید. متاسفانه با اخذ شرح حال دقیق روشن می شود که بسیاری از بیماران آسمی کسانی هستند که سال ها مبتلا به سینوزیت درمان نشده بوده اند.


* سرماخوردگی مکرّر و مزمن شدن سرماخوردگی ها: در واقع، بیمار سینوزیتی با کوچکترین تلنگری مبتلا به سرماخوردگی می شود و به دلیل وجود زمینه مساعد که همانا وجود یک انبار چرک در سینوس هاست؛ درمان وی نیز طولانی می شود.


* سنگینی گوش یا خستگی و کاهش دید چشم: به دلیل کاهش تخلیه مواد دفعی چشم و گوش.


* گرفتگی بینی: به صورت یک طرفه یا دو طرفه، از شایع ترین علایم سینوزیت است. 


* تب و لرز در موارد حادّ ....


* پف دور چشم: که البته سینوزیت یکی از دلایل آن است.


* خارش و خشک شدن گلو، احساس تشنگی مکرّر و تلخی دهان.


* تغییر وضعیت خلقی: به بسیاری از دلایل فوق الذّکر، بیمار سینوزیتی ممکن است مشکلات عصبی را نیز تجربه کند.

 

عوامل سبب ساز یا تشدید کننده


عوامل به وجود آورنده سینوزیت، به سه دسته کلّی تقسیم می شوند.


1- عواملی که باعث کاهش شستشو و تخلیه بینی می شوند


وظیفه سینوس ها چنانکه گفتیم تخلیه مواد دفعی ناحیه سر و گردن است؛ بنابراین به طور دایم نیاز دارند که تخلیه و پاکیزه شوند؛ به زبان دیگر همان طور که دندان ها نیاز به مسواک زدن دایم دارند؛ سینوس ها نیز باید به طور مرتب شستشو شوند. بسیاری از سنّت ها(مثل استحباب استنشاق آب به هنگام وضو گرفتن یا عادت مردم قدیم به استفاده از انفیه یا چکاندن روغن در بینی) هم بر این اساس شکل گرفته اند. حال اگر به هر دلیل میزان تخلیه و تمیز شدن سینوس ها از میزان ترشحات آنها عقب بیفتد؛ احتمال پیدایش سینوزیت بیشتر خواهد شد.


* کم شدن گریه: گریه یکی از بهترین شستشودهنده های بینی و سینوس هاست. می دانید که در گوشه داخلی پلک ها یک منفذ کوچک وجود دارد که اشک را به بینی منتقل می کنند. در موقع گریه، این روند تشدید می شود – به همین جهت هم هست که کسی که گریه می کند آب دماغش آویزان می شود! –  این اشک اضافی، ورودی مجرای سینوس ها در داخل بینی را شستشو می دهد. به این ترتیب بعد از هر بار گریه، مجاری سینوس ها باز شده، ترشحات آنها تخلیه می شود. بنابراین، گریه معتدل و  هدفمند به پاکسازی سینوس ها کمک شایانی می کند؛ چراکه از سویی شستشوی فیزیکی مجاری خروجی سینوس ها را انجام می دهد و از سوی دیگر، با تاثیرات عمیق مثبت بر سلامتی روانی شخص، به بهبود کلّی عملکردهای بدنی وی خواهد انجامید.


شاید با کمی تفکر، بتوان قضاوتی صحیح تر درباره تبلیغات افراطی رسانه ها در مورد اهمیت دادن به شادی و خنده- به هر شکل و قیمتی- و پرهیز از گریه را شکل داد. گریه، حداقل بر شستشوی سینوس ها و کاهش شیوع سینوزیت تاثیر مثبتی دارد و آن قدر که منهی رسانه هاست بد نیست.


نوع خنده، شادی و سبک زندگی مورد عنایت این رسانه ها، در نهایت باز هم به گریه خواهد انجامید، اما گریه ای از سر احساس پوچی و استیصال و افسردگی و نه گریه هدفمندی که می تواند سلامتی جسمانی و فرح و انبساط روحی را درپی داشته باشد.


نکته مهم در این میان آن است که آب و هوای فعلی حاکم بر بسیاری از مناطق مسکونی در کشور ما، به سبب اختلاط با انواع آلوده کننده ها، خاصیت خشک کنندگی زیادی دارد و این می تواند به شیوع بیشتر بیماری های پوستی و چشمی کمک کند. مشاهدات نشان می دهند که خشکی چشم در بین بیماران و تجویر اشک مصنوعی از سوی پزشکان رو به افزایش است و این، اهمیت گریستن به وقت و دردمندانه را افزون می کند. 


* استفاده از دستمال به جای شستشوی بینی و فین نکردن!: متاسفانه شستشوی بینی و فین کردن، در زندگی امروزی به یک عمل بی ادبانه تعبیر می شود؛ در حالی که این کار، یک اقدام بهداشتی مناسب در جهت تخلیه بینی است؛ لذا از انجام مرتّب آن غافل نشوید. فراموش نکنید که فین کردن باید به صورت یک طرفه انجام شود و هرگز نباید همزمان هر دو طرف بینی را گرفت؛ چرا که این کار می تواند باعث پس زدن ترشحات به داخل سینوس ها و حتی مغز شود. استفاده از دستمال به شکل فانتزی و امروزی آن، تقریباً هیچ کمک موثری به تمیز کردن سینوس ها نمی کند.


* عدم رعایت عمل مستحبّ استنشاق آب به هنگام وضو: مستحب است که قبل از وضو گرفتن، مقداری آب به داخل بینی استنشاق شود. این عمل تاثیر فوق العاده ای در شستشوی سینوس ها دارد. گفته می شود که بهتر است  به جای این که آب را به داخل بینی خود بکشیم؛ آن را کف دست خود ریخته با خم کردن سر به عقب، آب را به داخل بینی بریزیم.  


* از بین رفتن سنّت های بهداشتی مانند استفاده از انفیه یا چکاندن روغن در بینی و ... : چنانکه گفتیم در گذشته، انجام اقدامات بهداشتی برای پاکیزه ساختن سینوس ها بین مردم ما متداول بود که استفاده از انفیه(برای تحریک عطسه که از بهترین پاک کننده های سینوس هاست) و چکاندن روغن های مختلف در بینی از رایج ترین آنها بود که متاسفانه این اقدامات هم اکنون چندان رایج نیستند.

 

2- عوامل مسدود کننده سینوس ها یا تخریب کننده مخاط آنها


* کشیدن سیگار: کشیدن سیگار با تحریک سلول های مخاط سینوس ها و به خصوص با کاهش عملکرد مژکهای این سلول ها(که مانند جارو ترشحات را به بیرون هدایت می کنند) زمینه را برای سینوزیت فراهم می کند.


* بودن در معرض دود سیگار یا آلودگی هوا: ثابت شده است کسی که در معرض دود سیگار است به مانند فرد سیگاری از اثرات زیانبار آن بهره وافی را خواهد برد! آلودگی هوا هم در افزایش ترشحات و تخریب مخاط سینوس ها اثری مشابه سیگار دارد.


* وجود توالت یا آشپزخانه در محیط زندگی: مواد شیمیایی خطرناکی که از مدفوع و ادرار یا از فعالیت های انجام شده در آشپزخانه در محیط زندگی پخش می شوند؛ زمینه را برای تخریب مخاط سینوس ها فراهم می کنند. در خانه های قدیمی، هم آشپزخانه و هم توالت در محیطی خارج از محیط اصلی زندگی قرار داشتند.


* استفاده از انواع خوشبو کننده ها، ضدّ عفونی کننده ها، سم ها و آفت کش ها، موادّ شوینده شیمیایی و موارد مشابه در محیط زندگی.


* استفاده از بعضی داروها ازجمله:


- انواع چرک خشک کن ها: آنتی بیوتیک ها یا همان چرک خشک کن ها که متاسفانه به طور وسیع و غیر علمی در درمان انواع بیماری ها به خصوص سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرند؛ همان گونه که از اسمشان پیداست باعث خشک شدن کلّی بدن و به ویژه خشک شدن ترشحات موجود در سینوس ها می شوند. در این حال، عفونت به طور ظاهری کنترل می شود؛ اما در واقع، سینوس ها مانند چشمه یخ زده ای می شوند که به محض فراهم آمدن شرایط مساعد، دوباره روان و جاری می شوند. این عملکرد آنتی بیوتیک ها علاوه بر فراهم آوردن زمینه ابتلا به سینوزیت، باعث می شود که به تدریج، فاصله بین سرماخوردگی ها کمتر، شدّت آنها بیشتر و مدّت آنها طولانی تر شود.


- آنتی هیستامین ها: مانند قرص یا شربت سرماخوردگی، آنتی هیستامین دکونژستانت، پرومتازین، دیفن هیدرامین، لوراتادین، هیدروکسی زین و ... اثری مشابه آنتی بیوتیک ها دارند؛ یعنی باعث خشک شدن درجای ترشحات سینوس ها و انسداد مجاری خروجی آنها می شوند.


بنابراین می بینید که دو دسته عمده دارویی که در درمان سرماخوردگی به کار می روند؛ عملاً حاصلی جز افزایش میزان بروز سینوزیت و سرماخوردگی ندارند.


- استفاده طولانی از قطره های ضد احتقان بینی: این داروها که باعث بازشدن بینی می شوند؛ در استفاده طولانی مدت، به زبان ساده باعث تنبلی سلول های مخاط سینوس ها و کاهش عملکرد آنها و ایجاد سینوزیت می شوند.


* ناهنجاری های ساختاری بینی(انحراف یا شکستگی بینی): چنانکه واضح است این عوامل به طور فیزیکی باعث انسداد نسبی سینوس ها می شوند امّا متاسّفانه به نظر می رسد که بسیاری از عمل های جرّاحی که به نام اصلاح انحراف بینی انجام می شوند؛ غیر ضروری باشند چنان که به تجربه دیده ام که بسیاری از بیمارانی که کاندید این عمل شده بودند؛ با استفاده از روش هایی که در ادامه می آید؛ کاملا درمان شده اند و بسیاری از آنها هم که اقدام به عمل جرّاحی نموده اند؛ بعد از عمل هم شاهد استمرار علایم و عوارض سینوزیت بوده اند.


* ناهنجاری های مادرزادی ناحیه گوش و حلق و بینی: که شایعترین آنها، بدون تردید، بزرگی لوزه هاست که یکی از عوارض آن، سینوزیت است. امّا نکته جالب این است که این مشکل که اغلب منجر به تحمیل یک عمل جرّاحی به کودک می شود؛ با داروهای گیاهی به سادگی درمان می شود که ان شاءالله، شرح آن را به زودی در بخش بیماری های کودکان و نوزادان خواهیم آورد.  


* پولیپ بینی: مشابه موارد فوق، ایجاد انسداد فیزیکی می کند.


* مصرف مشروبات الکلی: مشروبات الکلی باعث تخریب سلول های مخاط سینوس ها و نقص در عملکرد مژکهای آنها می شوند.


* عفونت های دندانی: ریشه دندان های آسیای کوچک و سومین دندان آسیای بزرگ و بعضی مواقع ریشه دندان نیش به داخل سینوس های گونه برآمدگی دارند و عفونت های آنها می تواند به این سینوس منتشر شود. ریشه این دندان ها در داخل لایه نازکی از استخوان قرار گرفته است؛ اما به ندرت پیش می آید که این لایه نازک وجود ندارد و ریشه دندان به طور مستقیم با لایه مخاط سینوس در ارتباط است. توجه به این ارتباط، درک این نکته را راحت می کند که چگونه کشیدن این دندان ها می تواند منجر به ایجاد فیستول در سینوس شود یا آن که عفونت دندان باعث سینوزیت شود.

  

3- عوامل افزایش دهنده ترشّحات مخاطی


* سرماخوردگی مکرّر: سرماخوردگی مکرّر اغلب یا به علت سینوزیت مزمن است یا باعث آن. به هر حال، اگر به هر دلیل، سرماخوردگی زیاد اتفاق بیفتد باعث ایجاد سینوزیت می شود. به نظر می رسد که تقریباً تمامی موارد سرماخوردگی، همراه با درجاتی از سینوزیت حادّ خفیف هستند که اگر درست درمان شود؛ مشکلی پیش نخواهد آمد؛ امّا با توجه به درمان نادرست سرماخوردگی با داروهای شیمیایی؛ حتی یک سرماخوردگی ساده می تواند منجر به ایجاد یک سینوزیت مزمن شود.


* خوردنی های بسیار سرد و تگری!: نوشیدنی های بسیار سرد باعث افزایش بلغم ناحیه سر و صورت می شوند که در صورت تکرار می تواند باعث بروز سینوزیت شود؛ به همین جهت توصیه ما این است که علاوه بر پرهیز از خوردن خوراکی هایی مثل بستنی و ... ، برای سرد کردن آب، هرگز در آن یخ نیاندازید؛ چرا که آبی که با یخ سرد می شود فوق العاده بلغم زاست و علاوه بر ایجاد سینوزیت، می تواند باعث التهاب تارهای صوتی، سستی بدن و ... شود.


* پرخوابی، خواب بین الطّلوعین و خواب درطول روز: هر عاملی که رطوبت بدن را افزایش دهد بالقوّه می تواند ترشحات سینوس ها را نیز زیاد کند. این موارد نیز از این جمله اند. در واقع یکی از علل مهم شیوع سینوزیت در بین مردم، عادت ناپسند دیر خوابیدن و دیر برخاستن از خواب است.


* رطوبت مزاج( دموی ها و به ویژه بلغمی ها): کسانی که به طور ذاتی رطوبت زیادی در بدن خود دارند؛ از استعداد بیشتری برای ابتلا به سینوزیت برخوردارند. در این میان، بلغمی ها که طبعی سرد و رطوبتی دارند به طور ویژه در معرض خطر هستند؛ چرا که اصولاً جنس ترشحات سینوس ها اغلب از جنس بلغم است.


* پرخوری: پرخوری هم یکی از عوامل افزایش رطوبت بدن به خصوص افزایش ترشحات سینوس هاست. بسیاری از کسانی که به هر دلیل اقدام به کم کردن قابل توجه غذای خود می کنند؛ می توانند شاهد تخفیف علایم سینوزیت خود باشند.


* مصرف غذاهای سرد و مرطوب: گفتیم که جنس ترشحات سینوس ها معمولاً بلغمی است و در نتیجه غذاهایی مثل ماست و ... که طبیعتی سرد و رطوبتی دارند می توانند التهاب سینوس ها را زیاد کنند.


* بودن در معرض وزش شدید باد(موتور سواری و ...): وزش باد مستقیم به صورت – حتی اگر باد گرم باشد – در طولانی مدت باعث التهاب و افزایش ترشحات سینوس ها می شود.


* برهنه بودن سر: یکی از خصوصیات مشترک البسه مردان و زنان در تمامی فرهنگ ها و سرزمین ها(حتی در کشورهای اروپایی) پیش بینی پوششی برای سر بوده است که متاسفانه با غلبه فرهنگ سخیف غرب جدید در جهان، این مساله هم کمرنگ شده است. پوشاندن سر که در احادیث شریف حضرات معصومین(علیهم السلام) هم مورد تاکید فراوان قرار گرفته است آثار بهداشتی مهمی دارد که یکی از آنها حفظ حرارت سر و کاهش خطر ابتلا به سینوزیت است. این مساله به ویژه پس از خروج از حمام بسیار بسیار اهمیت پیدا می کند.


* بودن در معرض باد پنکه و به ویژه باد کولر: گفتیم که وزش باد، باعث التهاب سینوس ها می شود؛ در این میان باد کولر که طبعی سرد و رطوبتی دارد دقیقاً در خدمت سینوزیت عمل می کند. کولر یکی از بدترین پدیده های زندگی مدرن است که با افزایش رطوبت و سرمای بدن باعث خستگی، کوفتگی، خواب آلودگی، تنبلی، دردهای عضلانی و استخوانی، پیدایش یا تشدید بیماری های روماتیسمی، افسردگی، سینوزیت و ... می شود.


* آلرژی ها: آلرژی هایی که با علایم سینوزیت خودنمایی می کنند از نظر بنده اصولاً نوعی سینوزیت هستند که در مقاله ای جداگانه اصول درمانی آنها را شرح خواهیم داد.


* استرس: هر استرسی باعث التهاب سینوس ها می شود. بسیاری از کسانی که از سینوزیت مزمن رنج می برند؛ این تجربه ناخوشایند را داشته اند که با وقوع ناراحتی های روحی، سینوزیت آنها نیز تشدید می شود.


* شنا کردن در استخر یا شیرجه رفتن: آب استخرها به دلیل وجود موادی مانند کلر باعث التهاب سینوس ها می شود. شیرجه رفتن هم چون آب را با فشار زیاد وارد بینی و سینوس ها می کند؛ علاوه بر زمینه سازی سینوزیت، خطر بروز التهاب های مغزی را هم به دنبال دارد.


* نگهداری از حیوانات خانگی: این مساله باعث بروز آلرژی و آن هم زمینه ساز ایجاد سینوزیت است.


* یبوست: یبوست هم یکی از دلایل مهم افزایش رطوبت بدن و به دنبال آن تشدید علایم و عوارض سینوزیت است.

 

درمـــــــــان


درمان سینوزیت بر دو پایه اصلی استوار است:


1- باز کردن مجاری سینوس ها: تا ترشحات آنها خود به خود تخلیه شود. این رویکرد مورد پذیرش طبّ جدید نیز هست.


2- کاهش ساخت ترشحات: این رویکرد عملاً در طبّ جدید دنبال نمی شود. دقت کنید که در طبّ جدید با استفاده از آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها ترشحات به طور درجا خشک می شوند و از حرکت و خروج باز می ایستند؛ اما در طبّ قدیم، خشک کردن ترشحات به معنای جلوگیری از تولید بیشتر ماده سینوزیت یعنی بلغم است.

 

نکته: مساله بعدی یعنی تخریب مخاط سینوس ها، با برطرف کردن این دو عامل، به تدریج رو به بهبود می رود.

 

تذکر بسیار مهم1: توصیه اینجانب به همکاران گرامی و عطاران محترم آن است که توجه داشته باشند شیوع سینوزیت بسیار بیشتر از آن است که به نظر می آید. شاید پذیرش این حرف در ابتدای کار خیلی آسان نباشد؛ ولی کم نبوده اند بیمارانی که فقط با شکایاتی مثل خستگی چشم موقع مطالعه، کاهش تمرکز و مانند آن مراجعه کرده و هیچ علامت دیگری هم نداشته اند؛ اما بنده با تشخیص، سینوزیت ایشان را درمان کرده ام و به نتیجه مطلوب رسیده ام.


تذکر بسیار مهم2: اشتباهات تشخیصی در مورد سینوزیت حتی از سوی پزشکان با تجربه بسیار مشاهده می شود. تعداد بیمارانی که با تشخیص آسم، آلرژی، میگرن و ... درمان های بی نتیجه ای را دریافت می کنند؛ ولی در واقع مبتلا به سینوزیت هستند؛ کم نیستند.


تذکر بسیار مهم3: سینوزیت خشک، تقریباً از سوی هیچ کس جدّی گرفته نمی شود. بینی به طور طبیعی باید دارای ترشحاتی باشد. اگر بیماری از این شکایت داشت که بینی خشک و فاقد ترشحی دارد یا آنکه به ندرت عطسه می کند؛ حتماً او را به عنوان یک بیمار سینوزیتی درمان کنید و نتیجه درمان را در بهبود بسیاری از بیماری های دیگر وی به تماشا بنشینید.


تذکر بسیار مهم4: افزایش ترشحات سینوس ها هم مثل زکام، یک واکنش دفاعی بدن است که از این طریق می کوشد مواد زاید و دفعی را از خود دور کند. جلوگیری غیر منطقی از خروج این مواد می تواند باعث بروز بیماری های گوناگونی شود؛ لذا چنانکه گفتیم نه در سرماخوردگی و نه در سینوزیت به دنبال خشک کردن ظاهری ترشحات نباشید؛ حتی در سرماخوردگی مطلوب این است که اگر بیمار ترشّحی از بینی ندارد؛ با اقداماتی مانند بخور دادن باعث خروج ترشحات سینوس ها شوید. این اقدام ساده بهبودی فوق العاده سریع و واضح بیمار را در پی دارد.  

 

نکته: در طبّ سنّتی، معادل واژه سینوس، خیشوم است؛ اما معادل واژه سینوزیت، «نزله» است. در واقع در طبّ قدیم ایران، اگر ترشحات غیر معمول از راه بینی خارج شوند به آن «زکام» اطلاق می شود و اگر به پشت حلق بریزند؛ «نزله» نام می گیرند.

 

نسخه ها و راهکارهای عملی درمانی

 

1- مهم ترین عامل در درمان سینوزیت و هر بیماری دیگری، برطرف کردن عوامل سبب ساز است.


2- بخورها: بخور همان طور که از نامش پیداست، رساندن بخار محلول دارو در آب به ناحیه مورد نظر است. بخور دادن از روش های مهم درمانی در سینوزیت است؛ تا آنجا که بسیاری از سینوزیت ها با انجام این روش به تنهایی درمان می شوند. به همین ترتیب، در هر سرماخوردگی یا آنفولانزایی هم، اگر حتّی هیچ دارویی در دسترس شما نبود؛ با آب خالی بخور دهید.


- روش اثر بخور: عمل اصلی بخور، باز کردن مجاری سینوس ها و شل کردن ترشحات آنها و در نتیجه تسهیل خروج آنهاست؛ اگر چه بسیاری از داروهای مورد استفاده در بخور، اثر خوبی در کاهش میزان تولید موضعی ترشّحات هم دارند.


 - روشهای انجام بخور: بخور به چند شیوه قابل انجام است:


1- مقداری آب را به همراه ماده بخور در ظرف مناسبی ریخته روی شعله کم گاز قرار دهید تا جوش بیاید. در این حال با فاصله مناسبی سر را روی بخار متصاعد شده بگیرید و از آن استنشاق هم بکنید. این کار را حداقل ده دقیقه انجام دهید تا کاملاً عرق کنید.


2- در مواردی که تمایل ندارید روی شعله مستقیم بخور دهید پس از اینکه مایع بخور کاملاً جوش آمد آن را روی زمین گذاشته و روی سر خود را با ملافه ای پوشانده سر را روی کاسه بخور بگیرید. اگر چه شخصاً روش اول را بیشتر می پسندم.


3- این روش اگر چه قدیمی شده است؛ اما بسیار موثر و قوی است. در این روش، چند قطعه سنگ یا آجر را کاملاً داغ کرده داخل کاسه محتوی محلول بخور می اندازید تا بخار از آن متصاعد شود. روش دیگر آن است که محلول یا ماده بخور را کم کم روی سنگ یا آجر داغ بریزید. البته توجه داشته باشید که سنگ ها، اغلب طاقت تغییرات دمایی زیاد را ندارند و ممکن است در این روش شکسته و قطعات جدا شده آنها به اطراف پرتاب شود؛ لذا توصیه می کنم برای این کار از آجر استفاده کنید.


4- در صورتی که تمایل دارید از دستگاه بخور برای بخور دادن استفاده کنید باید داروی مورد نظر را در آب، جوشانده عصاره صاف شده آن را داخل دستگاه بریزید.


تذکّر مهم:  پس از هر بخور، سر و صورت خود را با یک پارچه نخی ببندید و مواظب باشید تا خشک شدن کامل سر و صورت، هرگز در معرض باد کولر، پنکه یا هوای آزاد قرار نگیرد؛ وگرنه اثر معکوس حاصل خواهد شد.


- موادی که می توانید در مایع بخور استفاده کنید:


- بابونه(شیرازی یا گاوچشم)؛ تخم گشنیز( بهتر است آسیاب یا نیم کوب شود)؛ برگ اوکالیپتوس(تازه یا خشک فرقی نمی کند؛ فقط کمی خرد شود)؛ آویشن؛ اسطوخدوس؛ کاه و ....

همچنین می توانید از مخلوط 2 یا چند ماده از مواد فوق استفاده نمایید.


-  سرکه: می توان3-2 قاشق غذاخوری سرکه( که بهتر است خانگی باشد)را به تمام محلول های بخور اضافه کرد. سرکه با بوی تند و تیز خود مجاری سینوس ها را باز می کند و زمینه را برای نفوذ بهتر سایر داروها فراهم می کند. بخور سرکه به تنهایی (مخلوط با کمی آب) هم اثرات مفیدی دارد. 


- ماست: چنان که گفتیم، یک آجر را روی شعله گاز قرار دهید تا کاملاً داغ شود و سپس چند قاشق ماست روی آن بریزید. بخور ماست یکی از بهترین بخورها برای باز کردن سینوس هاست.

 

3- چکاندن دارو در بینی: بسیاری از روغن ها، با نفوذ به داخل سینوس ها، مجاری آنها را باز می کنند؛ ترشحات را نرم و قابل خروج می کنند؛ با طبع گرم خود، تولید ترشحات را کم می کنند؛ سلول های مرده و ناسالم را از بافت سینوس ها جدا می کنند و زمینه را برای ترمیم مخاط سینوس ها فراهم می کنند. از جمله این روغن ها می توان به روغن سیاهدانه، کنجد و زیتون اشاره کرد. در این بین، روغن سیاهدانه بسیار قوی است؛ اما سوزش نسبتاً شدیدی هم ایجاد می کند که اگر فرد آن را تحمّل کند به نتیجه دلخواه خود خواهد رسید.


برای استفاده از این روغن ها می توانید آنها را در یک قطره چکان ریخته به شرح ذیل عمل کنید:


1-  قبل ازمصرف، بهتر است ظرف روغن را به خوبی تکان بدهید.


2- شب اوّل، یک؛ شب دوّم، دو و شب سوّم، سه قطره در هر طرف بینی بریزید.


3- از شب سوّم به بعد، مصرف سه قطره در هر طرف را ادامه دهید تا هنگامی که ترشّحات سینوس ها کاملاً قطع شوند.


4- برای جلوگیری از ورود قطره به گلو، به پشت بخوابید؛ یک بالش زیر شانه های خود قرار داده؛ سر را کاملاً به عقب خم کنید و سپس قطره را داخل بینی بریزید؛ 4-3 دقیقه در این حالت بخوابید و در عین حال، چند بار آب بینی خود را بالا بکشید تا دارو وارد سینوس هایتان شود.


5-  به هنگام سردی هوا، سرماخوردگی و یا دیگر موارد افزایش ترشّحات سینوس ها، مصرف قطره را افزایش دهید و پس از رفع مشکل، مجدّداً آن را کاهش دهید.


6- سوزش مخاط بینی وسینوس ها، سوزش پشت چشم، اشکریزش، سردرد و حتّی چند قطره خونریزی از بینی، به هنگام استفاده از این داروها طبیعی است؛ اگرتحمّل این سوزش را ندارید؛ بهتر است بین ریختن قطره ها، یک ساعت فاصله بیندازید.


7- در اوایل مصرف دارو، ممکن است ترشّحات سینوس ها، افزایش پیدا کند که این امر، طبیعی و به علّت باز شدن مجرای سینوس ها و خروج ترشّحات انباشته درآنها، می باشد.


8- مصرف این روغن ها عارضه خاصّی ایجاد نمی کند ولی ممکن است در اوایل مصرف، به علّت ریزش ترشّحات سینوس ها به حلق، حالت هایی شبیه سرماخوردگی پدید آید؛ لذا بهتر است در این مواقع از داروهای مناسب مـانند چهار تخم، چهار گل و مانند آنها استفاده نمود.


 9- مصرف این داروها، معمولا سینوزیت را کاملا درمان می کند ولذا پس از آن، می توان مصرف آنها را به طور کامل قطع کرد. دراین حال، مصرف قطره فقط به هنگام سرماخوردگی و یا موارد مشابه، توصیه می شود.


10- در سینوزیت های بسیار شدید و مزمن که مصرف دراز مدّت دارو لازم است؛ به ازای هر دو هفته مصرف دارو، یک هفته استراحت داده مجدّدا مصرف قطره را شروع کنید.


- پیشنهاد مهندس خدادادی: مقداری عسل را در عرق نعناع حل کنید و از آن به عنوان قطره بینی استفاده کنید. این قطره برای سینوزیت های خفیف، سینوزیت های حاد همراه با سرماخوردگی و یا در کسانی که تحمّل سوزش روغن ها را ندارند داروی مناسبی است؛ اما به هر حال قدرت نفوذ آن در سینوس های پر از چرک، محدود است.

 

4- چکاندن روغن در چشم: برای این کار هر روز 5-3 قطره روغن زیتون تصفیه نشده را داخل هر چشم بچکانید. این کار با افزایش میزان اشک باعث شستشوی سینوس ها خواهد شد. این روش غیر معمول، سوزش نسبتاً زیادی دارد و در حالت عادی انجام آن توصیه نمی شود.


5- انفیه های طبّی(جهت ایجاد عطسه): عطسه، سینوس ها را باز می کند و ترشحات آنها را تخلیه می کند. از داروهای مختلفی می توان برای ایجاد عطسه استفاده کرد. از ساده ترین راه ها جهت ایجاد عطسه، استنشاق مقدار بسیار کمی فلفل سیاه است. یک دستور ساده جهت تهیه انفیه طبّی مناسب آن است که یک قسمت کُندش را با 4 قسمت تخم گشنیز و 4 قسمت بنفشه، کاملا آسیاب کرده استفاده کنید.


تذکّر مهمّ: استفاده از انفیه یا «عطسه درمانی»، بر خلاف ظاهر آن، کاری است بسیار دقیق و دارای ظرایف علمی که باید با رعایت مقدماتی انجام شود؛ لذا اکیداً توصیه می کنم که جز با مشورت با پزشک مجرّب در این زمینه، از این کار خودداری کنید.


6- ضماد ها: ضمادها اکثراً با ایجاد گرمای موضعی، میزان ترشحات را کم و خروج آنها را آسان می کنند.


- بهترین ضمادی که در این زمینه تجربه کرده ام ضماد دارچین است؛ به این ترتیب که مقداری دارچین آسیاب شده را با کمی گلاب یا آب به حالت خمیری نسبتاً شل در آورده روی پوست صورت در محل سینوس ها(بالای ابروها و روی گونه ها) بمالید. مدت زمان ماندن این ضماد بسته به افراد مختلف متفاوت است. برخی به فاصله چند ثانیه یا چند دقیقه دچار سوزش پوست می شوند که باید ضماد را پاک کرد؛ اما به همین اندازه هم از نتایج آن بهره مند می شوند. در سایر افراد بهتر است ضماد 15-10 دقیقه روی پوست بماند.


استفاده از زنجبیل یا مخلوط زنجبیل و دارچین هم شیوه مناسبی است.


تذکر مهم: در طول سالیان گذشته، تنها یک بیمار داشته ام که به این ضماد حساسیت نشان داده؛ با گذاشتن آن دچار تیرگی پوست شد. این مساله اگر چه ظاهراً بسیار نادر است؛ اما به هر حال بهتر است ابتدا ضماد دارچین را روی پوست پشت بازوی خود امتحان کنید.


- ضماد دیگر ضماد خاکشی است که به تجربه دیده شده است که باعث کاهش درد سینوزیت می شود؛ اما در مورد میزان اثربخشی آن در درمان سینوزیت، تجربه زیادی ندارم.


7- مالیدنی ها: داروهای مالیدنی نیز با ساز و کاری مشابه ضمادها اثر می کنند. روش هم این است که روزی یک یا دو بار داروها را روی سینوس ها(بالای ابروها و روی گونه ها) ماساژ دهید. در مورد داروهای روغنی، ماساژ را تا وقتی که دارو جذب پوست شود ادامه دهید. بهترین دارو از این دسته؛ روغن زیتون تصفیه نشده است. سایر روغن ها مثل روغن سیاهدانه، بادام تلخ، هسته قیسی و کنجد هم قابل استفاده اند. ماساژ روغن روی سینوس ها به ویژه در بیمارانی که حساسیت زیادی به سرما یا باد سرد و گرم دارند؛ بسیار موثر است. از دیگر داروهای این گروه می توان به سرکه، اسانس نعناع، روغن سداب، روغن مرزنجوش و ... اشاره کرد.


8- داروهای استشمامی: بعضی بوها باعث باز شدن مجاری سینوس ها می شوند. از این دسته می توان به این موارد اشاره کرد:


1- کافور: که طبع خنکی دارد و استشمام آن برای درمان سینوزیت های گرم مفید است.


2- اسانس نعناع: به ویژه برای درمان سینوزیت های خردسالان مفید است. یک راه ساده آن است که 2-1 قطره از این اسانس را به هنگام خواب روی بالش یا لباس کودک بچکانید به نحوی که بوی آن کاملاً استشمام شود.


3- ویکس: ماساژ کمی ویکس روی پل بینی باعث باز شدن سینوس ها می شود؛ اگر چه استفاده طولانی آن تجویز نمی شود. ویکس علاوه بر اثر موضعی در از بین بردن احتقان بینی، با بوی خود، سینوس ها را باز می کند که البته این اثر تا حدّ زیادی مرهون کافور و اوکالیپتوس به کار رفته در آن می باشد. راه بهتر برای استفاده از ویکس آن است که آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید و هرشب روی سینوس ها(بالای ابروه و روی گونه ها) به خوبی ماساژ دهید.


 9- حجامت یا زالواندازی سر و سینوس ها: یکی از بهترین و قاطع ترین راه های درمان سینوزیت، حجامت سر یا سینوس ها و زالواندازی روی سینوس هاست. با مراجعه به افراد مجرّب در این زمینه، از فواید این اقدامات سودمند بهره ببرید. بسته به شدت سینوزیت، می توان این کارها را 3-2 بار به فواصل 30-20 روزه تکرار کرد.


10- بادکش سینوس ها: بادکش سینوس ها علاوه بر اثر درمانی روی سینوزیت(با ایجاد گرمای موضعی، باز کردن مجاری سینوس ها و کاهش تولید ترشحات) اثر تسکینی مناسبی نیز به ویژه در سر دردهای ناشی از سینوزیت های حاد دارد. البته دقت کنید که بادکش باید به صورت منقطع یا متناوب انجام شود تا جای آن روی پوست نماند. این کار احتیاج به دستگاه ساکشن برقی دارد و لذا بهتر است در مطب انجام شود.


11- تدخین(دود دادن): تدخین یا دود دادن از راه های مناسب درمان سینوزیت است. یکی از بهترین داروها برای این کار«عنبرنسارا» است. عنبرنسارا، در واقع پشگل الاغ ماده است. می دانم که خیلی از شما با خواندن این عبارت، اخم کرده اید یا یک «اَه» غلیظ بر زبان جاری ساخته اید؛ اما باید بدانید که این دارو نه تنها غیر بهداشتی نیست؛ بلکه می توان از آن برای درمان بیماری های بسیاری استفاده کرد. دود دادن و استنشاق دود عنبرنسارا سینوزیت را به خوبی کنترل می کند. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله «عنبرنسارا، پشگل پرخاصیت» مراجعه کنید.


داروی مناسب دیگر کندر است. به اندازه یکی دو نخود کندر معمولی یا دودی را در اسفند دودکن ریخته روی حرارت کم گاز گذاشته از دود آن استنشاق کنید.


12- داروهای خوراکی کاهنده التهاب و رطوبت سر: بسیاری از داروها هستند که در صورت مصرف خوراکی، با اثر ضدّ بلغمی خود، علاوه بر کاهش التهاب و عفونت سینوس ها، ترشحات آنها را نیز واضحاً کم می کنند. از جمله این داروها می توان به بابونه، مرزنجوش، آویشن، پونه، نعناع و ... اشاره کرد که به صورت دم کرده، جوشانده یا عرقیات قابل استفاده هستند.   

                 

تذکّر مجدّد: در اسلام و طبّ سنّتی ایران، باز کردن مجرای خروجی سینوس ها و شستشوی آنها از توصیه های بهداشتی است که باید مانند مسواک زدن، به طور منظّم به آنها پرداخته شود؛ به این معنی که افراد سالم، همان طور که مرتّب مسواک می زنند؛ باید مرتّبا هم اقداماتی برای تمیز شدن سینوس های خود انجام دهند چرا که همان طور که گفتیم، با توجّه به وظیفه سینوس ها یعنی پاکسازی ناحیه سر و گردن از موادّ دفعی، همیشه احتمال بروز عفونت یا بسته شدن آنها وجود دارد. به عبارت دیگر، همان طور که مثلا کارکرد صحیح روده ها برای سلامتی ضروری است؛ کارکرد صحیح سینوس ها هم ضروری است و همان طور که اسهال یا یبوست برای ما مشکل ساز است؛ افزایش ترشّحات(اسهال سینوسی!) یا احتباس آنها(یبوست سینوسی!) هم مخلّ سلامتی و آسایش است.


عود سینوزیت


برخی می پرسند چرا مدّتی پس از بهبودی، بیماری سینوزیت آنها عود می کند؟ پاسخ این سوال با توجّه به توضیحات فوق ساده است. فرض کنید شما در خیابان تصادف می کنید و پایتان می شکند! متخصّص محترم، پایتان را گچ می گیرد و پس از مدّتی آن را باز می کند و شما می شوید همان آدم سالم قبلی. حالا اگر دوباره بروید و در خیابان تصادف کنید و پایتان بشکند؛ به پزشک خود می گویید که«شکستگی پایم عود کرده است»؟ منظورم این است که عوامل زیادی باعث به وجود آمدن سینوزیت می شوند؛ بنابراین پس از بهبودی، اگر شرایط زندگی خود را تغییر ندهید؛ دچار سینوزیت جدیدی خواهید شد  نه این که سینوزیت قبلی شما عود کند. بنابراین باز هم تاکید می کنیم که تغییر روش زندگی و رعایت نکات بهداشتی گفته شده در این مقاله، پایه اصلی درمان است.

 

مدیریت درمان


سینوزیت بیماری است که تا کنون، طبّ جدید، درمان قاطعی برای آن پیدا نکرده است؛ اما با به کار بستن روش های ساده ای که ذکر شد؛ تا کنون تقریباً هیچ بیمار سینوزیتی درمان نشده ای نداشته ام. بنابراین به جای آن که خود را درگیر درمان های طولانی، پرخرج و کم فایده طبّ جدید نمایید – که گاه کار را به جرّاحی و یا روش های نوظهوری مثل ساینوپلاستی می کشانند – با همین دستورهای ساده نسبت به درمان خود اقدام کنید. توصیه بنده در گزینش روش های درمانی فوق به این شرح است:


1- بند 1(بخور) و بند 12(داروهای خوراکی) برای همه بیماران.


2- بند 2(ریختن دارو داخل بینی) برای سینوزیت های شدیدتر و افرادی که طاقت بیشتری دارند.  


3- بند 8(حجامت یا زالواندازی) برای بیماران مقاوم به درمان.


سایر موارد هم بسته به امکانات و علایق فرد قابل استفاده است.


منبع : طب شیعه


مدیر سایت بازدید : 127 سه شنبه 21 شهریور 1396 نظرات (0)


چرا برخی از پسران ریش در نمی آورند؟
گاهی در برخی از پسران موهای کرکی صورت تبدیل به موهای نهایی نمی‌شود. بعد از بررسی غدد اولین مسئله ای که برای کم مویی پسران مطرح است مشکل ارثی است.
ترشح هورمون تستوسترون به هنگام بلوغ در پسران که معمولا در سن 13 تا 17 سالگی اتفاق می افتد، موهای کرکی را در نواحی خاصی که گیرنده تستوسترون دارند به موهای نهایی تبدیل می‌کند. این نواحی خاص شامل ریش، سبیل، قسمت های جلوی سینه، کتف‌ها و تنه می شود که به محض بلوغ، این موها از حالت کرکی تبدیل به موهای نهایی می‌شوند، یعنی موهایی هستند که دوره رشد طولانی داشته و حدود یک سانتیمتر در ماه می‌توانند رشد کنند.
گاهی در برخی از پسران موهای کرکی تبدیل به موهای نهایی نمی‌شوند که این مشکل یا به این دلیل است که وی هنوز بالغ نشده است و مشکل هورمونی دارد و اگر رشد موها تا 17 یا 18 سالگی به تاخیر افتد، والدین بایستی فرزند خود را به نزد پزشک متخصص غدد ببرند.
گاهی مشخص می‌شود که فرد بالغ شده است و دیگر آثار بلوغ همچون رشد عضلات بدن، افزایش میل جنسی، دو رگه شدن صدا را دارد و این سوال پیش می آید که چرا موهای نواحی خاص بدن فرد رشد نکرده است. بعد از بررسی غدد، اولین مسئله‌ای که مطرح است مسئله نژادی و ارثی است.
برخی از نژادها مثل نژادهای زرد و آسیای میانه این کم مویی را دارند و طبیعی است.
برخی هم به صورت وراثتی در جاهایی از نواحی بدن دچار کم مویی هستند.

گاهی هر سه ی این عوامل رد شده و مشخص می شود که مشکل کم مویی به عنوان صفت پیشینه یا بدون علت است.
برای رشد کردن مو در این افراد، تجویز محلول های موضعی مثل ماینوکسیدیل ممکن است در موارد محدودی موثر واقع شود و به رشد موهای کرکی و تبدیل به موهای نهایی کمک کند.
درمان‌های جراحی برای کاشت ریش و سبیل امکان پذیر است، اما کاملا طبیعی نیست و به دلیل این که صورت در معرض دید مستقیم است فرد بایستی واقعا از نظر روحی طالب این جراحی باشد و تا جایی که امکان دارد اگر از این کار پرهیز شود بهتر است.
از دو روش جراحی FIT و FUE برای کاشت سبیل و ریش در فرد استفاده می‌شود. در روش FIT یک مو را از پشت سر برداشته و پس از تقسیم کردن، مو را به صورت تک تک درآورده و سپس در داخل پوست کار گذاشته می شود، اما در روش FUE موها به صورت تک تک از پشت سر برداشته و تک تک هم کاشته می شوند.
کاشت مو بایستی توسط متخصص پوست و مو، متخصص جراحی پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی انجام گیرد و این کار بایستی حتما در اتاق عمل و با شرایط مناسب صورت گیرد.
عمل کاشت موی صورت در واقع نه تنها عملی برای بازیابی موهای صورت در ناحیه ریش و سبیل است، بلکه برای ایجاد موهایی ضخیم تر در ناحیه گونه و یا نواحی دچار اسکار (جای زخم) سوختگی یا آکنه می باشد.



مشکلات و بیماری های موثر در کاهش ریش:
عدم وجود موی صورت می تواند مادرزادی، یا به علت الکترولیز و یا لیزر موی زائد و یا حتی ضربه و جراحت ناشی از سوختگی یا انواع حوادث باشد.
از طرفی بسیاری از مشکلات و بیماری های سیستمیک مثل مشکلات هورمونی یا بیماری هایی نظیر آلوپسی آره‌آتا (طاسی منطقه ای) و یا بیماری تریکوتیلومانیا (کندن ریش و سبیل به دلیل بیماری روانی مثل وسواس و یا عادت به کندن آن) می تواند منجر به کاهش میزان ریش و سبیل و یا از بین رفتن بخشی از آن شود.
اشعه درمانی، شیمی درمانی و برداشت تومور در ناحیه ریش و سبیل یا جراحی از علل دیگر از بین رفتن ریش است.
با توجه به علل متفاوت این مشکل، مشاوره قبل از هر گونه اقدام درمانی می تواند در انتخاب روش درمانی به پزشک کمک کند.
در صورت وجود تریکوتیلومانا، کاشت ریش و سبیل فایده ای نداشته و بایستی فرد ابتدا به روانپزشک مراجعه کند.
همچنین کاشت ریش و سبیل در بیماری آلوپسی آره آتا که در آن دایره های کوچک و بزرگ در منطقه ریش و سبیل کاملا خالی از مو می شوند، فایده ای نداشته و انجام آن در این بیماری ممنوع می باشد.

مدیر سایت بازدید : 85 شنبه 21 مرداد 1396 نظرات (0)


یکی از مشکلات پسران نوجوان و جوان، البته گروهی از آنها، رشد نکردن موهای صورت است اما این مسئله در بیشتر موارد فقط با گذشت زمان حل می‌شود و نشان‌دهنده مشکل خاصی نیست.
این گروه از جوانان و نوجوانان با خواندن این مطلب می‌توانند نکته‌ های زیادی یاد بگیرند.


اصلاح کردن پرشمار فایده دارد؟
یکی از دوستان من خیلی دوست داشت که صورتش به اندازه کافی و حتی بیشتر از حد معمول، مو داشته باشد، برای همین از سن خیلی پایین، از ۱۳ سالگی شروع به اصلاح‌کردن صورتش کرد، به این امید که اصلاح مرتب صورتش باعث رشد بیشتر موهای صورت شود اما او هیچ نتیجه‌ای نگرفت و حتی گاهی فکر می‌کرد که نتیجه عکس گرفته است.
واقعیت این است که این فقط یک تصور عمومی است که مطالعات علمی آن را تایید نکرده است.
به جای این کار می‌توانید از چند شیوه بهتر که مبنای علمی دارند، استفاده کنید.
در زیر می‌توانید درباره این شیوه‌ها مطالبی بخوانید:


1-هفته ایی دوبار شست وشوی صورت با شامپوی ضد شوره
اگر موهای صورت ‌تان خیلی کم رشد می‌کند، نگران نشوید. باید مراقب همان موهای کوچک و کم‌ هم باشید.
به طور منظم صورت‌ تان را تمیز کنید، بشویید و نگذارید که ذرات گرد و غبار و سلول‌ های مرده روی پوست‌ تان بنشینند و به موهای صورت‌ تان صدمه برساند.
آلودگی و گرد و غبار می‌توانند ریشه‌ های موهای صورت شما را نابود کنند. ممکن است در ناحیه رویش موهای صورت ‌تان دچار جوش و حساسیت شوید، به این دلیل برای شستن صورت‌ تان از شامپوهای مخصوص ضدشوره استفاده کنید.
این کار را دو بار در هفته انجام دهید. در ضمن می‌توانید از مخلوط پوست لیمو و آبلیمو برای تمیزکردن صورت خود استفاده کنید.



2-ماساژ با روغن اکالیپتوس
اگر کرم شست ‌و شو یا مواد مخصوص ماساژ صورت را روی پوست صورت ‌تان به آرامی ماساژ دهید، به خصوص روی گونه‌ها، می‌توانید شاهد تاثیر ماساژ روی رشد موهای صورت ‌تان باشید؛ البته شاید این تاثیر خیلی زیاد نباشد اما سرانجام می‌تواند به افزایش موهای صورت شما کمک کند ولی حواستان باشد که ماساژ شدید پوست صورت می‌تواند بر رشد موهای صورت تاثیر عکس بگذارد.
ماساژ صورت با روغن اکالیپتوس هم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به رشد موهای صورت شما کمک کند.



3-چرا باید زرده تخم مرغ بخورید
ویتامین۷ B یا بیوتین برای رشد موهای صورت مؤثر است. شاید در دسترس‌‌ترین منبع بیوتین زرده تخم‌ مرغ است اما یک نکته جالب این است که اگر سفیده تخم‌ مرغ را هم همراه با زرده آن بخورید از تاثیرگذاری این ویتامین در بدنتان کاسته خواهد شد و برای همین باید پسران جوان فقط زرده تخم ‌مرغ را بخورند.
یک منبع دیگر بیوتین هم بادام‌زمینی است. البته می‌توانید بیوتین را به صورت قرص و مکمل و مثلا ویتامین‌ های ب‌کمپلکس هم تهیه کنید. اما یادتان باشد که مصرف بیوتین به صورت موضعی هیچ فایده‌ای ندارد و برای همین نباید زرده تخم‌ مرغ را به صورت مالید.
اگر بپرسید که ماینوکسیدیل بهتر است یا بیوتین، به شما خواهیم گفت که ماینوکسیدیل مؤثرتر است اما باید گفت که امکان بروز عوارض جانبی هم با استفاده از ماینوکسیدیل بیشتر از بیوتین است اما بیوتین کمتر اثرگذار است ولی عوارض جانبی بسیار کمی هم دارد.
حالا تصمیم‌ گرفتن با شماست. اگر مصرف ماینوکسیدیل باعث بروز عوارض ناخواسته شد، باید سریع مصرف آن را قطع کنید اما درباره بیوتین لازم نیست اینگونه رفتار کنید.



4-داروی ضدریزش مو، روی صورت شما
داروی ماینوکسیدیل یا روگاین داروی مشهوری در جهان است. از این دارو سال‌هاست که برای درمان ریزش مو و افزایش رشد مو در نواحی کم شده استفاده می‌شود.
این دارو، دارویی است که نیاز به تجویز پزشک ندارد و می‌توانید آن را به ‌راحتی به شکل پماد، شامپو یا محلول استفاده کنید.
شما می‌توانید برای رویش موهای صورت ‌تان از شکل موضعی مینوکسیدیل استفاده کنید. این محلول را روی صورت‌ تان بمالید و برای چند ساعت آن را نشویید.
بعد از مدتی استفاده احتمالا رشد موهای صورت ‌تان افزایش پیدا می‌کند. داروی ماینوکسیدیل عوارض جانبی هم دارد، یکی از شایع‌ترین و اصلی‌ترین عوارض، سوزش و درد چشم است.

مدیر سایت بازدید : 152 شنبه 03 تیر 1396 نظرات (2)


برخی گیاهان دارویی برای رفع بوی بد بدن ناشی از تعریق زیاد پوست و رشد باکتری ها روی آن مفید می باشند. این گیاهان علاوه بر کاهش تعریق بدن و اثر ضدعفونی کنندگی، دارای بوی خوش و مطبوع نیز هستند. لذا نه تنها بدبویی بدن را رفع می کنند، بلکه به خوشبو شدن آن نیز کمک می نمایند.


1- برگ مورد
پاشیدن پودر برگ خشک شده گیاه مورد، یا شستشوی پوست با دم کرده غلیظ برگ مورد به علت داشتن تانن فراوان و خاصیت قابض بودن، تعریق پوست را کنترل می کند و اسانس معطر آن باعث خوشبویی بدن می شود.


2- برگ شیرین بیان
دم کرده غلیظ برگ تازه شیرین بیان (حدود 50 گرم در یک لیتر آب جوش که به مدت 15 دقیقه دم کشیده باشد) را جهت شستشوی موضع عرق روزی 2 تا 3 بار استفاده نمایید تا از بوی بد عرق رهایی یابید.


3- برگ حنا
پودر برگ حنا به تنهایی یا همراه با پودر برگ سدر یا جوش شیرین، با اثر خنک کنندگی پوست و کم کردن فعالیت غدد عرق، به رفع بدبویی عرق کمک می کند.
همچنین می توان حنا را با جوشانده سماق یا سرکه خمیر کرده و به موضع عرق مالید و نیم ساعت بعد با آبغوره یا سرکه رقیق شده موضع را شستشو داد.


4- مریم گلی
از جوشانده گیاه مریم گلی همراه با گل ختمی و زوفا، می توان شربت خوراکی تهیه کرد و روزی 2 مرتبه میل نمود تا در کاهش تعریق بدن اثر بگذارد. همچنین پاشیدن پودر آن در زیر بغل یا داخل کفش یا شستشوی موضع عرق با دم کرده غلیظ آن، در رفع بدبویی و خوشبو نمودن پوست موثر است.


5- مازو
تانن فراوان این گیاه، آن را جزو قابض های قوی قرار داده است که استفاده از پودر یا دم کرده غلیظش به کسانی که از ترشح زیاد غدد عرق پوست شاکی اند توصیه می شود.


6- پوست و برگ گردو
برگ گردو دارای خاصیت ضد میکروبی قوی می باشد و شستشوی موضع عرق با خیسانده یا دم کرده غلیظ برگ تازه گردو در رفع بدبویی پوست موثر است. پوست سبز گردو نیز به علت دارا بودن تانن فراوان و قابض بودن، در کنترل ترشح عرق بسیار مفید است.


7- نعناع
استفاده خوراکی از برگ تازه نعنا یا عرق نعنا در رفع بدبویی دهان بسیار موثر است. همچنین استفاده از دم کرده نعناع جهت شستشوی پوست بدن علاوه بر رفع بدبویی و کم کردن ترشح غدد عرق باعث خوشبو شدن بدن نیز می شود.


8- برگ سیب
شستشوی بدن با دم کرده برگ تازه درخت سیب، در کاهش بوی بد عرق نقش موثری دارد. خصوصا اگر این دم کرده همراه با کمی سرکه استفاده شود.


9- گل سرخ
گذاشتن گلبرگ های تازه گل سرخ روی موضع عرق یا شستشوی بدن با گلاب یا پاشیدن پودر گل سرخ زیر بغل یا داخل کفش، از دیگر روش های طبیعی کاهش عرق و رفع بوی آن محسوب می شود.


10- رزماری
این گیاه که به اکلیل کوهی نیز شهرت دارد، در کاهش تعریق بدن اثر بسزایی دارد. می توان ترکیبی از 50 گرم پودر برگ رزماری و 200 گرم پودر تالک تهیه نمود و روزی 2 تا 3 بار به محل عرق پاشید.


علاوه بر گیاهان دارویی مذکور، استفاده از جوش شیرین، گِل ارمنی و زاج سفید نیز که در واقع جزو مواد معدنی دارویی هستند، برای درمان تعریق و بوی بد آن موثر است.
گِل ارمنی یا همان خاک ارژیل، نوعی گِل رس خالص ورز داده شده است که در التیام زخم و ضدعفونی کردن پوست و رفع بوی بدن موثر است. طرز استفاده از این ماده معدنی به این صورت است که می توان آن را به صورت خشک به تنهایی و یا ترکیب با پودر نعناع و گل سرخ روی موضع عرق پاشید، یا به صورت محلول با مقداری آب و سرکه به صورت گل شل درآورد و روزی نیم ساعت روی موضع عرق گذاشت. به طور کلی ذرات رس قدرت جذب بالایی دارند.


مدیر سایت بازدید : 790 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

به گزارش عطاری آنلاین به نقل از صدف نیوز

دکتر احسانی متخصص پوست و مو قارچ را عامل خارش پوست سر توصیف و تصریح کرد: عواملی مانند شست و شوی نامناسب سر می‌تواند عاملی برای خارش شود.

احسانی، عارضه خارش موی سر را ناشی از بیماری قارچی دانست و تصریح کرد: این قارچ در پوست سر وجود دارد که به آن اگزمای سبورییک یا درماتیک سبورئیک می‌گویند که در پوست سرهمگان وجود دارد اما تحت شرایط و به دلایلی خاص به شکل بیماری‌زا در آمده و باعث التهاب، خارش و قرمزی در برخی افراد می‌شود.

وی افزود: این قارچ به تعداد کم در پوست سر افراد وجود دارد اما در افراد خاصی تعداد این قارچ بیشتر می‌شود و باعث ضایعات خارش دار و التهابی و گاهی قرمز رنگ یا پوسته پوسته شدن در سر می‌شود.

احسانی خاطرنشان کرد: عامل دیگر خارش سر یک نوع بیماری به نام صدف است که ضایعات پوسته دهنده دارد که در سر و باعث خارش می‌شود.

این متخصص پوست و مو شست و شوی نامناسب پوست سر را از دیگر عوامل خارش موی سر دانست و گفت: در صورت شست و شوی نادرست سر روغن، مواد دیگر در پوست سر باقی بماند و باعث خارش شود.

وی تأکید کرد: شپش سر در بچه‌ها می‌تواند عامل دیگری برای خارش سر باشد و در بچه‌ای که به خارش سر مبتلاست باید وجود شپش سر بررسی شود.

احسانی افزود: معمولاً پوسته‌های عادی در سر بدون علامت و خارش است ولی هنگامی که ملتهب شد همین بیماری اگزمای سبورئیک باعث خارش و التهاب پوست شود.

این متخصص پوست و مو درباره علت افزایش قارچ سر گفت: علت این اتفاق چندان روشن نیست اما از عوامل تأثیرگذار می‌توان به استرس و شرایط محیط کار اشاره کرد یعنی افرادی که در محیط‌های گرم و مرطوب کار می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.


وی درباره تأثیر رژیم غذایی بر بروز خارش در پوست سر گفت: این موضوع چندان ارتباطی در بروز بیماری ندارد.

احسانی خاطرنشان کرد: شیوع عارضه خارش پوست سر در دو جنس زن و مرد برابر است و در دو جنس بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شیوع پیدا می‌کند.

این متخصص پوست و مو درباره عوارض خارش پوست سر بر ریزش مو نیز گفت: ریزش موی سر ارتباطی به خارش موی سر ندارد و تنها ممکن است بر اثر خاراندن سر، موها کنده شود.

وی درباره نحوه درمان خارش موی سر نیز گفت: استفاده از شامپوها و داروهای ضد التهاب و ضد قارچ به صورت قطره‌ای یا خوراکی موقتاً این عوارض را کاهش می‌دهد ولی دوباره تکرار می‌شود پس عارضه‌ای عودکننده است.

مدیر سایت بازدید : 1183 دوشنبه 16 شهریور 1394 نظرات (0)

سیاهی دورچشم

درمانگران طب رایج و طب سنتی در جهان دلایل مختلفی برای تیرگی دور چشم و حلقه‌های سیاه اطراف چشم سراغ دارند. برخی از آن‌ها خستگی، كار زیاد، تنظیم نبودن ساعت خواب و تغذیه نامناسب را دلیل بروز این مسئله می‌دانند و گروهی خون‌رسانی نامناسب به ناحیه چشم، استرس و ناراحتی‌های كلیوی را عامل بروز این تیرگی‌ها معرفی می‌كنند و متناسب با علت به‌وجود آمدن این تیرگی، نسخه‌هایی را جهت درمان ارائه می‌كنند.

 

 

با وجود این نسخه‌ها و شیوه‌های درمانی عمومی و بدون خطری وجود دارد كه بسیاری از درمانگران طب‌های سنتی و طبیعی از آن برای تسكین و تعدیل سیاهی و كبودی دور چشم استفاده می‌كنند. در این‌جابرخی از این نسخه‌های طبیعی را با هم مرور می‌كنیم.

 

تاثیر چای كیسه‌ای را دست‌كم نگیرید

 

یكی از روش‌های خانگی برای بهبود كبودی و سیاهی دور چشم، استفاده از چای كیسه‌ای مرطوب و سرد شده است. پس از استفاده از چای كیسه‌ای به محض آن‌كه كیسه چای حرارت خود را از دست داد، آن را روی چشم‌تان بگذارید. بهتر است از 2چای كیسه‌ای به‌طور همزمان استفاده كنید و اجازه دهید تا به‌مدت 20دقیقه روی چشم‌ها و ناحیه زیر چشم باقی بماند. برگ چای به‌دلیل داشتن ماده‌ای به نام «تانین» موجب بهبود سیاهی و تیرگی دور چشم شده و همین‌طور از بروز پف و تورم در این ناحیه نیز پیشگیری می‌كند. می‌توانید چای كیسه‌ای را در یخچال بگذارید و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت آن را مصرف كنید.

 

بادام و لیموترش كمك می‌كنند

 

یكی از بهترین روش‌ها برای از بین‌بردن تیرگی دور چشم، بهبود جریان گردش خون در این ناحیه است. برای این منظور كافی است ناحیه اطراف چشم و عضلات آن را با كمك روغن بادام تلخ كه با اندكی آب لیموترش تازه تركیب شده، خوب ماساژ دهید. ماساژ این ناحیه هر شب پیش از خواب با كمك این روغن علاوه بر آن‌كه به بهبود گردش خون در عضلات اطراف چشم كمك می‌كند موجب بهبود تیرگی‌ها و سیاهی اطراف چشم شده و آن را تعدیل می‌كند.

 

مواظب چشم‌های‌تان باشید

 

یكی دیگر از روش‌هایی كه به تسكین و بهبود سیاهی دور چشم ناشی از خستگی و كار زیاد كمك می‌كند، استفاده از ماسك خیار و گلاب است. برای تهیه این ماسك كافی است؛ یك خیار را با پوست یا بدون پوست رنده كنید و آن را درون 3 تا 4 قاشق غذاخوری گلاب خالص خیس كنید. سپس این تركیب را روی پلك‌ها، اطراف چشم و گودی چشم بگذارید و اجازه دهید به‌مدت 15دقیقه به همین صورت بماند. نكته مهم آن است كه خیار را به‌خوبی بشویید و مراقب باشید كه پلك‌ها را به‌خوبی ببندید تا آب این ماسك وارد چشم‌های‌تان نشود. سپس این ماسك را با دستمال مرطوب از روی چشم‌ها برداشته و صورت‌تان را با آب نسبتا خنك بشویید.

 

گلاب درمانگر

 

یكی از ساده‌ترین و كاربردی‌ترین نسخه‌های خانگی برای از بین‌بردن پف زیر چشم استفاده از یك دستمال نخی تمیز و آغشته كردن آن به گلاب است. این دستمال را روی صورت‌تان بیندازید، به‌گونه‌ای كه چشم‌ها و ناحیه زیر آن را به‌خوبی پوشش دهد. هر چند دقیقه یك‌بار درصورت نیاز با كمك اسپری، مقداری گلاب روی دستمال بپاشید. تكرار این روش به‌مدت یك هفته به شما كمك می‌كند كه برای مدت‌ها از شر پف زیر چشم‌تان راحت شوید. علاوه بر این در طول هفته از مصرف بیش از اندازه نمك نیز پرهیز كنید زیرا نمك موجب حفظ مایعات در بافت‌های بدن شده و در نهایت منجر به بروز پف در نواحی مختلف از جمله زیر چشم می‌شود.

 

نعنا هم می‌تواند مفید باشد

 

استفاده از كمپرس عصاره برگ‌های نعنا تاثیر زیادی در بهبود تیرگی اطراف چشم دارد. به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمانی تهیه عصاره برگ‌های نعنا كه از جوشاندن برگ‌های این گیاه دارویی به‌دست می‌آید موجب بهبود این تیرگی می‌شود. بهترین روش برای تهیه این عصاره آن است كه 2 تا 3 قاشق از برگ‌های نعنا را درون 2‌لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت كم قرار دهید تا بجوشد. سپس عصاره به‌دست آمده را صاف كرده و اجازه دهید سرد شود. در این مرحله دستمالی تمیز و نخی را به عصاره نعنا آغشته كرده و آن را روی چشم‌ها بیندازید و درصورتی كه امكان آن را دارید، بگذارید تمام شب روی صورت‌تان باقی بماند.

 

موز و انار بخورید

 

برای از بین بردن تیرگی و سیاهی اطراف چشم علاوه بر رعایت نسخه‌های خانگی ذكر شده باید به توصیه‌های زیر نیز توجه كنید.

 

در طول شبانه روز 8 ساعت را به خواب شبانه و استراحت اختصاص دهید. بی‌خوابی یكی از عوامل مهم در بروز تیرگی اطراف چشم است.

 

مصرف سبزی‌ها به‌ویژه سبزی‌های سبز رنگ مثل اسفناج، جعفری و كاهو را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

نوشیدن آب در طول روز را فراموش نكنید. دریافت میزان كافی آب علاوه بر حفظ رطوبت بدن به تسكین تیرگی دور چشم كمك می‌كند.

 

میوه‌هایی مانند انار و موز از جمله بهترین خوراكی‌ها برای بهبود كبودی دور چشم محسوب می‌شوند.

مدیر سایت بازدید : 970 دوشنبه 16 شهریور 1394 نظرات (0)

هر چقدر كه چشمان سیاه ملاک زیبایی محسوب می‌شود (اغلب ایرانیان هنوز هم برخلاف اروپاییان چشم های سیاه را می پسندند و چشمان رنگی را مخصوص دهاتی ها و روستاییان میدانند) سیاهی دور چشم به عنوان نشانه بیماری و ضدزیبایی محسوب می‌شود كه اغلب خانم‌ها برای رفع آن دست به دامن انواع شیوه‌ها می‌شوند.

این سیاهی در همه اقوام شایع نیست بلكه بیشتر در كشورهای خاورمیانه، پاكستان و هند دیده می‌شود. در بین ایرانیان هم هاله‌ای از این سیاهی وجود دارد.

 

چرا سیاهی؟

تیرگی دور چشم معمولا به بیماری جسمی خاصی مرتبط نیست، بلكه عوامل آناتومیكی با منشأ ارثی و ژنتیكی منجر به بروز تیرگی دور چشم می‌شود. علت آن‌كه در برخی افراد پوست دور چشم، تیره‌تر به نظر می‌رسد، این است كه پلك‌های آنها پوست نازكی دارند و حاوی مقدار كمی بافت چربی هستند خونی كه از داخل وریدهای بزرگ نزدیك این بخش پوست دور چشم می‌گذرد باعث می‌شود، پوست این ناحیه سیاه مایل به آبی به نظر برسد.

البته عوامل زمینه‌ای از قبیل كم‌خونی، بیماری‌های تیروئیدی، برخی بیماری‌های هورمونی و حساسیت‌های پوستی (اگزمای سرشتی) نیز، موجب به وجود آمدن سیاهی در اطراف چشم می‌شود.

عواملی همچون خستگی، بی‌خوابی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی ماهیانه زنان نیز، نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد. خستگی و رنگ پریدگی علت بروز تیرگی چشم موقتی است. همچنین تیرگی دور چشم در برخی زنان، در دوران قاعدگی و در پایان دوران بارداری تشدید می‌شود.

افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دورچشم است و سیاهی دور چشم با افزایش سن و بتدریج ظاهر می‌شود زیرا در مرحله سالمندی تغییر رنگ در اغلب نقاط پوست بدن رخ می‌دهد كه از آن جمله تغییر رنگ پوست پلك و دور چشم است كه دائمی می‌شود.

 

درمان

سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی‌شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس ریشه‌كن كردن، برطرف كردن و پیشگیری كردن باعث از بین رفتن كامل سیاهی دور چشم نمی‌شود.

در واقع باید گفت سیاهی دور چشم درمان قطعی و صد درصد ندارد اما كرم‌های ضدسیاهی دور چشم در بعضی افراد سیاهی دور چشم را تا حدی كاهش می‌دهد.

به دلیل این‌كه كرم‌های مذكور تغییرات را در گردش خون عروق پوست پلك به وجود می‌آورند، تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلك جلوگیری كرده و باعث كاهش سیاهی دور چشم می‌شود ولی آن را از بین نمی‌برد.

تكنیك‌هایی از قبیل بعضی از انواع لیزر و لایه‌برداری‌های شیمیایی خفیف هم می‌تواند در كاهش سیاهی موثر باشد؛ ولی تاثیرات این تكنیك‌ها در افراد، متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی بوده، مورد توافق همه متخصصان نیست و می‌توان گفت این نوع درمان موقتی است.

 

10 فرمان برای كاهش

1- مخفی كنید. افراد جوان‌تر كه با تیرگی دور چشم مواجهند، می‌توانند با كرم‌های پوشاننده استاندارد و معتبر آن را مخفی نمایند.

2- عینك بزنید. در افرادی كه از عینك استفاده می‌كنند، این تیرگی كمتر به نظر می‌آید.

3- خوب و به اندازه بخوابید. توجه داشته باشید كه دومین علت شایع كبودی زیر چشم اختلالات خواب است.

4- صورتتان را با آب خنك بشویید.

5- از ماسك‌های طبیعی شبانه استفاده كنید. این ماسك‌ها محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت شما ایجاد می‌كنند.

6- سیگار نكشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست.

7- مصرف نمك را كاهش دهید.

8- سبزی‌ و میوه تازه بخصوص سبزی‌های حاوی مواد آنتی‌اكسیدان مثل اسفناج بخورید.

9- ویتامین ث و آهن را به میزان كافی مصرف كنید.

10- ورزش را هیچگاه فراموش نكنید.
مدیر سایت بازدید : 1099 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

 , نشانه های کم خونی , نشانه های کم خونی در کودکان , نشانه های کم خونی چیست , نشانه های کم خونی شدید , نشانه های کم خونی در زنان , نشانه های کم خونی در نوزادان , نشانه های کم خونی فقر آهن , نشانه های کم خونی در بارداری , نشانه های کم خونی مینور , نشانه های کم خونی کودکان , از نشانه های کم خونی , نشانه های کم خونی در آقایان , نشانه های کم خونی در آزمایش خون , نشانه های کم خونی در بدن , نشانه های بیماری کم خونی , نشانه های کم خونی در دوران بارداری , نشانه های کم خونی و فقرآهن چیست؟ , نشانه هاي كم خوني چيست؟ , نشانه های کم خونی در خانمها , نشانه های کم خونی در مردان , نشانه های کم خونی در نوزاد , نشانه های کم خونی در کودکان زیر 2 سال , نشانه های کم خونی در کودکان زیر یکسال , نشانه هاي كم خوني شديد , نشانه های کم خونی در شیرخواران , نشانه های کم خونی داسی شکل , نشانه های ظاهری کم خونی , علائم و نشانه های کم خونی , علائم و نشانه هاي كم خوني , عوارض و نشانه های کم خونی , علائم و نشانه هاي كم خوني فقر آهن , عوامل و نشانه های کم خونی , نشانه هاي كم خوني مينور , نشانه های کم خونی نوزاد , نشانه های کم خونی نوزادان , نشانه های کم خونی در خانم ها  , کم خونی , کم خونی و درمان آن , کم خونی داسی شکل , کم خونی شدید , کم خونی در کودکان , کم خونی فقر آهن , کم خونی مینور , کم خونی در بارداری , کم خونی چیست , کم خونی مینور در کودکان , کم خونی ارثی , کم خونی آپلاستیک , کم خونی اطفال , کم خونی آلفا , کم خونی آنمی , کم خونی ازدواج , کم خونی آهن , کم خونی ازمایش ازدواج , کم خونی از نظر طب سنتی , کم خونی اسفروسیتوز , کم خونی آلفا چیست , کم خونی آقایان , کم خونی آزمایش ازدواج , کم خونی آنومی , کم خونی آلفا و بتا , كم خوني آپلاستيك , کم خونی به انگلیسی , کم خونی بارداری , کم خونی برای ازدواج , کم خونی بعد از زایمان , کم خونی بچه ها , کم خونی باعث ریزش مو میشود , کم خونی باقلا , کم خونی بچه , کم خونی بتا , کم خونی بعد از سزارین , کم خونی پرنیسیوز , کم خونی پس از زایمان , کم خونی پرنیشز , کم خونی پنهان , کم خونی پریود , کم خونی پریودی , كمخوني پرنيسيوز , کم خونی پلاکت , کم خونی پرنیسیوز چیست , کم خونی پرنسیوز , کم خونی تالاسمی , کم خونی تالاسمی مینور , کم خونی تغذیه , کم خونی تالسمی , کم خونی تپش قلب , کم خونی تالاسمی چیست , كم خوني تالاسمي , کم خونی تنگی نفس , كم خوني تغذيه , کم خونی تبیان , کم خونی ثانویه , کم خونی جنین , کم خونی جگر , كم خوني جيست , کم خونی جزیی , علت کم خونی در جوانان , کم خونی و جوش صورت , کم خونی در جراحی بینی , کم خونی عفونی جوجه ها , کم خونی در جواب آزمایش , کم خونی و جوش , کم خونی چه عوارضی دارد , کم خونی چه علائمی دارد , کم خونی چگونه درمان میشود , کم خونی چای , كم خوني چه علائمي دارد , کم خونی چای سبز , کم خونی چشم , برای کم خونی چه بخوریم , علائم کم خونی چیست , کم خونی حاد , کم خونی حاملگی , کم خونی حجامت , نوعی کم خونی حاد , کم خونی در حاملگی , کم خونی و حجامت , علائم کم خونی حاد , کم خونی و حالت تهوع , کم خونی و حاملگی , کم خونی دوران حاملگی , کم خونی خفیف , کم خونی خطرناک , کم خونی خانمها , کم خونی خطرناک pernicious anemia , کم خونی خفیف چیست , کم خونی خواب آلودگی , کم خونی و خواب آلودگی , ایا کم خونی خطرناک است , کم خونی همولیتیک خود ایمن , کم خونی همولیتیک خود ایمنی , کم خونی در مردان , كم خوني درمان , کم خونی در نوزادان , كم خوني در كودكان , کم خونی در زنان , كم خوني داسي شكل , کم خونی در آزمایش ازدواج , ذرمان کم خونی , کم خونی روازاده , کم خونی را چگونه درمان کنیم , کم خونی را جدی بگیرید , کم خونی را چگونه جبران کنیم , کم خونی ریزش مو , کم خونی رحم , کم خونی راههای درمان , کم خونی روزه , کم خونی+رژیم غذایی , کم خونی و ریزش مو , کم خونی زنان باردار , کم خونی زنان , کم خونی زن باردار , کم خونی زوجین , کم خونی زیاد , کم خونی زن وشوهر , کم خونی زن حامله , كم خوني زن باردار , کم خونی زردی چشم , درمان کم خونی زنان , کم خونی ژنتیکی , کم خونی ژنتیک , درمان کم خونی ژنتیکی , انواع کم خونی ژنتیکی , ژن کم خونی داسی شکل , ژنتیک کم خونی داسی شکل , کم خونی سیکل سل , کم خونی سیدروبلاستیک , کم خونی سرطان , کم خونی سرگیجه , کم خونی سردرد , کم خونی سالمندان , کم خونی سلولهای داسی شکل , کم خونی سیکل تال , كم خوني سيكل سل , كم خوني سيكل , کم خونی شدید در بارداری , کم خونی شدید چیست , کم خونی شدید در کودکان , کم خونی شدید و درمان , کم خونی شدید در دوران بارداری , کم خونی شدید در مردان , کم خونی شیرخواران , کم خونی شدید فقر آهن , کم خونی شیرخوار , کم خونی صفراوی , کم خونی صفرا , صبحانه کم خونی , کم خونی و لک صورت , کم خونی و ورم صورت , درمان کم خونی به صورت سنتی , کم خونی ضیایی , کم خونی ضعیف , کم خونی و ضعف , ضررهای کم خونی , ضد کم خونی , کم خونی و ضعف اعصاب , کم خونی و ضعف بدنی , کم خونی و افزایش ضربان قلب , ضرر کم خونی , درمان کم خونی و ضعف , کم خونی طب سنتی , کم خونی طب اسلامی , کم خونی طب , درمان کم خونی طب سنتی , کم خونی در طب سنتی , کم خونی و طب سنتی , درمان كم خوني طب سنتي , درمان کم خونی طبیعی , درمان کم خونی در طب سنتی , درمان کم خونی با طب سنتی , کم خونی علائم , کم خونی علایم , کم خونی عوارض , کم خونی عصبی , کم خونی عفونی اسب , کم خونی علاعم , کم خونی عفونی طیور , كم خوني+علائم , کم خونی علت , کم خونی غذا , کم خونی مواد غذایی , کم خونی و مواد غذایی , كم خوني و رژيم غذايي , درمان کم خونی با غذا , غذاهای کم خونی , غذای کم خونی , غذابرای کم خونی , کم خونی و غلظت خون , کم خونی فانکونی , کم خونی فقر آهن در کودکان , کم خونی فقر آهن در بارداری , كم خوني فانكوني , کم خونی فولیک اسید , کم خونی فقر آهن در ایران , درمان کم خونی فقر آهن , عوارض کم خونی فقر آهن , کم خونی و فقر آهن , کم خونی قبل از بارداری , کم خونی قاعدگی , کم خونی قلب , کم خونی قرص , کم خونی قبل ازدواج , کم خونی قبل از ازدواج , کم خونی قناری , کم خونی قهوه , کم خونی قبل بارداری , آزمایش کم خونی قبل از ازدواج , کم خونی کودکان , کم خونی کشنده , کم خونی کودک , کم خوني کودکان , درمان کم خونی کودکان , علائم کم خونی کودکان , علایم کم خونی کودکان , درمان کم خونی کودک , کم خونی در کودکان زیر دوسال , کم خونی گلبول سفید , کم خونی گربه , کم خونی گیاهان دارویی , داروی کم خونی گیاهی , درمان کم خونی گیاهی , کم خونی و گزگز پا , درمان كم خوني گياهي , درمان کم خونی گربه , درمان کم خونی+گیاهان دارویی , درمان کم خونی گلبول قرمز , کم خونی لوسمی , کم خونی لب مرز , کم خونی لکوپنی , کم خونی لاغری , کم خونی لوپوس , كم خوني لرزش , کم خونی و لاغری , کم خونی و لرزش دست , کم خونی و لرز , لبنیات کم خونی , كم خوني مينور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مگالوبلاستیک , کم خونی ماکروسیتیک , کم خونی ماژور , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی ماکروسیتیک چیست , کم خونی مردان , کم خونی نوزادان , کم خونی ناشی از فقر آهن , کم خونی نورموسیتیک , کم خونی ناشی از کمبود ویتامین b12 , کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین , کم خونی نوع آلفا , کم خونی ناگهانی , کم خونی ناشی از مغز استخوان , کم خونی ناشی از بیماری مزمن , کم خونی نشانه چیست , کم خونی و علائم آن , کم خونی و سرگیجه , کم خونی و بارداری , کم خونی و ازدواج , کم خونی و عوارض آن , کم خونی و سردرد , کم خونی و درمان , کم خونی و روزه گرفتن , کم خونی همولیتیک , کم خونی هیپوکرومیک , کم خونی هموگلوبین , کم خونی ها , كم خوني هموليتيك , كم خوني هاي مگالوپلاستيك , کم خونی هیپوکروم , کم خونی های تغذیه ای , کم خونی یعنی چه , کم خونی یا تالاسمی , کم خونی یا آنمی , کم خونی یا مینور , کم خونی یا فقر آهن , کم خونی یعنی چی , کم خونی یبوست , کم خونی یا تالاسمی مینور , کم خونی و یبوست , کم خونی در یائسگی ,


https://rozup.ir/up/attari/insta/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A2%D9%86%D9%85%DB%8C.jpg

مدیر سایت بازدید : 3922 شنبه 06 تیر 1394 نظرات (0)

با وجود سرعت و پیشرفت علوم پزشکی، موجی فراگیر در تمایل به طب مکمل و سنتی در جامعه پزشکی و بیماران مشاهده می گردد. طب سنتی ایران از قدیمی ترین مکاتب طبی است که متون علمی فراوانی دارد. کتاب مخزن الادویه متعلق به محمد حسین عقیلی از حکیمان قرن 11هجری می باشد که در آن داروهای گیاهی، معدنی، حیوانی به طور کامل جمع آوری و خصوصیات ظاهری، منطقه کشت، نامهای مختلف، طبیعت، خاصیت های در مانی، روش استفاده، مقدار مصرف، نکات احتیاطی در مصرف و مشابه آن را به شکلی دقیق بیان نموده است. با توجه به اینکه از مشکلات شایع زنان، تاخیر و یا قطع قاعدگی (با اصطلاح پزشکی آمنوره/ الیگومنوره) می باشد به نمونه ای چند که بتواند در جهت برقراری قاعدگی موثر واقع گردد می پردازیم. در این اثر از 166 داروی مفرد (ساده) به عنوان «مدر طمث» (قاعده آور) یاده شده است.

نکته بسیار بسیار مهم: همه داروهای قاعده آور، منجر به سقط جنین نیز می شوند؛ بنابراین قبل از استفاده از آنها می بایست از عدم بارداری مطمئن بود. همچنین قبل از استفاده هر دارو با پزشک خود مشورت کنید.







پیاز- بَصَل (Allium cepa L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: پیاز و تخم

مورد مصرف: تسهیل جریان قاعدگی

روش مصرف: خوراکی به شکل خام یا پخته شده

منع مصرف: به اندازه مصرف خوراکی در بارداری و شیردهی مجاز است.

احتیاط: باعث افزایش ترشح صفرا و کاهش قند خون می شود.

-

ثوم (Allium sativum)

طبیعت:گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: پیاز(bulb)

مورد مصرف: قاعده آور، آمنوره ثانویه، فعالیت محرک رحمی، دردهای دوران قاعدگی

روش مصرف: جوشانده برگ وساقه، آبزن تهیه شده از جوشانده برگ وساقه

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: همراه اختلالات انعقادی باعث افزایش فعالیت فیبرینولیتیک می شود.

-

موسیر- اُسقوردیون (Allium sativum)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه پیاز مانند

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی از جرم گیاه

منع مصرف: بارداری وشیردهی

-

اَفسَنتین (Artemisia absinthium L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: گل، تخم، شاخه و برگ

مورد مصرف: قاعده آور، افزایش ترشحات قاعدگی، محرک اعمال رحمی

روش مصرف: شیاف واژینال ،دم کرده

منع مصرف: شیردهی وبارداری، مبتلایان زخم معده

احتیاط: شیاف واژینال همراه عسل استعمال شود. به مدت طولانی مصرف نشود.

-

شنبلیله– حُلُبه (Trigonella foenum graecum L)

طبیعت: گرم و خشک در دوم

قسمت مورد استفاده: برگ، تخم، دانه

مورد مصرف: قاعده آور، محرک رحمی، افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: دم کرده خوردن برگ خام، جوشانده تخم

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: می تواند باعث کاهش قند خون شود.

-

نخود- حُمُّص (Cicer arietinum L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: دانه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: پخته شده،پودر خام،آب پخته شده،آب ناشی ازخیسانیدن خام آن

منع مصرف:نوع سیاه آن می تواند باعث سقط جنین شود.

احتیاط: دربارداری وشیردهی به علت نفاخ بودن (دیر هضم بودن) مقدار کمتری مصرف شود.

-

رزماری- اکلیل- الجبل (Rosmurinus oflicinalis L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، ریشه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده ریشه وبرگ

منع مصرف: بارداری و شیردهی

-

ریشه سوسن سفید یا زنبق- آرید برید (Zbarbata Irisa germaica)

طبیعت: بسیار گرم

قسمت مورد استفاده: پیاز ریشه

مورد مصرف: قاعده آور شدید

روش مصرف: آشامیدن دم کرده ریشه

منع مصرف: بارداری و شیردهی



گزنه- اَنجُره (Urtica dioica)

طبیعت:گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگها، تخم

مورد مصرف: قاعده آورقوی، سندرم پیش از قاعدگی، محرک رحم

روش مصرف: دم کرده، شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: می تواند ایجاد افراط در خون ریزی کند. زیاد خوردن آن موجب قطع ادرار می گردد. شیاف واژینال آن به صورت 2 گرم گزنه کوبیده همراه 2گرم مرمکی استعمال شود. آشامیدن بیش از 17 گرم در روز از آن می تواند کشنده باشد. همراه آب میوه های سرد وخنک کننده ومواد لعابدار مانند کتیرا و صمغ عربی استفاده شود.

-

اَنیسون (Pimpinella anisum)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: جوشانده تهیه شده از دانه

منع مصرف: بارداری وشیردهی،اطفال

احتیاط: درحساسیت به آنتول مصرف نشود، مصرف همزمان با آهن باعث افزایش اثرات آهن می شود.



بابونه (Matricaria chamomilla)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: گل وتمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور، درمان دیسمنوره، کاهش احتمال زایمان زودرس (دو خاصیت متضاد دارد).

روش مصرف: دم کرده گل

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: به علت وجود تانن موجب کاهش جذب آهن می شود. همراه با داروهای ضد انعقادی مصرف نگردد.

-

بادرنجوبه (Mellissa ofticinalis L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گلها، تخم

مورد مصرف:قاعده آور، منقبض کننده رحم، آنتی گونادوتروپیک

روش مصرف: دم کرده، نشستن در آبزن آن

منع مصرف: بارداری، در فعالیت پائین تیروئید به خاطر اثرات آنتی تیروتروپیک منع مصرف دارد.

احتیاط: با داروهای تیروئیدی در دوزهای بالا تداخل دارد.

-

تره- کُرّاث (Allium ampeloprasum.L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه –تخم

مورد مصرف: قاعده آور-افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: خوراکی –دم کرده تخم

منع مصرف: بارداری

احتیاط: دیر هضم ونفاخ است –مصرف زیاد آن موجب کاهش بینائی می شود.

-

کرفس (Apium garveolens L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: ریشه –تخم-ساقه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده تخم-ریشه

منع مصرف: بارداری وشیردهی(خوردن ساقه به ابدازه خوراکی مشکلی ندارد.)

احتیاط: در حین مصرف مقابل نور آفتاب قرار نگیرد.

-

انواع کلم ها- کَرَنب (Brassica olevaceae L)

طبیعت: مرکب القوی

قسمت مورد استفاده: ریشه-برگ -تخم

مورد مصرف: قاعده آور-افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: شیاف واژینال-دم کرده تخم-آشامیدن جوشانده برگ وشکوفه آن

منع مصرف: بارداری (مصرف خوراکی برگها مشکلی ندارد)

احتیاط: گل وبرگ اثر داروهای ضد انعقادی را ازبین می برد.

-

کرچک- خروع- بیدانجیر (Ricinus communis L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: دانه ،روغن آن

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: روغن آن درچای،سوپ بی چربی،آب نارنج میل شود.خوردن مغز دانه

منع مصرف: بارداری وشیردهی(در اواخر دوران بارداری بعنوان تحریک زایمان مصرف می شود.)

احتیاط: بیش از 8تا 10 گرم در روز مصرف نشود،به خاطر دفع الکترولیت های بدن.

-

شب بو- خیری (Cheiranthus cheiri L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ،گل،ساقه گل دهنده،تخم،ریشه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده تخم وریشه ،یا آب برگهای تازه،شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری شیردهی

-

دارچین (Cinnamomum cassia BS)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: پوست درخت

مورد مصرف: قاعده آور، قابض(به خاطر تانن موجود درآن)

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: درحد مصرف خوراکی دربارداری مشکلی ایجاد نمی نماید.

-

فلفل سیاه (Piper nigraum L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی از میوه

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: میزان جذب پروپرانولول ،تئوفیلین را بالا می برد.با افزایش قدرت جذب روده ها موجب تداخلات داروئی می شود.

-

لوبیا(Phasaeolus vulgaris L)

طبیعت: گرم وتر

قسمت مورد استفاده: دانه بخصوص نوع سرخ آن

مورد مصرف: افزایش ترشحات قاعدگی –شیرافزا

روش مصرف: آشامیدن آب پخته شده

منع مصرف: بارداری

-

بادام تلخ (Amygdalus vommunis.L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری

-

عرق بهار نارنج (Citrus bigaralia)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: عرق

مورد مصرف: قاعده آور-افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری

-

رازیانج (Foeniculum vulgare)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تخم وریشه واعضای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور،افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: دم کرده ریشه وتخم،خوردن تازه آن

منع مصرف: بارداری

احتیاط: خوردن آن باعث تولید شیر در دوران شیردهی می گردد.

-

یونجه– رطبه (Medicago sativa L)

طبیعت: گرم وخشک (خشک شده آن)گرم وتر(تازه آن)

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعدهآور ،قابض،افزایش تولید شیر

روش مصرف: دم کرده تخم

مقدار مصرف: 8 تا 20 گرم

منع مصرف: بارداری

احتیاط: درلوپوس اریتماتوس سسیتمیک منع مصرف دارد.باتوجه به مقادیر زیاد vitkاثر وارفارین ممکن است کاهش یابد.

-

سنبل (Angelica archangelica L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: بذر،ریشه

مورد مصرف: قاعده آور،قابض

روش مصرف: به صورت شیاف واژینال ضدخونریزی رحم است.نشستن در sitz bathآن ومصرف خوراکی باعث باز شدن قاعدگی می شود.

منع مصرف: بارداری وشیردهی ،زخم معده ،دیابتی،بیماری های خونریزی دهنده

-

شوید- شبت (Anethum graveolens L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تخم

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: بارداری

احتیاط: زیاده روی درخوردن آن موجب کاهش بینائی می شود.

-

سیاه دانه- شونیز (Niegella Satira L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تخم

مورد مصرف: قاعده آور، افزایش ترشح شیر

روش مصرف: دم کرده، خوردن تخم خام، بخور، شیاف واژینال همراه روغن سوسن

منع مصرف: بارداری

احتیاط: در گرم مزاجان موجب ورم ودردهای گلو می گردد.

-

آویشن- صَعتَر (Thymus Vulgaris L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: برگ، تخم (قوی تر است)

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی، دم کرده

منع مصرف: بارداری

احتیاط: مصرف بیش ازحد می تواند کلیه ها را تحریک کرده موجب بروز آلبومین در ادرار گردد. یا موجب ضعف عضلات قلب گردد یا ایجاد سرگیجه وبروز صدا در گوش کند. برای کاهش این عوارض به شکل دم کرده همراه با نعناع استفاده شود.

-

شاهی (Lepidium sativam.L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: برگ-ساقه –تخم

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده تخم

منع مصرف: مصرف در حد خوراکی در بارداری مشکلی ندارد.

-

خردل سیاه (Brassica nigra)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: دانه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: پاشویه آب سرد حل نموده و سه لیتر آبگرم را به آن اضافه کرده پاشویه انجام شود.

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: ارزش درمانی دانه خردل سیاه در استعمال خارجی به مراتب بیشتر از مصارف داخلی آن است مصرف خوراکی دانه با توجه به اثرات تحریکی و خورندگی بافت مری مردود است.درالتهاب معده یا روده مجاز نیست. مصرف موضعی بر پوست محافظت نشده مجاز نیست،موجب بروز تاول وزخم در پوست می شود،مصرف موضعی به مدت بیش از 15 تا30 دقیقه یازمانی که احساس سوزش غیر قابل تحمل است مصرف زیاد ومنظم آن برای بیش از دو هفته ممنوع است.

-

اثلق- فَنجَنگُشت (Vitex agnus)

طبیعت:گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه های بی هسته وبرگ

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: شیاف واژینال تهیه شده ازبرگ ومیوه، آشامیدن دم کرده برگ، بخور دستگاه تناسلی با برگ و میوه

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: به علت خاصیت تنظیم کننده هورمون ها، همراه داروهای هورمونی و قرص های ضدبارداری مصرف نشود.

-

اَقحَوان (Chrysahthemun parthenium)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور قوی

روش مصرف: شیاف واژینال (در این مورد شکوفه آن قوی تر است)، دم کرده، روغن تهیه شده از گیاه

منع مصرف: بارداری وشیردهی ، اختلالات انعقادی

احتیاط: تداخل با داروهای ضد انعقادی، آنتاگونیست داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی

-

اکلیل الملک – گیاه قیصر (Trigonella grandif Boiss)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گل، میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی به شکل دم کرده، برگ وشاخه های آن

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: دم کرده آن همراه با انجیر وعسل میل شود.



بِرِنجاسَف (Achillea millefoliumc)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه، برگ، سرشاخه گلدار

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده ، آبزن، ضماد تهیه شده از گیاه زیر شکم قرار داده شود.

منع مصرف: بارداری، شیردهی، اطفال زیر دو سال

احتیاط: مصرف زیاد آن ادرار راقهوه ای می کند.

-

قیصوم (Achillea santolina L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گل، ریشه

مورد مصرف: قاعده آور-قابض-ضد اسپاسم عضلات نرم مانند عضلات رحم

روش مصرف: آشامیدن جوشانده

منع مصرف: بارداری-زیر 2سال

-

تُرمُس (Lupinus albus L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور، ازدیاد جریان قاعدگی

روش مصرف: جوشانده، شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: زیاده روی در مصرف رنگ صورت را زرد می کند.

-

جاوشیر (Opoponax-ferula galbaniflua)

طبیعت:گرم وخشک

قسمت مورد استفاده:صمغ،ریشه گیاه،تخم

مورد مصرف:قاعده آور قوی ،افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف:جوشانده تخم،دم کرده ،شیاف واژینال

منع مصرف:بارداری وشیردهی

-

تخم زردک (Daucus carota L)

طبیعت:گرم وخشک

قسمت مورد استفاده:تخم

مورد مصرف:قاعده آور قوی

روش مصرف:شیاف واژینال ،دم کرده

منع مصرف:بارداری وشیردهی

-

چوب چینی (China root)

طبیعت:گرم وتر

قسمت مورد استفاده:ریشه وساقه زیرزمینی

مورد مصرف:قاعده آور

روش مصرف:به شکل قهوه،پودر شده،شربت،مربا،دم کرده،خیسانده

منع مصرف:بارداری وشیردهی

احتیاط: درفصل گرما،افراد گرم مزاج ،جوانان بهتر است مصرف نشود.

-

هندوانه ابوجهل- حنظل (Citrullus colocynthis)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آب تازه،روغن تهیه شده ازآن،دم کرده،شیاف واژینال،بخور دستگاه تناسلی

منع مصرف: بارداری ،شیردهی ، ورم روده

احتیاط: حاوی کلونتین که مسهل قوی است می باشد درخوردن آن باید احتیاط کرد.

-

دارفلفل (Piper longum L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: میوه،دانه ،ریشه ،گلها،ساقه جوان

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: مصرف همزمان با تئوفیلین،پروپرانولول جذب آنها راسریعتر وکاملتر می نماید.

-

عرعر (Junperus communis L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور-قابض-تحریک انقباض رحم-برای pms مناسب است.

روش مصرف: دم کرده میوه

منع مصرف: بارداری وشیردهی وزیر سال

احتیاط: مدر شدید است.بیش از 6 هفته مصرف نشود.

-

قرنفل شامی (Syzygium aromaticum)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: ریشه-غنچه خشک شده

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده ریشه –نشستن در sitz bath

منع مصرف: بارداری (غنچه خشک در اندازه مصرف خوراکی ممنوع نیست)

-

کاشم (Heracleum lanatum L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده ریشه

منع مصرف: بارداری

-

کمون (Cuminum Cyminum.L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور –قابض

روش مصرف: تفت داده شده آن قاعده آور است.شیاف واژینال آن همراه روغن زیتون خون قاعدگی را قطع می کند.

منع مصرف: بارداری در اندازه مصرف خوراکی منع ندارد.

-

مرز بخوش (Origanum majorana L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور شیر افزا

روش مصرف: آشامیدن دم کرده –شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری

-

مو (Vitis Sylvestris Gmel)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: ریشه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف:آشامیدن جوشانده ریشه -sitz bath

منع مصرف: بارداری وشیردهی

-

زنیان– نانخواه (Trachyspermum ammi L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: برگ وتخم

مورد مصرف: قاعده آور-شیر افزا

روش مصرف: آشامیدن دم کرده –خوردن برگ خشک شده

منع مصرف: بارداری

-

هوفاریقون (Hypericum perforatum L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور-کمی قابض –محرک اعمال رحمی

روش مصرف: شیاف واژینال –آشامیدن دم کرده

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط:همراه داروهای خواب آور،آنتی هیستامین ها،مهارکننده کانالهای ca،داروهای کاهنده چربی ،داروهای ضد انعقادی ،قرصهای جلوگیری،امپرازول،داروهای ضد افسردگی استفاده نشود. مدت طولانی استفاده نشود.

-

گلرنگ- قرطم (Casthamus tinctorius L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: گل

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده-خیسانده

منع مصرف: بارداری-زخم معده –بیماریهای خونریزی دهنده به علت طولانی کردن زمان انعقاد

-

بابونج الطیور (Senecio Vulgaris L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور قوی-در مقادیر زیاد قابض است –نظم قاعدگی-دردهای قبل وبعد ازقاعدگی

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط:زیر نظر پزشک مصرف گردد.

-

گل همیشه بهار (Calendula ofticinalis.L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده:

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: ابتدای بارداری

 

برچسب ها:

 , قاعده آور , قاعده آور قوی , قاعده آور سریع , قاعده آور فورى , قاعده آور فوری , قاعده آور شدید , قاعده آور قوي , قاعده آور زعفران , قاعده آور ها , قاعده آور گیاهی , قاعده آور است , زعفران قاعده آور است , دارچین قاعده آور است , آیا زعفران قاعده آور است؟ , چه گیاهی قاعده آور است , چه چیزهایی قاعده اور است , چه چیزی قاعده اور است؟ , آیا آویشن قاعده آور است؟ , آیا دارچین قاعده آور است؟ , چیزهایی که قاعده اور است , آمپول قاعده آور , آویشن قاعده آور , آبغوره قاعده آور , آویشن قاعده آور است , آمپولهای قاعده آور , آمپول قاعده آور سریع , قاعده آور بسیار قوی , بابونه قاعده آور , بهترین قاعده آور , بومادران قاعده اور , بومادران قاعده اور است , بابونه قاعده اور است , بسیار قاعده آور , پونه قاعده اور , تغذیه قاعده آور , جوشانده قاعده آور , جوشانده های قاعده آور , جوشانده هاي قاعده آور , جعفری قاعده آور , قاعده آور چیست , چیزهای قاعده اور , چيزهاي قاعده آور , قاعده آور یعنی چه , چیزای قاعده اور , حرکات قاعده اور , گیاه قاعده آور خیلی قوی , خوراکی های قاعده آور , خوراكي هاي قاعده آور , خوردنی های قاعده آور , خوراکی قاعده آور , مواد خوراکی قاعده آور , خوراکی های قاعده آور فوری , خوردنيهاي قاعده آور , خواص قاعده آور , درمان خانگی قاعده آور , داروهای قاعده آور , داروی قاعده اور قوی , داروی قاعده آور , داروهاي قاعده آور , داروهای قاعده اور فوری , داروهای قاعده آور سریع , داروي قاعده آور , دارو قاعده آور , داروی قاعده آور فوری , رازیانه+قاعده آور , روشهای قاعده آور , راههای قاعده اور , گیاهان قاعده آور رازیانه , رازیانه قاعده آور است , رزماری قاعده آور , زنجبيل قاعده آور , زنجبیل قاعده آور , زیره قاعده آور , زرشک قاعده آور , گیاهان قاعده آور سریع , گیاه قاعده آور سریع , داروی قاعده آور سریع , قرص قاعده آور سریع , عرقیات قاعده آور سریع , سبزیجات قاعده آور , سبزیهای قاعده اور , داروي قاعده اور سريع , قاعده اور شديد , گیاهان قاعده آور شدید , داروهای گیاهی قاعده آور شدید , شیاف قاعده آور , داروی قاعده آور شدید , گیاه قاعده آور شدید , داروی گیاهی قاعده آور شدید , شربت قاعده آور , شنبلیله قاعده اور , مواد قاعده آور در طب سنتی , عرق قاعده آور قوی , عرقیات قاعده آور , عرق قاعده آور , عوامل قاعده اور , عرقهای قاعده آور , عرقيات قاعده اور , قاعده اور فوری , غذاهای قاعده آور فوری , گیاهان قاعده آور فوری , گیاه قاعده آور فوری , مواد غذایی قاعده آور فوری , مواد قاعده اور فوری , گیاهان قاعده آور قوی , گیاه قاعده آور قوی , گياهان قاعده آور قوي , داروي قاعده آور قوي , داروی گیاهی قاعده آور قوی , داروهای گیاهی قاعده آور قوی , کارهای قاعده آور , گیاهان قاعده آور کدامند؟ , کیاهان قاعده اور , قاعده آور گياهي , داروهای قاعده اور گیاهی , گياهان قاعده آور , گياه قاعده آور , مواد قاعده آور , موادغذایی قاعده آور , معجون قاعده آور , موارد قاعده آور , میوه قاعده اور , میوهای قاعده اور , مواد قاعده آور سریع , موثرترین قاعده آور , معنی قاعده آور , نوشیدنیهای قاعده اور , نوشیدنی قاعده آور , ورزشهای قاعده اور , ورزش قاعده اور , قاعده آور های گیاهی , قاعده آور های قوی , چه چیزهایی قاعده اور هستند , گیاهانی که قاعده اور هستند , چه موادی قاعده آور هستند , چه گیاهانی قاعده آور هستند ,



مدیر سایت بازدید : 682 شنبه 06 تیر 1394 نظرات (0)

لیمو براى انواع خونریزیها، عفونتهاى زایمان و معالجه ترشحات سفیددر زنان، درمان مؤثرى است.

اگر دم كرده ی تخم رازیانه به مقدار پانزده گرم در یك لیتر آب با هر غذا یكفنجان آن صرف شود قاعده آور است و در مورد قاعده‌هاى ماهانه ی سخت، مصرفآن تجویز و توصیه شده است.

جعفرى را مخصوصا بعنوان ضد عفونى كننده خون و تنظیم كننده جریانخون و كمك دهنده قاعدگیهاى ماهانه ی خانمها مى دانند. جعفرى، مجارى رحمرا پاك مى كند.

كاسنى به علت اینولینى كه دارد خون را تصفیه مى كند و در موارد خون ریزىرحم، مصرف آن تجویز مى شود.

خانمهایى كه از سردرد ناشى از بى نظمى قاعدگى ناراحتند باید جوشاندهبلسان مخلوط با بابونه مصرف كنند.

انجیر چون در جریان خون تأثیر دارد دمكرده ی برگهاى آن به مقدار بیستو پنج تا سى گرم در یك لیتر آب چند روز قبل از ظهور قاعده‌هاى ماهانه در خانمها،تجویز مى شود.

جوشاندهء پانزده گرم گل خشك اسطو خودوس در یك لیتر آب، براى تنظیمرگل خانمها مفید است.

پرتقال با آناناس، هلو و مارمالاد ضد فیبروم است.

دمكرده آویشن تازه یا خشك به مقدار ١٠ گرم در یك لیتر آب در هنگام قطعاتفاقى قاعدگى مصرف مى شود.

ترخون، منظم كننده عادت ماهانه است. در این مورد دم كرده ی آن را به مقدار 25  تا ٤٠ گرم در یك لیتر آب مصرف كنید.

جوشانده ریشه‌هاى تازهء جعفرى به مقدار ١٠٠ گرم در یك لیتر در آب، قاعده آوراست.

جوشانده تخم جعفرى به مقدار ١٠٠ تا ١٢٠ گرم در یك لیتر آب براى درمانقاعدگیهاى سخت یا اتفاقى مفید است.

دمكرده تخم هویج به مقدار یك قاشق چایخورى در یك فنجان آبجوش، قاعدهآور است و قاعدگیهاى ماهانه را تسهیل مى كند.

سه یا چهار به را قطعه قطعه كرده در یك لیتر آب به مدت ٢٠ - ٣٠ دقیقهبجوشانید، مصرف این جوشانده خاصیت شستشوى رحم دارد.

جوشانده پوست خارجى میوه ی درخت گردو به مقدار پنجاه تا شصت گرم دریك لیتر آب به صورت تزریق براى دفع ترشحات رحم زنان به كار مى رود.

جوشانده ی برگ گردو به مقدار پنجاه گرم در یك لیتر آب به شكل تزریق براىمعالجه ترشح آب سفید در زنان در رحم آنان مصرف مى گردد.

دمكرده ١٥ گرم زعفران در یك لیتر آب كه روزى ٢ - ٣ - فنجان نوشیدهشود اختلالات قاعدگى را رفع مى كند.

زیرهء سیاه، قاعدگى را به جریان مى اندازد. سیاه دانه قاعده آور است.

سنبل ختائى در مورد ترشحات سفید در زمان قاعدگى مصرف مى شود.

گزنه ی سپید براى ترشحات سفید رحم و خونریزیهاى رحم مفید است.مقدار مصرف آن ٣٠ گرم گل خشك گزنه در یك لیتر آبجوش است. جوشانده گلگزنه براى قاعده‌هاى سخت نیز مصرف مى شود.

گل شقایق نعمانى براى دردهاى رحم مفید است. در این مورد باید یك تا سهدسى گرم آن مصرف شود.

چنانچه زنان حامله یك ماه قبل از وضع حمل، دمكردهء مریم گلى را مرتببنوشند، آسانتر وضع حمل خواهند كرد.

دمكرده ی هفت بند به مقدار یك قاشق سوپخورى در یك لیوان آب جوش كهروزى ٢ تا ٤ فنجان نوشیده شود براى درمان ترشحات سفید در زنان و ورم رحممفید است.

افسنتین قاعده آور است.

جوشانده ی اكلیل كوهى مقوى كم خونى قاعدگى زنان است.

پرتقال ضد ترشحات سفید است و بیمارى ترشحات سفید در زنان را معالجهمى كند.

 در هاون، زرشك را بكوبید، سپس ده گرم از زرشك كوبیده را در یك دسىلیتر آب تا دو ساعت بخیسانید، بعد ظرف محتوى آن را روى آتش بگذارید تابه جوش بیاید و یك دقیقه به همان حال بماند. سپس آن را از روى آتش بر دارید و بگذاریدخنك شود. وقتى خنك هر روز سه تا چهار فنجان كوچك از آن را بنوشید. اینجوشانده براى تسكین اختلالات دوره یائسگى خانمها بسیار مفید است و با مصرفآن این اختلالات بر طرف مى شود.

احتیاط: مصرف زعفران در دوره باردارى سبب سقط جنین مى شود.

مدیر سایت بازدید : 470 چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 نظرات (1)


 سینوزیت، یکی از مشکلات شایع بویژه در فصل زمستان است. سینوس‌ها حفره و فضا‌های خالی در اطراف بینی در استخوان جمجمه است.
 

سینوزیت یعنی التهاب یا عفونت این حفره ها که معمولا به دنبال یک سرماخوردگی معمولی یا آلرژی و حساسیت رخ می دهد.

علائم این بیماری متنوع بوده و از سردرد، آبریزش بینی، احتقان و گرفتگی بینی، تب، گلودرد، خلط پشت حلق، احساس درد یا حساسیت و سنگینی در اطراف چشم یا پیشانی متفاوت است.

بسیاری از بیمارانی که سینوزیت مزمن دارند، می دانند در بسیاری موارد مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر کمک چندانی به درمان مشکلشان نمی کند، اما آیا در طب سنتی و مکمل راه های ساده و کم عارضه تری برای رفع یا کاهش این مشکل وجود دارد؟

یکی از بهترین و ساده ترین راه ها شست وشوی مجرای بینی با آب نمک بسیار رقیق یا نرمال سالین است. غرغره آب نمک نیز از انتشار عفونت به گلو جلوگیری می کند.

خشکی و آلودگی هوا این مشکل را تشدید می کند. بنابراین استفاده از ماسک یک توصیه بسیار جدی است. ایجاد یک رطوبت ملایم در منزل با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز یا بخور نیز می تواند کمک زیادی به درمان سینوزیت کند.

علت بسیاری از سینوزیت ها حساسیت و آلرژی است، بنابراین پرهیز از مواد حساسیت زا از جمله گرده گل و گیاهان، گرد و غبار و مواد شیمیایی نیز مفید است.

گیاهان دارویی نیز می تواند به بهبود فرد کمک کند. دم کرده زنجبیل تازه، یک نوشیدنی موثر برای کاهش علائم سینوزیت است.

چای دارچین یا دم کرده آویشن نیز می تواند به بازشدن مجاری تنفسی و دفع سرما از بدن کمک کرده و در درمان بیماری مفید باشد.

رازیانه یا آنیسون یک ضداحتقان طبیعی است که می تواند به کاهش سرفه و کم کردن التهاب و احتقان مجاری تنفسی کمک کند.

گاهی شیرین بیان نیز به عنوان یک ضدالتهاب توصیه می شود.

استفاده از اسانس نعنا به صورت موضعی در اطراف بینی و شقیقه ها نیز در کاهش درد و احتقان و سایر علائم موثر است.

اسطوخودوس و گلپر نیز از سایر گیاهان موثر در کاهش علائم است.

دم کرده بابونه در رفع التهاب و احتقان مفید است. بنفشه سه رنگ و به دانه نیز باعث کاهش تحریک گلو شود.

گیاه افدرا یا ماخــوانگ نیز به عنوان یک ضداحتقان طبیعی می تواند باعث کاهش سرفه و علائم سینوزیت شود.

طب سوزنی نیز از روش های بسیار موثر در برطرف کردن علائم بیماری سینوزیت است.

تحریک نقاط طب سوزنی در اطراف بینی یا فشار و ماساژ این نقاط نیز می تواند کمک کننده باشد.

مصرف فراوان مایعات گرم و پرهیز از غذاهای محرک و ادویه جات نیز برای بیماران سینوزیتی ضروری است. توصیه می شود از درمان خودسرانه پرهیزکرده و هر روش درمانی را با نظر پزشک معالج خود انتخاب کنید. 

مدیر سایت بازدید : 455 چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

میگرن چیست:سردردهای یک طرفی یا دو طرفی که از قسمت قدامی سر(جلو) تا خلفی سر (پشت) ادامه دارد،گاه این حمله سردرد چنان است که به فرد حالت تهوع دست می دهد.این حمله از یک ساعت تا چند ساعت ادامه دارد.این عارضه هم ژنتیکی است و هم مربوط به غذا و اعصاب، تا امروز که من این مطالب را برای شما می نویسم ،هنوز علم درمان قطعی برای این عارضه پیدا نکرده است .امیدوارم که مقداری از درد را با استفاده ازتجربیاتم در شما کاهش دهم.(به یاری خدا)

مواد غذایی میگرن زا:

برخی مواد غذایی باعث تشدید اتساع عروق مغزی شده نهایتاً باعث بروز سردرد های شدید در افراد حساس به عارضه میگرن می شوند .


این مواد غذایی عبارتند از:

پنیر- گوجه فرنگی- فلفل قرمز و سیاه - ماهی دودی -تن ماهی- پیتزا- پیاز داغ -باقلا- آجیل-موز.

 

طی تجربه چند سالی که دارم ،مواد غذایی فوق ،بالاترین اثر را روی سردرد های میگرنی داشته اند.

 

نسخه اول:

3/1لیوان عرق اسطوخدوس+3/1لیوان عرق سنبل الطیب+3/1لیوان آب (روزی 1 تا 2 لیوان میل کنید).

 

(( عرقیات تهیه شده از شرکتهای معتبر باشد مثلا مارک ترگل)).

 

نسخه دوم:

ماساژ روغن زنبق(اصل باشد) به پیشانی و داخل بینی.

 

نسخه سوم:

50 گرم گل بابونه+ 50 گرم گل راعی ( چای کوهی)+25گرم سنبل الطیب + 25 گرم اسطوخدوس

 

گیاهان بالا را کاملا مخلوط کرده ، مقدار یک چنگ از مخلوط را با آب سرد بشویید سپس با یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده روزی 2 لیوان میل کنید.(اگر بیماری قند ندارید میتوانید با تکه ای نبات این معجون را میل کنید).

 

با رژیم مناسب غذایی و استفاده از نسخه های فوق سردرد میگرن کمتر شما را تهدید میکند.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 661
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 508
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 230
  • باردید دیروز : 336
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 114
  • بازدید هفته : 1,063
  • بازدید ماه : 816
  • بازدید سال : 33,113
  • بازدید کلی : 1,086,244
  • کدهای اختصاصی

    عطاری آنلاین
     , عطاری 24 , عطاری , عطاری اینترنتی , عطاری آنلاین , عطاری دکتر روازاده , عطاری های تهران , عطاری دایا , عطاری تورنتو , عطاری در لندن , عطاری ابا , عطاری اصفهان , عطاری ابن سینا , عطاری ابا اصفهان , عطاری ایرانیان , عطاری ابا94 , عطاري انلاين , عطاری اهواز , عطاری ایلیا , عطاري آنلاين , عطاری آبا , عطاری آنلاین وبلاگ , عطاری آقای قدیری , عطاری آریایی , عطاری آویشن , عطاری آنلاین روازاده , عطاری آستانه شیراز , عطاری آریاشهر , عطاری به انگلیسی , عطاری بزرگ شرق , عطاری بزرگ تهران , عطاری بهارنارنج , عطاری بوعلی , عطاری بهار , عطاری بزرگ نارمک , عطاری باغ خدا , عطاری برای لاغری , عطاری بهشت , عطاری پل چوبی , عطاری پویانا , عطاری پاسارگاد شیراز , عطاری پارک وی , عطاری پل ستارخان , عطاری پونه , عطاری پامچال , عطاري پامچال , عطاری پارسا , عطاری پاسداران , عطاری تهران , عطاری تبریز , عطاری تهرانی , عطاري تهران , عطاری تجریش , عطاری ترنج , عطاری تهرانپارس , عطاری تبریزی , عطاری تریتا , عطاری ثابت , عطاری ثعلب , عطاری جلالی , عطاری جلال , عطاری جلالی ابادان , عطاری جینسینگ , عطاری جردن , عطاری جاویدی , عطاری جاده ابریشم , عطاری جمشید خدادادی , عطاری جنسینگ , عطاری جمالزاده , عطاری چیست , عطاری چهار فصل , عطاری چهل گیاه شیراز , عطاری چینی , عطاری چیذر , عطاری چاق کننده , گیاهان عطاری چربی سوز , عطاری حکیم چنومیا , داروی عطاری برای چاقی , عطاری حکیم , عطاری حکیم تهرانی , عطاری حکیم خراسانی , عطاری حکاک اهواز , عطاری حاج اسماعیل اصفهان , عطاری حکیم مومن تبریزی , عطاری حسامی , عطاری حکمت طرقبه , عطاری حکیم شهرضا , عطاری حاج نوروز , عطاری خوب در تهران , عطاری خوب در شیراز , عطاری خوب , عطاری خوب در اصفهان , عطاری خوب در کرج , عطاری خوب در اهواز , عطاری خیابان مطهری , عطاری خدادادی , عطاری خوب تهران , عطاری خورشید دکتر سماواتی , عطاری در تورنتو , عطاری دالاهو , عطاری در تهران , عطاری دینی , عطاری دانیال , عطاری در اصفهان , عطاری در شیراز , عطاری رضاییان , عطاری روازاده , عطاری رایگان , عطاری رضائیان , عطاری ره , عطاری رضایی , عطاری روغن , آدرس عطاری روازاده , دکتر عباس عطاری روانپزشک , آدرس عطاری دکتر روازاده , عطاری زنجان , عطاری زعفرانچی , عطاری زیتون , عطاری زود انزالی , عطاری زاهدان , عطاری زیر پل چوبی , عطاری زمانی , عطاری زکریا , عطاری زعفران , زهرا عطاری , عطاری سبزینه , عطاری سینا , عطاری سلامت , عطاری سنتی , عطاری سید شیرازی , عطاری سبز , عطاری سید جلال , عطاری سراجیان , عطاری سقطی تبریز , عطاری سیستانی , عطاری شفا , عطاری شقایق , عطاری شیراز , عطاری شرق , عطاری شمس , عطاری شفا روازاده , عطاری شبانه روزی , عطاری شاه جهان , عطاری شهرکرد , عطاری شفا تهران , عطاری صحرا , عطاری صورتی , صنف عطاری , صالح عطاری , صنایع پزشکی عطاری , عطاری صبا , عطاری صالحی , عطاری صداقت , عطاری صادق , عطاری صانعی , داروی عطاری ضد سرفه , عطاری طیرانی مشهد , عطاری طیرانی , عطاری طب سنتی , عطاری طبیب , عطاری طب الرضا , عطاری طب الکبیر در اصفهان , عطاری طوبی , عطاری طاهرنژاد , عطاری طب النجات , عطاری طاها , عطاری عقیلی خراسانی , عطاری عطارنژاد , عطاری عطار , عطاری علیزاده , عطاری عرفان , عطاری عبا , عطاری عمده فروش , عطاري عقيل خراساني , عطاری عمده , عطاری علیزاده اهواز , عطاری غرب , عطاری غرب تهران , عطاری غرب کشور , عطاری غرب همدان , مجهزترین عطاری غرب , معجزه ترین عطاری غرب , عطاری های غرب تهران , عطاری شهرک غرب , عطاری بزرگ غرب , عطاری در غرب تهران , عطاری فرامرزی , عطاری فرهنگ , عطاری فیسبوکی , عطاری فیس بوک , عطاری فرمانیه , عطاری فرزین , عطاری فیض مند , عطاری فارابی , عطاری فیاضی , عطاری فریور , عطاری قم , عطاری قائم , عطاری قاسمی , عطاری قزوین , عطاری قانون , عطاری قدیری , عطاری قهوه سبز , عطاری قرص کمر , عطاری قدیمی , عطاری قاصدک , عطاری کربلایی , عطاری کرمانی , عطاری کیمیا , عطاری کرج , عطاری کرمان , عطاری کعبه , عطاری کرمانشاه , عطاری کربلایی بهارستان , عطاری کیمیا در پاسداران , عطاری کیمیا پاسداران , عطاری گلها , عطاری گله داری در اهواز , عطاری گل سرخ , عطاری گیاهی , عطاری گلبرگ , عطاری گله داری , عطاری گله داری اهواز , عطاری گیاهان دارویی , عطاری گل نرگس , عطاری گرگان , عطاری لاغری , عطاری لپه ییان , عطاری لقمان حکیم , لیست عطاری های تهران , لیست عطاری های مشهد , لوازم عطاری , لیست عطاری های شیراز , ليست عطاري هاي تهران , لیست عطاری های اصفهان , لیست عطاری , عطاری معروف تهران , عطاری معجزه , عطاری مشهد , عطاری معتبر , عطاری میر قهاری , عطاری معروف شیراز , عطاری مرتضی علی , عطاری ممتاز , عطاری معروف , عطاری مدرن , عطاری ناجیان , عطاری نور , عطاری نیشابوری تهران , عطاری نیشابوری , عطاری نادری , عطاری نباتی , عطاری نعوظ , عطاری نیشابور , عطاری نارمک , عطاري نياوران , عطاری و لاغری , عطاری وزیر نظام , عطاری وزیر نظامی , عطاری و داروهای گیاهی , عطاری و گیاهان دارویی , عطاری و طب سنتی , عطاری ونک , عطاری ویکی پدیا , عطاری ولیعصر , عطاري وعليان , عطاری های اصفهان , عطاری های مشهد , عطاری های شیراز , عطاری های معروف تهران , عطاری های معتبر تهران , عطاری های معتبر , عطاری های کرج , عطاری های تبریز , عطاری های اهواز , عطاری یاس , عطاری یزد , عطاری یبوست , عطاری یوسف آباد , یوسفی نژاد عطاری , دکتر یوسفعلی عطاری , عطاری های یزد , یگانه عطاری , عطاری طوبی یوسف آباد ,  , عطاری آنلاین , عطاری آنلاین وبلاگ , عطاری آنلاین روازاده , عطاری آنلاین رازک , عطاري آنلاين , سایت عطاری آنلاین ,