loading...
عطاری آنلاین
اطلاعیه سایت عطاری
از آن جا که این سایت تحقیقات گسترده ای را پیرامون گیاهان دارویی ، عرقیجات ، ادویه جات و... آغاز کرده خواهشمندیم هر کدام از بازدید کنندگان گرامی ما را با نظرات خویش راهنمایی کنند و همچنین اگر اشکالی در مطلبی از سایت وجود دارد در نظرات همان مطلب به اطلاع ما برسانند تا دیگر بازدید کنندگان به اشتباه از مطلبی نتیجه گیری نفرمایند.

آخرین ارسال های انجمن
مدیر سایت بازدید : 639 شنبه 22 اسفند 1394 نظرات (0)


با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و شروع سال جدید بسیاری از خانواده ها خود به سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین خود اقدام می کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با راه هایی برای سبز کردن عنوان سبزه آشنا کنیم.

به گزارش عطاری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای تهیه سبزه عید، به خاطر داشته باشید که از بذر انواع سبزیجات می‏ توانید استفاده کنید، هر کدام که در اختیار باشند. مقداری گندم، عدس، ماش در تمامی خانه ها یافت می شود.

در مورد سبز کردن این دانه ها، ارزان بودن بذرهای تهیه شده دست شما را برای تهیه انواع سبزه ها باز می گذارد  بخصوص موقعی که بخواهیم در چند بشقاب یا در چند سینی سبزه ها را سبز کنیم. معمولا بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذرها هستند.

به خاطر داشته باشید  که این گونه بذرها باید سالم و تازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگهداری کرده ‏اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏ شوند.

سبز کردن گندم

۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم. وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.

سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند. وقتی گندم‌ها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.

در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم. روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.

وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته وظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.

سبز کردن عدس

حدوداً ۱۵-۱۸ روز قبل از عید داخل کاسه مقداری عدس ریخته و با آب پر می‌کنیم و می گذاریم چند روز در دمای اتاق بماند. عدس معمولا آب را به خود جذب می‌کند. گاهی‌ کنترل می‌کنیم و اگر آب عدس کشیده شده بود باز هم به آن آب اضافه می‌کنیم و می گذارم تا عدس‌ها جوانه بزنند( گندم یا عدس داخل آب جوانه نمیزند. فقط باید کاملا خیس بخورند. وقتی عدس های خیس خورده را لای دستمال نم دار منتقل کنیم شروع به جوانه زدن می کنند.) بهتر هست که آب عدس را هر روز عوض کنیم چون ترشیده و کف می‌کند.

بعد از آن که عدس‌هایتان کمی‌ جوانه زدند آنها را آبکش کرده و در ظرفهای مورد نظر ریخته و روی آنها را با دستمال حوله ی پوشانده و روی آن‌ها آب بپاشید و کنار پنجره جای که نه سرد و نه زیاد گرم هست می گذاریم تا رشد کنند.

توجه داشته باشید هر روز باید عدس‌ها را خیس کرده و آب اضافه آنها را بیرون ریخت. و حتما دستمال رویی را مرطوب نگهدارید. هیچوقت عدس‌هایتان را به صورت لایه نازک در ظرفتان نریزید. بهتر هست که کمی‌ به صورت گنبدی شکل در آورید.

بعد از آن که جوانه ها مقداری رشد کرده و کمی‌ سبز شد می توانید دستمال روی آن هارا برداشته و به آب دادن عدس‌ها ادامه دهید و مطمئن باشین که نور طبیعی به آنها بخورد و حتما ظرفتان را گاهی‌ بچرخانید تا سبزه‌ها به صورت کج به طرف نور رشد نکنند.

سبز کردن قره ماش

دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن‌، آب می‌ریزیم. پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم . پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری کهاز قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم ، می‌ریزیم و روی آن‌ها را بادستمال خیس می‌پوشانیم.

پس از سه روز دستمال را از روی قره ‌ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی که فقط مرطوب بمانند روی آن‌ها،‌ آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.

این دانه ها طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.

سبزه ‏های کوزه ‏ای

تهیه کوزه سبز نیز بسیار جالب است. با استفاده از یک کوزه سفالی و مقداری بذر تره‏تیزک (شاهی) می‏ توانیم سبزه کوزه‏ای درست کنیم.

ابتدا کوزه را از آب پر می‏ کنیم و برای مدت یک شبانه ‏روز آن را همان‏طور پر از آب نگه می‏ داریم تا جدار کوزه کاملاً خیس شود. سپس یک جوراب نایلونی روی کوزه می‏ کشیم.

بذر شاهی را که قبلاً برای مدت بیست و چهار ساعت در آب خیس کرده ‏ایم به آرامی با دست روی نایلون می‏ کشیم طوری که بذرها که حالا دیگر بعد از خیس شدن کاملاً ژله‏ ای شده‏ اند به طور یکنواخت همه جا پخش شوند. بذر شاهی به آسانی به سطح جوراب نایلونی می‏ چسبد.

کوزه را همواره پر از آب نگه می‏ داریم. چون هر روز مقداری از آب کوزه تبخیر می‏ شود باید به طور مرتب در آن آب بریزیم. آب از داخل کوزه به جداره آن راه یافته و به بیرون تراوش نموده جوراب را مرطوب می‏ کند به این ترتیب بذر شاهی جوانه زده و ریشه‏ ها به سطح بیرونی کوزه می‏ چسبند.

کوزه را در محل پر نور قرار دهید و گاه گداری آن را بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد. بعد از چند روز کوزه سبز شده و از تماشای آن لذت خواهید برد.

توصیه های کلی برای تهیه سبزه عید

- استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی.

- هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می شود.

- آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد.

– اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.

مدیر سایت بازدید : 557 شنبه 22 اسفند 1394 نظرات (1)


 
2-3 هفته قبل از عید داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی ان را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند ؛ عدس آب را به خود جذب می‌کند ، هر روز چک کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود باز هم به آن آب اضافه کنید ( عدس را در اب غرق نکنید بلکه اب را روی عدس ها اسپری کنید تا مرطوب بمانند ).
 

 
پس از چند روز یک دستمال پارچه ای را با اب نمدار کنید و روی عدس ها بگذارید سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است ( نه گرم و نه سرد ) قرار دهید.
 
هر روز عدس ها را با اب ابکشی کنید ( درون ظرف اب بریزید و خالی کنید تا عدس ها تازه بمانند ) ، روی دستمال را نیز هر روز با اسپری مرطوب کنید تا زمانیکه عدس ها جوانه بزنند.
 

 
پس از اینکه عدس ها جوانه زدند ان را به ظرف اصلی منتقل کنید ، پس از اینکه عدس ها کمی سبز شدند میتوانید دستمال را از روی ان بردارید ، سبزه را همچنان ابیاری کنید ( ابکشی و اسپری کردن اب ).
 
سبزه را در جایی قرار دهید که از نور مناسبی برخوردار است ، در این مدت نیز هر روز ظرف را نسبت به منبع نور اتاق بچرخانید تا سبزه ها یکدست رشد کنند.
 
نکته ها : اب عدس ها را هر روز تعویض کنید تا عدس ها خراب و پوسیده نشوند ، هیچوقت عدس‌ها را به صورت لایه نازک در ظرف نریزید بلکه مقدار زیادی در ظرف بگذارید.


مدیر سایت بازدید : 403 جمعه 05 تیر 1394 نظرات (0)


یک متخصص طب سنتی گفت: تدابیر غذایی در طب سنتی ایران, براساس مزاج‌های مختلف تا حدی متفاوت است و هرگز نمی‌توان یک دستور را به همه جامعه پیشنهاد کرد مثلاً مصرف زیاد چای سبز برای همه مفید نیست.


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, افراط در مصرف برخی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های روزمره, اعتدال مزاج را به هم می‌زند. هر فرد باید با شناخت از طبیعت بدنش در دوران‌های مختلف زندگی, خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی را انتخاب کند که بیشترین سازگاری را با مزاج وی داشته باشد.

نکات سلامتی بخش از نگاه طب سنتی ایران

-تدابیر غذایی در طب سنتی ایران, براساس مزاج‌های مختلف تا حدی متفاوت است و هرگز نمی‌توان یک دستور را به همه جامعه پیشنهاد کرد مثلاً مصرف زیاد چای سبز برای همه مفید نیست.

-انجام زیاد حجامت, خوردن مواد بادشکن مانند زیره و رازیانه در آقایان و مصرف زیاد ترشی‌ها, خوراکی‌های سرد و تر, باعث کاهش قوای جنسی می‌شود.

-مصرف زیاد غذاهایی مانند بادمجان, کلم, عدس, گوشت گاو, سوسیس و کالباس موجب ایجاد رویاهای سیاه و ترسناک و خواب‌های پریشان می‌شود.

-بهترین ظروف برای پخت, ظروف شیشه‌ای, چینی و لعابی هستند و استفاده از ظروف مسی در دراز مدت باعث مسمومیت با مس خواهد شد.

-ناصر رضایی پور متخصص طب سنتی می‌گوید: بهترین گوشت برای افراد سالم گوشت گوسفند است. گوشت سردست و گردن از گوشت ران لطیف‌تر شمرده می‌شود یعنی هضم آن آسان‌تر است و فضولات و مواد زائد کمتری به جا می‌گذارد.

-مصرف زیاد غذاهای ترش باعث آسیب به معده, ضعف اعصاب و ایجاد بیماری‌های عصبی در دراز مدت و پیری زودرس می‌شود.

-افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند, نباید هیچ گونه دسر یا پیش غذا از جمله ماست, سبزی, سالاد, همراه با غذای اصلی میل کنند زیرا این کار باعث تشدید سوءهاضمه, نفخ و درد شکم می‌شود.

مدیر سایت بازدید : 580 پنجشنبه 28 خرداد 1394 نظرات (0)


ماه شعبان رو به پایان است و رمضان، ماه بهار قرآن در راه و  مومنین خود را برای میهمانی خدا آماده می کنند بهترین تعبیری که می توان در رابطه با ماه مبارک رمضان به کار برد این است که ما در حال وارد شدن به یک مهمانی هستیم که تفاوت هایی با مهمانی های دنیایی دارد. هرچند مهمانی ها یک نقطه مشترک باهم دارند و نقطه اشتراک آنها در این است که انسان اصولا برای مهمانی باید خود را از جهت آراستگی ظاهری و همچنین وسیله ای که با آن به مهمانی می رود، آماده کند. طبیعتا مهمانی خدا نیز آمادگی های خاصی می طلبد. اما چون این مهمانی یک مهمانی معنوی است آمادگی برای آن نیز باید جنبه های معنوی داشته باشد.

تفاوت این مهمانی با مهمانی دنیایی آن است که انسان در مهمانی های دنیایی با مادیات پذیرایی می شود اما مهمانی خدا شکل و شمایل دیگری دارد. چرا که خدا با روزه و گرسنگی و برخی محرومیت های مادی از ما پذیرایی می کند که درعین حال این محرومیت ها نتایج والاتر و بالاتری برای انسان به دنبال خواهد داشت روزه گرفتن تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم واندام‌های داخلی بدن دارد و برای حفظ سلامت و توانایی سپری کردن این ماه پرفیض لازم است در گروه‌های سنی مختلف نکاتی رعایت شود.رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد. ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.


اغلب پس از ماه مبارک رمضان افراد دچار افزایش وزن، ضعف شدید بدنی و بیماری‌های گوارشی می‌شود.ممکن است با روزه گرفتن دچار پایین آمدن قندخون شویم، بنابراین بهتر است برای افطار کردن از آب نیمه گرم، شیر، فرنی و مواد حاوی قند طبیعی مانند عسل، کشمش،  خرما و ...، استفاده شود. خوردن غذاهای چرب و پرکالری مانند آش، کله پاچه، حلوا و ... می‌تواند مضرات زیادی را در پی داشته باشد.آب سرد وانواع نوشابه‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی را به سیستم گوارش فرد وارد کنند. مصرف سوسیس و کالباس می‌تواند فرد را دچار خستگی و تشنگی کند.با توجه به طولانی بودن روز در ماه‌‌های فصل تابستان، بهتر است غذای مصرفی در وعده سحر خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند. 

بهتر است تا دو ساعت بعد از افطار شام میل نکنید. علاوه براین وعده‌ی شام باید دارای پروتئین  کافی، چربی کم و به میزان کم استفاده شود. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب بین افطار تا سحر می‌تواند در تأمین آب بدن مؤثر واقع شود. خوردن میوه‌جات و سبزیجات نیز علاوه بر آب‌رسانی بدن می‌تواند برای جلوگیری از یبوست مفید باشد.برای وعده‌ی غذایی سحر توصیه می‌شود از موادغذایی که مولکول درشت هستند استفاده شود مانند سیب‌زمینی و نان، چرا که این مواد زمان بیشتری برای هضم شدن لازم داشته و می‌توانند انرژی مورد نیاز افراد را تأمین کنند.افراد بیماری که علاقه به روزه گرفتن دارند نباید خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع یا تغییر دهند. قطع ناگهانی برخی از داروها می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین لازم است بیماران با پزشک خود در این خصوص مشورت کنند.پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و تند غذا خوردن نیز می‌تواند از بروز اختلالات گوارشی جلوگیری کند.

 راهکار کاهش ضعف ناشی از گرسنگی وتشنگی
خوردن غذاهای پروتئینی موقع سحر، ضعف ناشی از گرسنگی را کاهش می دهد.مصرف غذاهای مرکب چون چلوگوشت، ماکارانی یا چلوکباب می‌تواند از گرسنگی زود رس درهنگام ماه رمضان پیشگیری کند این مسئله به خصوص به دلیل 17ساعت روزه داری در طول روز اهمیت پیدا می‌کند این مواد غذایی ترکیبی به دلیل آنکه دیر هضم هستند به این مسئله کمک می‌کنند.مصرف مواد غذایی که حاوی قند ساده هستند در هنگام سحر توصیه نمی‌شود از این مواد غذایی می‌توان به شربت و مربا اشاره کرد این مواد غذایی قند خون فرد را به سرعت بالا می‌برند و سبب ترشح انسولین بدن فرد دم صبح می‌شود این مسئله گرسنگی را برای وی در طول روز به همراه دارد.مصرف فراوان آب در فاصله میان افطار تا سحر می‌تواند از بروز تشنگی در طول روز جلوگیری کند همچنین مصرف زیاد سبزیجات مانند کاهو می‌تواند در این مسئله تاثیر بگذارد.


نکات تغذیه ‌ای برای روزه‌ داری در فصل‌ گرما
1. برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

2. سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

3. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

4. بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

5. سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

 6. بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

7. خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

8. برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

9. بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

10. سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

11. برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

12. ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

13. وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.
 
14. نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

15. برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید.
اسلام دین آسان و بنای آن بر سهولت و سخت نگرفتن است. هر کس مریض یا مسافر باشد، باید روزه نگیرد و قضای آن را بگیرد. اگر وضو گرفتن برای کسی مشکل است، باید تیمّم کند. اگر ایستاده نماز خواندن برایش مشکل است، اجازه ی نشسته نماز خواندن را می دهد که این قانون به نام «قاعده ی لاحرج» در فقه مشهور است.

جمع بندی:
خلاف عقیده برخی افراد که در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن برای روزه‌داری افزایش می‌دهند، این کار روزه‌داری را سخت‌تر می‌کند.بهترین کار برای کاهش فشار گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از این هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود.این کار موجب می‌شود سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن کاهش یابد و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند. در این زمینه مصرف تمام گروه‌های غذایی متناسب با هم باید کاهش داده شود و در این بین کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای اهمیت بیشتری دارد، زیرا موجب خواهد شد بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر عادت کند.در کنار انجام این کار، تمام عادات غذایی مانند مصرف میان‌ وعده‌ها و نیز مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نیز شکلات و شیرینی باید کنار گذاشته شود.این کار موجب خواهد شد تا سطح این مواد در خون کاهش یابد و وابستگی به آنها به ویژه به قهوه و شکلات کم شوددر غیر اینصورت ادامه عادات غذایی تا شروع ماه رمضان موجب خواهد شد در روزهای ابتدای روزه‌داری دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه شوید و تحمل روزه‌داری برای شما دشوار شود.هشدارهای غذایی برای روزه‌گیران
در طول افطار تا سحر باید به ازای هر20 کیلوگرم وزن بدن حدود 700 سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف شود.در وعده سحر بایستی از خوردن کله‌پاچه و غذاهای پرچرب، سوسیس و کالباس، سس مایونز، نمک و ادویه‌جات به خصوص فلفل خودداری شود. زیرا این مواد اصطلاحا ایجاد آتش می‌کنند و برای هضم و دفع نیاز به آب فراوان دارند و باعث تشنگی شدید می‌شوند. در این وعده مقداری برنج یا ماکارونی بدون روغن، مقداری گوشت سفید، ماست کم چرب و سالاد بدون سس و در کنار آن مقداری میوه و مایعات پیشنهاد می‌شود.در زمان افطار نیز باید یک وعده مفید و کم حجم در نظر گرفته شود مثلا مقداری حلیم که به آن کمی عسل اضافه شده باشد به همراه یک لیوان شیر یا چای کم‌رنگ گزینه مناسبی است.از نیم ساعت پس از وعده افطار نوشیدن جرعه جرعه مایعات شروع شود و از یک ساعت پس از آن مصرف میوه و سبزیجات به دلیل بالا بودن فیبر و تامین ویتامین‌های محلول در مایع ضروری است. فیبر به دلیل اینکه آب فراوانی به خود جذب می‌کند در این دوران در رفع تشنگی بسیار کارسازاست.برای وعده غذایی شام نیز باید یکی از کربوهیدرات‌های مرکب مانند نان، برنج، ماکارونی یا سیب‌زمینی به همراه مواد پروتئینی  مانند انواع گوشت‌ها یا سفیده تخم‌مرغ، سالاد و ماست کم چرب در برنامه غذایی لحاظ شود.یادتان نرود در طول افطار تا سحر باید به ازای هر 20 کیلوگرم از وزن بدن حدود 700 سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف کنید تا بدن‌تان با کم‌آبی مواجه نشود، زیرا سلول‌های بدن در محیط کم‌آبی اکسیده می‌شود.

سخن آخر:
ماه رمضان، آن نام برگرفته از نام خدای سبحان، عید بزرگ وفرخنده ای است که نور محبت از آن شمس می تابد و بهار را برای دوستداران حق به ارمغان می آورد و این خجستگی و مبارکی برای میهمانان جوان، آن محبوبان میزبان مهربان، سبزی و خرمی را به دنبال داردماه مبارک رمضان که از آن به عنوان (عید اولیای الهی) یاد شده است، ممتاز ترین زمان پیوند خلق با خالق و موسم میهمانی پر راز و رمز الهی برای انسان است. از این رو، بایسته و سزاست تا رمضان را در منظرجوانان، بهاران دل ترجمه کنیم.رمضان، موسم عبادت و شستشوی جان در نهر پاک روزه داری است. بندگان خدا در این ماه با اتصال به حلقه های دعا و عبادت، آسمانی می شوند و وجود خود را جانی تازه می بخشند.روزه گرچه فوائد و منافع طبی از قبیل: دفع و برطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگی را دارد؛ اما سحرخیزی ولطافت روح واستجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگری است ومحروم واقعی کسی است که از این همه خیر وبرکت محروم باشد.غذای این ماه، غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است، نه غذای جسم. لطف غذای این مهمانی، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه ی آن در ماه رمضان، همچون تلاوت تمام قرآن در ماه های دیگر است.این مهمانی، هیچ گونه همخوانی و شباهتی با مهمانی های دنیوی ندارد. خداوندِ عالِم و غنی و خالق و باقی و عزیز و جلیل، میزبان انسان های جاهل و فقیر و فانی و مخلوق و ذلیل می شود و می گوید: «من دعایتان را مستجاب می کنم و برای هر نفسی که در ماه رمضان می کشید، پاداش تسبیحی عطا می کنم».

مدیر سایت بازدید : 412 پنجشنبه 28 خرداد 1394 نظرات (1)

برنامه غذايي ما در ماه مبارک رمضان نبايد نسبت به قبل خيلي تغيير کند و در صورت امکان بايد ساده باشد. همچنين بايد طوري تنظيم شود که بر روي وزن طبيعي تأثير زيادي نداشته باشد.


با توجه به ساعات طولاني گرسنگي در روز، بايد غذاهايي را مصرف کنيم که به کندي و دير هضم مي شوند مثل غذاهاي حاوي فيبر زياد. غذاهاي ديرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش مي مانند، در حاليکه غذاهاي زود هضم فقط3 تا4 ساعت در معده باقي مي مانند و فرد خيلي زود احساس گرسنگي خواهد کرد.

 


غذاهاي دير هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبيا، عدس ، آرد سبوس دار ،‌ برنج با پوست و غيره ( که کربوهيدرات هاي پيچيده ناميده مي شوند).

 


غذاهاي زود هضم عبارتند از: غذاهايي که حاوي قند، آرد سفيد و غيره هستند (که به اين گروه کربوهيدرات هاي تصفيه شده گفته مي شود).

 


غذاهاي حاوي فيبر غذايي عبارتند از: غذاهاي حاوي سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، انواع سبزي ها مانند لوبياي سبز، نخود،‌ ذرت،‌ اسفناج، برگ چغندر، ميوه هاي با پوست، ميوه خشک شده مثل برگه زردآلو ، انجير،‌ آلو خشک، بادام و غيره.
غذاهاي مصرفي بايد در حالت تعادل با يکديگر باشند و از همه گروه هاي غذايي مثل ميوه، سبزيجات،‌گوشت و مرغ و ماهي، نان و غلات و گروه شير و لبنيات بايد در برنامه غذايي ما وجود داشته باشد.
غذاهاي سرخ شده بايد به مقدار کم مصرف شوند، زيرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب مي شوند.

 

 

از چه غذاهايي پرهيز کنيم ؟

1 - غذاهاي سرخ کردني و چرب


2- غذاهاي حاوي قند زياد


3 - خوردن غذاي زياد بخصوص هنگام سحر


4 - خوردن چاي زياد هنگام سحر. چاي باعث افزايش ادرار شده و از اين طريق نمک هاي معدني که در طول روز بدن به آنها نياز دارد، دفع مي شوند.

 

5 - سيگار : اگر شما نمي توانيد کشيدن سيگار را يک دفعه قطع کنيد از هفته هاي قبل از ماه رمضان مصرف آن را به تدريج کاهش دهيد.

 

 

چه غذاهايي را مصرف کنيم ؟

1 - مصرف کربوهيدرات هاي مرکب در سحر که مدت طولاني تري هضم مي شوند و باعث مي شوند که کمتر گرسنه شويد.


2- حليم يک منبع عالي پروتئين بوده و از غذاهائي است که دير هضم مي شود.


3 - خرما منبع عالي قند، ‌فيبر، کربوهيدرات، پتاسيم و منيزيم مي باشد.


4 - مغز بادام غني از املاح خصوصا کلسيم و فيبر مي باشد.


5 - موز منبع غني پتاسيم، منيزيم و کربوهيدرات مي باشد.


6- مصرف زياد آب يا آب ميوه در فاصله بين افطار و زمان خواب باعث تأمين آب مورد نياز بدن مي شود.

 

 

مشکلات سلامتي، علل و درمان آن

يبوست
يبوست مي تواند باعث ايجاد بواسير، شقاق هاي دردناک مقعد و سوء هاضمه به همراه نفخ شود.


علل: مصرف کربوهيدرات هاي تصفيه شده، مصرف کم آب و فيبر غذايي.


درمان: مصرف کم کربوهيدرات هاي تصفيه شده، افزايش مصرف آب، استفاده از سبوس در پخت نان ها، استفاده از آردهاي قهوه اي و سبوس دار

 

 

سوء هاضمه و نفخ
علل: پرخوري، مصرف زياد غذاهاي چرب و سرخ شده، غذاهاي تند و ادويه دار، غذاهايي که ايجاد نفخ مي کنند مثل تخم مرغ،‌ کلم ، لوبيا، عدس و نوشابه هاي گازدار


درمان: پرخوري نکنيد، آب ميوه يا آب بنوشيد. از غذاهاي سرخ کردني اجتناب کنيد.

 


ضعف ( افت فشار خون )
علائم: افزايش تعريق، ضعف، خستگي، کم شدن انرژي، سرگيجه بخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پريده و احساس افتادن که اين علائم بيشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق مي افتند.


علل: مصرف کم مايعات و کاهش مصرف نمک


درمان:به مکان هاي گرم نرويد. مصرف نمک و مايعات را افزايش دهيد.


توجه: افت فشار خون بايد با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأييد شود. افراد داراي فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان نياز به تنظيم مجدد داروهاي خود توسط پزشک داشته باشند.

 

 

سردرد
علل: عدم مصرف کافئين و تنباکو،‌انجام کار زياد در طول روز، کم خوابي، گرسنگي که معمولاً در طول روز بيشتر شده و در انتهاي روز بدتر مي شود. سردرد وقتي با افت فشار خون همراه شود، مي تواند منجر به سردرد شديد و حالت تهوع قبل از افطار شود.


درمان: در طول يک تا دو هفته قبل از ماه رمضان به تدريج مصرف کافئين و تنباکو را قطع کنيد. چاي سبز و بدون کافئين ممکن است جايگزين خوبي باشد. همچنين برنامه خود را در طول ماه رمضان طوري ترتيب دهيد تا خواب کافي داشته باشيد.

 

 

کاهش قند خون
علائم: ضعف، سرگيجه، خستگي،‌کاهش تمرکز،‌ تعريق زياد، لرزش بدن، عدم توانائي براي انجام فعاليت هاي بدني، سردرد و تپش قلب.


علل در افراد غير ديابتي: مصرف زياد قند مثل کربوهيدرات هاي تصفيه شده مخصوصاً در هنگام سحر باعث مي شود که بدن مقدار زيادي انسولين توليد کرده و باعث افت قند خون شود.


درمان: خوردن غذا هنگام سحر و کاهش مصرف نوشيدني ها و غذاهاي حاوي قند.


توجه: افراد ديابتي ممکن است به تنظيم مجدد داروهاي خود در ماه رمضان احتياج داشته باشند و بايد با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

انقباضات عضلاني
علل: مصرف کم غذاهاي حاوي کلسيم، پتاسيم و منيزيم


درمان: خوردن غذاهاي غني از املاح بالا مثل: سبزيجات، ميوه جات، شير و لبنيات، گوشت و خرما


توجه: افراد داراي فشار خون بالا که تحت درمان هستند و افراد دچار سنگ کليه، بايد با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

زخم معده،‌ سوزش سردل، التهاب معده
افزايش سطح اسيد در معده خالي در ماه رمضان باعث تشديد زخم و التهاب معده مي شود که به صورت احساس سوزش در ناحيه معده و زير دنده ها ظاهر شده و مي تواند بطرف حلق گسترش يابد. غذاهاي تند، قهوه و نوشابه هاي سياه اين حالت را بدتر مي کنند.
درمان هاي پزشکي براي کنترل سطح اسيد معده وجود دارند وافراد مبتلا، قبل از روزه گرفتن بايد با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

سنگ کليه
سنگ کليه ممکن است در افرادي که به مقدار کم آب مي نوشند ايجاد شود. بنابراين مصرف زياد مايعات براي جلوگيري از تشکيل سنگ ضروري مي باشد.

 


درد مفاصل
علل: در طول ماه رمضان که نمازهاي بيشتري خوانده مي شود، فشار روي مفاصل زانو افزايش مي يابد. در افراد مسن و يا افراد دچار التهاب مفاصل اين مسئله باعث درد، سفتي، تورم و احساس ناراحتي مي شود.


درمان: وزن را کم کنيد تا زانوها مجبور نباشند وزن زيادي را تحمل کنند. قبل از ماه رمضان اندام تحتاني را ورزش دهيد تا براي فشار اضافي وارده، آماده باشند. آمادگي بدني باعث مي شود تا نماز راحت تر خوانده شود.

 

 

مدیر سایت بازدید : 543 پنجشنبه 21 خرداد 1394 نظرات (0)

امروزاستفاده از دارو و دمنوش‌های گیاهی در بین مردم رواج زیادی یافته به طوری‌که حتی کسانی که به استفاده از داروهایی شیمایی برای بهبود بیماریشان اعتقاد دارند نیز از تجربه  مصرف گیاهان دارویی غافل نمی‌شوند .

هزینه داروهای گیاهی با داروهای شیمایی قابل مقایسه نیست

یکی از طرفداران داروهای گیاهی گفت: من از کودکی عطاری‌ها را بیشتر از پزشکان قبول دارم؛ چراکه داروی گیاهی حتی اگر اثری هم نداشته باشد ضرر هم ندارد و به همین دلیل هم من استفاده از داروهای گیاهی را ترجیح می‌دهم.علی صمدی افزود: استفاده از داروهای شیمایی عوارضی دارد که گاه تا آخر عمردر فرد باقی می‌ماند و زندگی عادی او را مختل می‌کند ولی داروهای گیاهی غالبا عوارضی ندارند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند .وی ادامه داد: من مدت‌ها دچار عارضه پوستی بودم و برای  بهبود بارها به پزشکان متخصص مراجعه کردم ولی نتیجه‌ای نگرفتم تا این‌که به پیشنهاد یکی از اعضای خانواده به عطاری مراجعه کردم و داروی گیاهی خریدم .صمدی خاطرنشان کرد: با مصرف داروهای گیاهی تجویز شده بعد از مدتی مشکلم به طور کامل برطرف شد و بهبود پیدا کردم.صمدی درادامه با اشاره به ارزان‌تر بودن داروهای گیاهی گفت: هزینه خرید داروهای گیاهی اصلا با هزینه داروهای شیمایی برابر نیست و بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و نتیجه بهتری نیز دارد .

مردم از داروهای گیاهی انتظار معجزه نداشته باشند

فروشنده داروهای گیاهی نیز گفت: طی سال‌های گذشته تمایل مردم به استفاده از داروهای گیاهی بیشتر شده و بازار فروش این داروها رونق گرفته است.محمود سالکی افزود: اکثر مشتریان داروهای گیاهی پس از این‌که از نتیجه داروهای شیمایی نا امید می‌شوند به سمت این نوع داروها جذب می‌شوند .وی اظهار کرد : عطاری‌ها برای تجویز داروی مناسب برای فرد بیمار تنها به تجریبات خود بسنده نمی‌کنند و غالبا از نتیجه آزمایشات پزشکی بیمار پرس و جو و طبق اطلاعات به دست آورده  داروی لازم را تجویز می‌کنند .وی ادامه داد: مردم نباید انتظار داشته باشند که داروهای گیاهی بتواند تمام بیماری‌ها را آن هم درمدت کوتاه معالجه کند بنابراین مردم نباید انتظار معجزه از این داروها را داشته باشند و باید به طور منطقی و معقول به فرایند بهبود بیماری با استفاده  از این داروها نگاه کنند .

سهم گیاهان درتولید دارو درحال افزایش است

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز گفت:  انسان در طول تاریخ براساس تجارب اندوخته خود ازگیاهان دارویی درامور مختلف از جمله بهبود بیماری‌ها استفاده می‌کرده است به همین دلیل می‌توان گفت گیاهان دارویی از قدیم‌الایام  به عنوان عنصر سلامت مطرح بوده‌اند.حمید امین‌اسماعیلی افزود: متاسفانه با آغاز تمدن جدید مردم از استفاده فراگیر ازگیاهان دارویی صرف‌نظر کردند و به تدریج این باور درآنها شکل گرفت که  برای درمان بیماری‌ها از داروهای شیمیایی استفاده کنند.وی ادامه داد: البته این نگرش نیز دوام چندانی نداشت به طوری‌که در اوایل قرن ۲۰ دوره رجعت به استفاده از گیاهان دارویی آغاز شد.این مسئول با بیان این‌که امروزه سهم گیاهان دارویی در بخش دارویی کشورهای در حال افزایش است ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ تا ۵۰ درصد از داروهایی که درکشورهای توسعه‌یافته تولید می‌شوند، منشاء گیاهی دارند.امین‌اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد توجه روزافزون ایرانی‌ها در استفاده ازگیاهان دارویی بوده‌ایم و تقاضا در این حوزه افزایش قابل توجهی داشته است.وی یادآورشد: از سه دهه پیش نهادهای مختلفی برای تولید گیاهان دارویی وارد میدان شده و به طور جدی بحث تولید و عرضه این نوع گیاهان را پیگیری می‌کنند.وی گفت: اقلیم متنوع،آب وهوای خب، منابع قابل توجه و گستردگی فضا برای کشت گیاهان دارویی از مزایای ایران برای فعالیت دراین حوزه است .امین اسماعیلی افزود: در طول سال‌های گذشته علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در زمینه تولید گیاهان دارویی وارد عمل شده که همین امر شرایط  بهبود وضعیت کمی و کیفی تولیدات و حتی صادرات این محصولات را فراهم کرده است .معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: ایران می‌تواند به جایگاه مطلوبی در زمینه تولید و صادرات گیاهان دارویی برسد به شرط آن که از امکانات و داشته های خود در این زمینه استفاده  کند.

دانش پرورش گیاهان دارویی درایران محرمانه است

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، تولید یک گونه از گیاهان دارویی  با نگاه به طب سنتی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد و این فرایند تولید حدود یک میلیون دلار هزینه دارد.وی افزود: دردنیا ۵۲ هزارگونه گیاهی شناسایی شده که هشت درصد آنها به دلایل مختلفی ازجمله بهره‌برداری بی‌رویه انسان‌ها و تغییر اقلیم درحال انقراض هستند .حسنعلی نقدی خاطرنشان کرد: متاسفانه کپی‌برداری و شرایط  غیراستاندارد تولید داروهای گیاهی  در ایران، مشکلاتی در زمینه فعالیت در این بخش به وجود آورده است .رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ایران در تولید گیاهان دارویی محدودیت‌هایی وجود دارد؛ چراکه دانش پرورش اکثر گیاهان به صورت خصوصی و محرمانه باقی مانده است.

تجاری‌سازی گیاهان دارویی درایران مشکل دارد

نقدی گفت: متاسفانه تکنیک‌های تولید استاندارد داروهای گیاهی در ایران به خوبی ترویج داده نشده است.وی  در ادامه به دیگر مشکلات تولید گیاهان دارویی درکشور اشاره کرد وگفت: یکی دیگر از مشکلات در زمینه تولید گیاهان دارویی عدم تجاری‌سازی این تولیدات است.این مسئول در این خصوص توضیح داد: بسیاری از کشاورزان به سمت تولید گیاهان دارویی نمی‌روند؛ چرا که از سوددهی و کسب درآمد این گیاهان اطمینان ندارند.نقدی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد در زمینه تجاری‌سازی گیاهان دارویی تولیدی وارد عمل شود برچسب واسطه و دلال می‌خورد و همین مساله انگیزه بسیاری از افراد را برای ورود به این بخش کاهش می‌دهد.عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی در پایان یادآورشد: اگر می‌خواهیم در بحث صادرات گیاهان دارویی در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم هم باید به کمیت و هم به کیفیت تولیدات توجه داشته باشیم.

سهم صادرات جهانی گیاهان دارویی  ایران کمتر از یک درصد است

مدیرگروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی در این خصوص گفت: در ایران بیش از هشت هزار گونه گیاه شناسایی شده که دو هزار گونه از آنها دارویی هستند.داراب یزدانی افزود: ۹۹ گونه از گیاهان دارویی شناسایی شده، در طب سنتی استفاده می‌شوند.یزدانی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۵۳ شرکت در زمینه تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشور فعالیت دارند.مدیرگروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی ادامه داد: امروزه عمده تولیدکنندگان گیاهان دارویی از جمله چین، آمریکا، ژاپن و آلمان به عمده واردکنندگان این گیاهان نیز تبدیل شده‌اند .یزدانی افزود: این کشورها گیاهان را از سایر کشورها خریداری کرده و پس از فراوری به سایر کشورها فروخته و از این طریق ارزش افزوده بسیاری کسب می‌کنند .وی ادامه داد: به عنوان مثال، آمریکا سالانه ۵۱ هزار تن واردات گیاهان دارویی دارد و ۱۳ هزار تن صادرات؛ ولی اعتبار واردات و صادرات این تولیدات با یکدیگر برابر است .مسئول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حجم تجارت گیاهان دارویی در جهان به پنج تریلیون دلار برسد.یزدانی تصریح کرد: درحال حاضر بیشترین حجم صادرات گیاهان دارویی ایران به کشورهای پاکستان و امارات و پس از آن آلمان، ژاپن و چین صورت می‌گیرد .وی در پایان گفت: سهم صادرات جهانی گیاهان دارویی ایران کمترازیک درصد است و زعفران، شیرین‌بیان، صمغ‌های طبیعی و عرقیات و گلاب بیشترین اقلام صادراتی ایران به سایر کشورها محسوب می‌شود (شبکه خبری گیاهان دارویی، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴).

مدیر سایت بازدید : 404 سه شنبه 11 فروردین 1394 نظرات (0)


پیدایش بهار طبیعت، طبیعت بدن نیز دچار تغییر و تحول می‌شود که برای حفظ سلامتی باید متناسب با این تحولات ضمن مراقبت‌های بهداشتی، تغییراتی در تغذیه، استراحت، فعالیت بدنی و حتی پوشیدن لباس اعمال کرد که به حفظ سلامتی افراد کمک بسیار خواهد کرد.

مزاج فصل بهار، معتدل است، برخی افراد فصل بهار را به دلیل بروز بیماری‌هایی مثل تب‌ها، بثورات یا جوش، ورم‌ها و آلرژی‌ها بهار را در رطوبت و گرمی معتدل می‌دانند.

بیماری‌هایی که در این فصل بروز پیدا می‌کند به دلیل مزاج بد فصل نیست بلکه به علت باقی ماندن موادزائد بدن در زمستان و رقیق شدن و به حرکت درآمدن آنها در فصل بهار ایجاد می‌شود.

اگر بدن نتواند موادزائد را به طور کامل دفع کند، این اخلاط به سوی اندام‌های ضعیف رفته و باعث تولید امراض شایعی مانند دمل‌ها، ورم‌های چرکی، جوش ها، خارش، ورم‌های حلق، خونریزی بینی، زکام، گرفتگی صدا، سرفه، صرع، سکته ها و بیماری‌های دیگر می‌کند.


آقای احمدی مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی  اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی ایرانی، هر فصل با تغییرات آب و هوایی همراه است؛ طبع مخصوص به خود را دارد و اثرات ویژه‌ای روی بدن می‌گذارد. مثلاً بیماری‌های خاصی را در بدن ایجاد کرده و برخی را نیز بهبود می‌بخشد. بنابراین توجه به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی در هر فصل، یکی از راه‌های در امان ماندن از بیماری‌های مخصوص هر فصل است.

با وارد شدن به فصل بهار بدن دچار چه تغییراتی می‌شود؟
زمستان طبع سرد و تر دارد ، البته در مناطق مختلف، میزان سردی و رطوبت متفاوت است و به علت دریافت بیشتر غذاها و فعالیت بدنی کمتر، اخلاط داخل بدن ساکن و منجمد شده و حرکتی ندارند.

از اواخر زمستان و شروع تدریجی افزایش دما، کم کم اخلاط داخل بدن هم به هیجان درآمده و حرکت می‌کنند. گرمای هوا باعث رقیق شدن مواد زائد داخل بدن شده و آنها را به سمت مجاری دفعی مثل پوست می‌راند.

بروز جوش‌های پوستی یکی از این تظاهرات است. اگر مواد زائد داخل بدن زیاد باشد و طبیعت مدبره بدن هم فعال باشد؛ عوارضی مثل آلرژی، عطسه، خارش گلو، اسهال و ... ایجاد می‌شود که نباید با شیوه‌های تهاجمی مثل استفاده از آنتی هیستامین‌ها و ضد اسهال‌ها و مخصوصاً کورتون‌ها با آنها مقابله کنیم.

استفاده از روش‌های تهاجمی چه تاثیری بر بدن دارد؟
استفاده از این داروها باعث می‌شود مواد زائد داخل بدن باقی مانده و در سال‌های بعد، عوارض شدیدتری دامنگیر افراد شود. مضافاً بر این‌که داروهایی مثل کورتون‌ها زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان، دیابت و .... می‌شوند. راه درست این است که سبب ایجادکننده این عوارض را بشناسیم و آن را قطع کنیم.

راه‌های پاکسازی بدن از نگاه طب سنتی چیست؟
بنابراین دو راهکار عمده برای کمک به طبیعت مدبره و هوشمند بدن وجود دارد تا بدن بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، کمک به پاکسازی بدن و خروج مواد زائد از بدن و دیگری تولید کمتر مواد زائد داخل بدن با رعایت اصول تغذیه صحیح.

برای پاکسازی بدن از قدیم مرسوم بوده است که با آمدن فصل بهار، در هر منطقه‌ای با استفاده از سبزی‌های مخصوص همان منطقه آش‌های ساده درست می‌کردند. همچنین افزودن مقداری آلو، برگ سنا یا فلوس به این آش‌ها، ایجاد اسهال ضعیفی می‌کند که به خروج بهتر مواد زائد کمک می‌کند.

یکی از مسهل‌های ساده دیگر، استفاده از کمی پودر هلیله سیاه داخل ماست است. سبزی‌پلو با سبزی‌هایی مثل غازیاغی و شنگ نیز مفید است. افراد توجه داشته باشند که اگر مبتلا به یبوست هستند، حتماً آن را درمان کنند و بر طبق مزاج خود از ملیناتی مثل خاکشیر و آب گرم ناشتا، انجیر خیسانده در آب، روغن زیتون، روغن بادام شیرین و .... استفاده کنند.

استفاده بیرویه و خودسرانه داروهای مسهل چه عوارضی بر بدن دارد؟
استفاده بی‌رویه از مسهل‌ها مانند سنا که به طور عمومی در داروخانه‌ها یا عطّاری‌ها تجویز می‌شود، خطرناک است و باعث می‌شود که یبوست تشدید شود و فرد وابسته به این داروها شود!

یک راه کم‌هزینه دیگر برای پاکسازی بدن از مواد زائد، ورزش کردن است. ورزش باید با شدت متوسط انجام شود تا رنگ چهره رو به سرخی رود و پوست شروع به تعریق کند و ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد. بدین ترتیب بسیاری از مواد زائد، رقیق شده و از طریق پوست از بدن خارج می‌شود.

افرادی که برنامه کاهش وزن دارند، حتماً باید دقّت کنند که در تعطیلات دچار تنبلی نشده و برنامه ورزشی‌شان را قطع نکنند. صبح‌های بهاری پراکسیژن بهترین زمان برای انجام ورزش است.


 در دید و بازدیدهای نوروزی چه تغذیه‌ای باید داشته باشیم؟
برای این که حجم مواد زائد داخل بدن را افزایش ندهیم؛ بهترین راهکار، پرهیز از پرخوری و درهم خوری است. اهمیت این مسأله تا حدی است که حکمای طب سنتی ایرانی گفته‌اند که مضرترین چیز برای بدن، خوردن غذای جدید است؛ درحالی که هنوز غذای قبلی کامل هضم نشده است!

اگر این درهم خوری و غذا خوردن روی غذای قبلی از غذاهای غلیظی مثل فست‌فودها، ماکارانی، سس مایونز، سالاد الویه، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، کله پاچه، حلوا و .... باشد، باعث بروز بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، سنگ کلیه، نقرس و بسیاری از بیماری‌های بلغمی و سوداوی خواهد شد.

در فصل بهار به خصوص ایام عید از چه موادغذایی باید پرهیز کرد؟
مسأله دیگر، انتخاب نوع غذاست. در فصل بهار و نوروز نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد. چرا که این غذاها باعث تشدید عوارضی همچون دردمفاصل، دردهای نقرسی و بسیاری از بیماری‌های بلغمی و سوداوی می‌شود.

بهترین غذاها در فصل بهار به خصوص ایام عید نوروز چیست؟
بهترین غذاها، آش و سوپ ساده با گیاهان و سبزی‌های هر منطقه، سوپ جو، سبزی پلو، ماءالشعیر طبی، کاهو و سکنجبین، سمنو (مخصوصاً برای افراد مبتلا به کم خونی و ضعف) و میوه در حد متعادل است.

افرادی که سالم هستند و مشکلات معده و مفاصل ندارند؛ می‌توانند سالاد کاهو را در یک وعده با کمی آبغوره و روغن زیتون میل کنند.

افرادی که گرمای بدنشان بالاست و یا این که زیاد از شیرینی‌ها و غذاهای چرب و آجیل استفاده کرده‌اند؛ بهتر است از شربت‌های خانگی فرونشاننده حرارت مثل شربت ریواس، زرشک، غوره، نارنج و لیمو استفاده کنند.

در مورد شیرینی‌ها سعی کنید انواع کوچکتر آن‌ها را انتخاب کنید تا حجم کمتری از مواد قندی ساده و چربی‌ها را دریافت کرده باشید. توجه به شست و شوی دهان و دندان‌ها بعد از مصرف شیرینی‌ها به خصوص در کودکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار مسأله مهمی است.

برای جلوگیری از غلظت خون، مصرف روزانه یک لیوان شربت عناب مناسب خواهد بود.

چه توصیه غذایی برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی دارید؟
کسانی که آلرژی فصلی دارند، باید از مصرف غذاهایی که سریعاً در معده فساد می‌پذیرند؛ مثل خیار، گوجه فرنگی و شیر پرهیز کرده و ماءالشعیر طبی را طبق دستور تهیه و مصرف کنند: یک لیوان جو درسته و پوست کنده را با پانزده لیوان آب روی شعله ملایم بجوشانید تا زمانی که جوها کاملاً بشکفند و مرتب کف روی آب را جدا کنید. در آخر آب آن را صاف کنید و یک لیوان آن را با کمی شکر یا عسل و با شکم خالی مصرف کنید. تا دو سه ساعت بعد از آن چیزی مصرف نکنید.

اگر به فکر درمان ریشه‌ای آلرژی هستید، می‌توانید از تعطیلات نوروز استفاده کرده و زیر نظر متخصص برای سه روز فقط از ماءالشعیر استفاده کنید تا در حد بسیار بالایی از عارضه آلرژی رهایی پیدا می‌کنید.

در مورد مصرف تنقلات چه نظری دارید؟
از میان تنقلات، بادام طبع معتدلی دارد و برای اکثریت افراد قابل استفاده است؛ البته به شرط این که کهنه نباشد و در مصرف آن افراط نشود. تا روزی ده عدد بادام در روز در افراد معمولی به تقویت مغز و کبد کمک می‌کند.

انجیر هم برای کسانی که مبتلا به یبوست هستند، مناسب است. پسته و گردو طبع به شدت گرمی دارند و افراط در مصرف آنها می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

در هنگام خرید دقت شود که مغزیات کهنه نباشد و در پوست خود باشند. کسانی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، حتماً باید دقت کنند که آجیل شور استفاده نکنند؛ چرا که باعث بالا رفتن بیشتر فشار خون و افزایش احتمال گرفتگی‌های قلبی عروقی و سکته وجود دارد.

برای بیماران دچار کبد چرب، چربی خون بالا و پرفشاری خون چه توصیه غذایی دارید؟
افراد مبتلا به کبد چرب، چربی بالای خون و پر فشاری خون سعی کنند از غذاهای فریزری و بسته‌بندی شده، کنسروها، گوشت گاو و گوساله، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، سس مایونز، حلیم، کله‌پاچه، نان فطیر و خوب پخته نشده حتّی المقدور کم‌تر استفاده کنند.

همچنین دقت کنند که مصرف زیاد مواد شیرین و شور تا حدی که تشنگی شدیدی ایجاد کند و سپس مصرف آب یا دوغ یا نوشابه یخ به شدت برای کبد مضر بوده و به مرور با تکرار این عادت غلط، کبد خسته شده و به سمت کبد چرب و سیروز کشیده می‌شود.

پس سعی شود زمان مصرف آب و مایعات (به ویژه سرد و گازدار) با فاصله از غذا مصرف شود. گاهی اوقات هرچقدر آب یخ مصرف می‌کنید، عطش برطرف نمی‌شود. این نوع تشنگی، عطش کاذب نام دارد که معمولاً بعد از خوردن غذاهای غلیظ و دیرهضم رخ می‌دهد و راه برطرف کردن آن، نوشیدن یک لیوان شربت عسل گرم به صورت جرعه جرعه است.

همچنین نوشیدن یک لیوان دم‌کرده دارچین یا زنجبیل به دفع ماده ایجادکننده عطش کاذب از معده کمک می‌کند.

مدیر سایت بازدید : 333 چهارشنبه 29 بهمن 1393 نظرات (0)

انجمن علمی طب سنتی ایران برگزار می کند :

کارگاه آموزشی تغذیه در طب سنتی ویژه پزشکان، پیرا پزشکان

ظرفیت کارگاه: 25 نفر
زمان : 14 و 15 اسفند
شهریه دوره 120 هزار تومان
مکان: خیابان وحدت اسلامی، خیابان بهشت دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برنامه دوره دوم کارگاه آموزشی شماره 1 تغذیه  در طب سنتی

روز

ساعت

مبحث

مدرس

 

5شنبه

14/12/93 

8:30-8

آشنایی با اهداف کارگاه

 

10-8:30

مفاهیم و کاربرد طب سنتی و امور طبیعیه و اثر آن بر تغذیه

 

10:15-10

استراحت

11:45-10:15

سته ضروریه با تاکید بر اصلاح تغذیه

 

12:45-11:45

ناهار و نماز

14:15-12:45

تشکیل اخلاط چهارگانه از غذا وآشنایی با علائم غلبه هر خلط

 

14:30-14:15

استراحت

15:45-14:30

تقسیم بندی خوردنیها از دید طب سنتی

 

16-15:45

استراحت

17:30-16

انتخاب غذا از منظر طب سنتی و بررسی مراحل هضم

 

جمعه

15/12/93 

8-9:30

تدابیر تغذیه ای و علت نیاز به این تدابیر

 

9:30-9:45

استراحت

9:45-11:15

تدابیر آب و نوشیدنی ها

 

11:15-11:30

استراحت

11:30-13

بررسی سفره باز

 

 

 

 

* شماره کارت انجمن علمی طب سنتی ایران در بانک رفاه جهت واریز مبلغ :   1344-3892-6318-5894 *

 

شماره تماس: 55580388 - 021


لطفا پس از واریز وجه جهت ثبت نام قطعی با دفتر انجمن علمی تماس حاصل فرمایید.

مدیر سایت بازدید : 397 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (0)


دکتر مجید حاجی فرجی روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : شیر جزو اقلام غذایی پر ارزش است که در تغذیه روزانه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
وی اظهار کرد : براساس استانداردهای جهانی، برای تامین و جذب بخش اعظم کلسیم مورد نیاز بدن باید هر فرد روزانه حداقل 2 تا 3 لیوان شیر مصرف کند .
 
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف شیر 480 لیتر ( 3 لیوان ) در روز است که این میزان در کشور ما رعایت نمی شود.
 
به گفته وی با توجه به اهمیت مصرف شیر در سلامت و کاهش سرانه آن در کشور، باید برنامه ربزی ها به گونه ای باشد که حداقل روزانه 2 لیوان شیر در سبد غذایی مردم قرار گیرد.
 
وی اظهار کرد: در سال های اخیر اقدامات خوبی برای افزایش مصرف شیر در کشور صورت گرفته است اما در سال های اخیر مردم به دلایل مختلفی که هر از گاه مطرح می شود مانند افزایش قیمت، وجود پالم، مواد شوینده و مواد نگه دارنده در شیر، از فرآورده های بسته بندی شده و پاستوریزه به سمت مصرف شیر های فله ای روی آوردند.
 
حاجی فرجی اظهار کرد: وجود چنین نگرانی هایی در میان مردم، مصرف شیر را یک دوم تا یک سوم نسبت به استاندارد جهانی کاهش داده است.
 
وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته مصرف شیر در کشور حدود 15 تا 20 درصد کاهش داشته است گفت: بررسی دقیقی از الگوی مصرف شیر در کشور انجام نشده است که این تحقیقات پراکنده نیز این میزان کاهش را نشان می دهد.
 
وی گفت : شیر تنها ماده غذایی شناخته شده در طبیعت است که عمده نیازهای بدن را از کودکی تا کهنسالی تامین می کند.
 
حاجی فرجی اضافه کرد :مصرف مداوم و کافی شیر برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها، افزایش هوش و قدرت یادگیری، توان کاری، افزایش طول عمر و به طور کلی سلامتی و تکامل جسمانی و فکری انسان ضروری است .
 
رییس انجمن تغذیه ایران افزود: کاهش مصرف شیر به خصوص در کودکان و زنان می تواند به عوارض زیادی مانند کمبود ویتامین D منجر شود.
 
حاجی فرجی گفت: حدود 80 تا 90 درصد مردم به درجات مختلف کمبود ویتامین D دارند که این مسئله عوارضی همچون پوکی و نرمی استخوان را به دنبال دارد و می تواند موجب افزایش بیماری های غیر واگیر نیز شود.
 
حاجی فرجی در باره راهکارهای افزایش مصرف شیر در بین خانوار گفت: دولت باید صنعت لبنیات را مورد حمایت قرار دهد و اختصاص یارانه شیر قوی تر دنبال شود.
 
به گفته وی قطعا حمایت قوی دولت منجر به تولید بیشتر لبنیات و افزایش میزان مصرف در بین خانوار خواهد شد.
 
حاجی فرجی تاکید کرد: نظارت کافی بر روند تولیدات صنایع شیر از اقداماتی است که دولت باید با جدیت پیگیری کند و در این میان اگر با خطا و کم کاری تولیدکنندگان شیر مواجه شد بدون ملاحظه برخورد کند.
 
وی با اشاره به نقش آموزش در اهمیت مصرف شیر گفت: مردم باید متقاعد شوند که شیر را جزو مواد اصلی سبد غذایی خود قرار دهند و برای این کار برخی اقلام غیر ضرور و غیر مغذی را از سبد غذایی خود حذف کنند.
 
حاجی فرجی افزود: به عنوان مثال استفاده از نوشابه های گاز دار در بسیاری از خانواده ها حتی خانواده های کم درآمد همچنان رواج دارد در حالی که می توانند با حذف این نوشیدنی مضر، شیر را در سبد غذایی خود قرار دهند.

مدیر سایت بازدید : 313 پنجشنبه 16 بهمن 1393 نظرات (0)


1- کشور آلمان بالغ بر7000 نوع دارو بصورت قرص،کپسول،آمپول،شربت با منشاءگیاه تولید می نماید.
2- 67% داروهای مصرفی در کشورسوئیس به داروهای طبیعی تبدیل گردیده است.
3- 15میلیون نفردرکشورفرانسه درسال 1992به گیاه پزشک مراجعه نموده اند.
4- کشور فرانسه 40000تن گیاه درسال 1996برای ساخت دارو وارد کرده است.
5- یکی ازکمپانیهای آمریکایی فقط محصولات حاصل از یک گیاه را به میزان 280میلیون دلار صادرنموده است.
6- بر طبق مقاله ارائه شده در سمینار بین المللی گیاه درمانی در سال 1991سئول، درکشور چین در وسعتی بیش از 350هزار هکتار کشت بیش از 200نوع گیاه دارویی صورت می پذیرد و در سال معادل 250000تن گیاهان دارویی تولید می گردد.
7- در سال 1991،نه میلیون نفر د رانگلستان از درمان گیاهی استفاده نموده اند.
8- 37%از داروهای صنعتی در آمریکا با داروهای گیاهی جایگزین شده است .
9- شش کشور پیشرفته جهان یعنی آمریکا،انگلستان ،فرانسه،آلمان،سوئیس وژاپن در سال 1976 رقمی معادل 700میلیون دلار گیاهان دارویی و مشتقات و محصولات از آنها را وارد نموده اند در کشورهای عضو ( OECD )این رقم 4/114 میلیون دلار بوده است .این ارقام زمانیکه مصرف بسیاری از گیاهان در موارد غیر دارویی مانند کافئین نوشابه ها ،شیرین بیان در قنادی و صنعت دخانیات،اسانسها در نوشابه و عطرها و از این قبیل را در نظر بگیریم بسیار بالاتر خواهد بود.

متأسفانه در کشور ما کوچکترین تحولی در سیستم گیاه درمانی سنتی که به صورت نیمه بهداشتی و ابتدایی در عطاریها عرضه می گردد رخ نداده است ،درحالیکه به شهادت صدها جلد کتاب خطی و چاپی موجود از میان کشورهای جهان چه ازنظر سوابق تاریخی و پزشکی و چه از نظر اقلیمی و تنوع گونه های گیاهی کشور ما از مشعلداران و پرچمداران این نهضت و تفکر در جهان به شمار می آید .

باید توجه کرد که بخش عمده ای از گیاهان و مصنوعات خام حاصل از آنها که به مقادیر مذکور در بالا توسط کشورهای مذکور وارد می گردد پس از تبدیل به محصولات نهایی از جمله داروها و محصولات بهداشتی و آرایشی مجدداً به کشورهای فروشنده مواد اولیه با قیمت فوق العاده بالاتر به فروش می رسد،لذا با یک تخمین ساده می توان رقم مبادله شده در نقل و انتقال گیاهان دارویی و صنعتی و محصولات حاصل از آنها را حدس زد.واضح است که در صورتیکه بتوان بخشی از این ارقام را جذب سیستم بازرگانی داخلی نمود از جنبه اقتصادی بسیار سود آور است و این علاوه بر سایر منافع حاصل از این فعالیت است .

منبع از کتاب درمان با گیاهان و روغنهای گیاهی در خانه
نویسنده : فرانزیسکا واتسن

مدیر سایت بازدید : 552 سه شنبه 15 مهر 1393 نظرات (0)

دكتر سيد محمدرضا آقايی در گفتگو با خبرنگار جوان در این رابطه گفت: این کلینیک در حال حاضر از ساعت 10:30 تا 12:30 روزهای چهارشنبه‌ پذیرای بیماران است که البته براساس حجم مراجعان، قابل افزایش است .وی با اشاره به این که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه از جمله بیماران دیابتی از رژيم غذايي و تغذيه نامناسبی برخودار هستند، اظهار کرد: بعضاً این افراد برای درمان نیز با راهنمایی‎های غلط اطرافیان و گاهاً خودسرانه از گیاهان دارویی استفاده می‎کنند به نحوی که در برخی موارد به جای درمان از طریق این داروها، دچار پاره‎ای از مشکلات نیز می‎شوند.آقایی همچنین خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز مشاهده می‎شود که بیماران با شروع استفاده از داروهای گیاهی به طور کامل داروهای شیمیایی خود را قطع می‎کنند در حالی که طب سنتي می‎تواند کمک کننده به طب نوین باشد.به گفته وی، متخصص طب سنتي مي‌تواند با يك رژيم درماني و يك سري داروهای تجویزی، ديابت در بیماران را كنترل كند.وی افزود: بنابراین هدف از ایجاد کلینیک طب سنتی در مرکز دیابت استان فراهم کردن شرایط استفاده صحیح بیماران از طب سنتی است که در این کلینیک با همکاری متخصص طب سنتي و فوق تخصص غدد انجام می‎شود و علاوه بر اقدامات درمانی برای بیماران به آنها اطلاع‌رساني دقيق ارائه می‎شود تا بدین طریق از مراجعه افراد به مراکز غيراصولي و فاقد صلاحیت جلوگیری شود.

جلوگیری از باورهای غلط سنتی

دكتر مجيد امتيازي تنها پزشک حال حاضر این کلینیک نیز گفت : هدف از راه‌اندازي كلينيك طب سنتی در مرکز دیابت استان ، ارائه راهكارهاي تغذيه‌اي در کنار دستورات پزشک معالج برای کمک به تسريع در بهبود درمان بیمار است.وي ابراز امیدواری کرد که این کلینیک به عنوان مرجعی برای راهنمایی افراد به ویژه بیماران دیابت در تعيين چهارچوب خوراكي و مصرف داروهای گیاهی باشد.امتیازی در مورد اين كه در این مرکز برای بیماران، گياهان دارويي يا داروهاي گياهي تجويز مي‌شود نیز گفت: با نظر پزشك معالج هر كدام از اين دو مورد مي‌تواند تجويز شود، چون اين بيماران در اين كلينيك همزمان تحت نظر متخصص فوق غدد و متخصص طب سنتي قرار دارند.این پزشک همچنین از تامین داروهاي مورد نیاز طب سنتی این کلینیگ از محل دانشكده طب سنتي اردكان يا محل‌هاي مورد اعتماد ديگر خبر داد.دكتر امتيازي در پایان تاکید کرد: کلینیک طب سنتی می‎تواند موجب ارتباط مناسبتر این روش طبی با طب رايج شود و از راه‌كارهاي غيرعلمي و سوء استفاده از باورهاي مردم در مورد طب سنتي جلوگيری کند.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 661
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 508
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 227
  • باردید دیروز : 336
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 114
  • بازدید هفته : 1,060
  • بازدید ماه : 813
  • بازدید سال : 33,110
  • بازدید کلی : 1,086,241
  • کدهای اختصاصی

    عطاری آنلاین
     , عطاری 24 , عطاری , عطاری اینترنتی , عطاری آنلاین , عطاری دکتر روازاده , عطاری های تهران , عطاری دایا , عطاری تورنتو , عطاری در لندن , عطاری ابا , عطاری اصفهان , عطاری ابن سینا , عطاری ابا اصفهان , عطاری ایرانیان , عطاری ابا94 , عطاري انلاين , عطاری اهواز , عطاری ایلیا , عطاري آنلاين , عطاری آبا , عطاری آنلاین وبلاگ , عطاری آقای قدیری , عطاری آریایی , عطاری آویشن , عطاری آنلاین روازاده , عطاری آستانه شیراز , عطاری آریاشهر , عطاری به انگلیسی , عطاری بزرگ شرق , عطاری بزرگ تهران , عطاری بهارنارنج , عطاری بوعلی , عطاری بهار , عطاری بزرگ نارمک , عطاری باغ خدا , عطاری برای لاغری , عطاری بهشت , عطاری پل چوبی , عطاری پویانا , عطاری پاسارگاد شیراز , عطاری پارک وی , عطاری پل ستارخان , عطاری پونه , عطاری پامچال , عطاري پامچال , عطاری پارسا , عطاری پاسداران , عطاری تهران , عطاری تبریز , عطاری تهرانی , عطاري تهران , عطاری تجریش , عطاری ترنج , عطاری تهرانپارس , عطاری تبریزی , عطاری تریتا , عطاری ثابت , عطاری ثعلب , عطاری جلالی , عطاری جلال , عطاری جلالی ابادان , عطاری جینسینگ , عطاری جردن , عطاری جاویدی , عطاری جاده ابریشم , عطاری جمشید خدادادی , عطاری جنسینگ , عطاری جمالزاده , عطاری چیست , عطاری چهار فصل , عطاری چهل گیاه شیراز , عطاری چینی , عطاری چیذر , عطاری چاق کننده , گیاهان عطاری چربی سوز , عطاری حکیم چنومیا , داروی عطاری برای چاقی , عطاری حکیم , عطاری حکیم تهرانی , عطاری حکیم خراسانی , عطاری حکاک اهواز , عطاری حاج اسماعیل اصفهان , عطاری حکیم مومن تبریزی , عطاری حسامی , عطاری حکمت طرقبه , عطاری حکیم شهرضا , عطاری حاج نوروز , عطاری خوب در تهران , عطاری خوب در شیراز , عطاری خوب , عطاری خوب در اصفهان , عطاری خوب در کرج , عطاری خوب در اهواز , عطاری خیابان مطهری , عطاری خدادادی , عطاری خوب تهران , عطاری خورشید دکتر سماواتی , عطاری در تورنتو , عطاری دالاهو , عطاری در تهران , عطاری دینی , عطاری دانیال , عطاری در اصفهان , عطاری در شیراز , عطاری رضاییان , عطاری روازاده , عطاری رایگان , عطاری رضائیان , عطاری ره , عطاری رضایی , عطاری روغن , آدرس عطاری روازاده , دکتر عباس عطاری روانپزشک , آدرس عطاری دکتر روازاده , عطاری زنجان , عطاری زعفرانچی , عطاری زیتون , عطاری زود انزالی , عطاری زاهدان , عطاری زیر پل چوبی , عطاری زمانی , عطاری زکریا , عطاری زعفران , زهرا عطاری , عطاری سبزینه , عطاری سینا , عطاری سلامت , عطاری سنتی , عطاری سید شیرازی , عطاری سبز , عطاری سید جلال , عطاری سراجیان , عطاری سقطی تبریز , عطاری سیستانی , عطاری شفا , عطاری شقایق , عطاری شیراز , عطاری شرق , عطاری شمس , عطاری شفا روازاده , عطاری شبانه روزی , عطاری شاه جهان , عطاری شهرکرد , عطاری شفا تهران , عطاری صحرا , عطاری صورتی , صنف عطاری , صالح عطاری , صنایع پزشکی عطاری , عطاری صبا , عطاری صالحی , عطاری صداقت , عطاری صادق , عطاری صانعی , داروی عطاری ضد سرفه , عطاری طیرانی مشهد , عطاری طیرانی , عطاری طب سنتی , عطاری طبیب , عطاری طب الرضا , عطاری طب الکبیر در اصفهان , عطاری طوبی , عطاری طاهرنژاد , عطاری طب النجات , عطاری طاها , عطاری عقیلی خراسانی , عطاری عطارنژاد , عطاری عطار , عطاری علیزاده , عطاری عرفان , عطاری عبا , عطاری عمده فروش , عطاري عقيل خراساني , عطاری عمده , عطاری علیزاده اهواز , عطاری غرب , عطاری غرب تهران , عطاری غرب کشور , عطاری غرب همدان , مجهزترین عطاری غرب , معجزه ترین عطاری غرب , عطاری های غرب تهران , عطاری شهرک غرب , عطاری بزرگ غرب , عطاری در غرب تهران , عطاری فرامرزی , عطاری فرهنگ , عطاری فیسبوکی , عطاری فیس بوک , عطاری فرمانیه , عطاری فرزین , عطاری فیض مند , عطاری فارابی , عطاری فیاضی , عطاری فریور , عطاری قم , عطاری قائم , عطاری قاسمی , عطاری قزوین , عطاری قانون , عطاری قدیری , عطاری قهوه سبز , عطاری قرص کمر , عطاری قدیمی , عطاری قاصدک , عطاری کربلایی , عطاری کرمانی , عطاری کیمیا , عطاری کرج , عطاری کرمان , عطاری کعبه , عطاری کرمانشاه , عطاری کربلایی بهارستان , عطاری کیمیا در پاسداران , عطاری کیمیا پاسداران , عطاری گلها , عطاری گله داری در اهواز , عطاری گل سرخ , عطاری گیاهی , عطاری گلبرگ , عطاری گله داری , عطاری گله داری اهواز , عطاری گیاهان دارویی , عطاری گل نرگس , عطاری گرگان , عطاری لاغری , عطاری لپه ییان , عطاری لقمان حکیم , لیست عطاری های تهران , لیست عطاری های مشهد , لوازم عطاری , لیست عطاری های شیراز , ليست عطاري هاي تهران , لیست عطاری های اصفهان , لیست عطاری , عطاری معروف تهران , عطاری معجزه , عطاری مشهد , عطاری معتبر , عطاری میر قهاری , عطاری معروف شیراز , عطاری مرتضی علی , عطاری ممتاز , عطاری معروف , عطاری مدرن , عطاری ناجیان , عطاری نور , عطاری نیشابوری تهران , عطاری نیشابوری , عطاری نادری , عطاری نباتی , عطاری نعوظ , عطاری نیشابور , عطاری نارمک , عطاري نياوران , عطاری و لاغری , عطاری وزیر نظام , عطاری وزیر نظامی , عطاری و داروهای گیاهی , عطاری و گیاهان دارویی , عطاری و طب سنتی , عطاری ونک , عطاری ویکی پدیا , عطاری ولیعصر , عطاري وعليان , عطاری های اصفهان , عطاری های مشهد , عطاری های شیراز , عطاری های معروف تهران , عطاری های معتبر تهران , عطاری های معتبر , عطاری های کرج , عطاری های تبریز , عطاری های اهواز , عطاری یاس , عطاری یزد , عطاری یبوست , عطاری یوسف آباد , یوسفی نژاد عطاری , دکتر یوسفعلی عطاری , عطاری های یزد , یگانه عطاری , عطاری طوبی یوسف آباد ,  , عطاری آنلاین , عطاری آنلاین وبلاگ , عطاری آنلاین روازاده , عطاری آنلاین رازک , عطاري آنلاين , سایت عطاری آنلاین ,